loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

محسن مومنی

مومنی نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در سال 1346 در بیجار متولد شد. تحصیلات حوزوی خود را تا پایان سطح ادامه داد. وی کار خود را با دبیری سابق آموزش و پرورش آغاز کرد و مدتی کارشناس امور تربیتی بود. همچنین به مدت چهار سال مدیر داخلی مجله سوره نوجوانان، عضو موسس، بازرس و عضو اسبق هیات مدیره انجمن قلم ایران نیز بوده است. وی در طول 20 سال خدمت در حوزه هنری در بخش های مختلفی از آن چون مدیر کارگاه مفاخر ملی - مذهبی حوزه، به مدت شش سال قائم مقام مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری و عضو شورای سیاستگذاری آن بود. وی همچنین مدیر دفتر تاریخ و ادبیات انقلاب اسلامی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و عضو شورای سیاستگذاری پژوهشگاه ادب وهنر و مدرس دانشگاه نیز می باشد. در اردیبهشت 1389 محسن مومنی شریف از طرف خاموشی رییس سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان مسول حوزه هنری انتخاب شد.

محسن مومنی از نویسندگان ادبیات داستانی ایران می باشد، که زندگینامه داستانی اش در باره شهید صیاد شیرازی، بارها تجدید چاپ شده و مورد استقبال قابل توجه مخاطبان قرار گرفته است. از داستانهای موفق او رمان "زمانی برای بزرگ شدن" را می توان نام برد که از تجارب حضور وی در جبهه ناشی می شود. برخی از دیگر آثار این نویسنده عبارتند از: زندگی نامۀ داستانی "ماه و بلوط"، زندگینامه سپهبد شهید صیاد شیرازی"درکمین گل سرخ"، زندگینامه استاد مطهری "چلچراغ "، زندگی نامه "ریشه در آسمان"، "خاطرات سال های نبرد" ، زندگی نامۀ داستانی "حکای پای دار"، داستان تاریخی "اشغال" و رمان "پسر خانم آغا".

نویسنده "زمانی برای بزرگ شدن" علاوه بر نوشتن داستان در تلاش است به عنوان یک مدیر فرهنگی در راستای ارتقای ادبیات داستانی در ایران کوشا باشد. جدید ترین اقدام او علاوه بر برگزاری نشست های ادبی و حضور در آن به عنوان یک کارشناس و منتقد ادبی به انتخاب آثار خوب ایرانی برای ترجمه توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی به منظور شناساندن نویسندگان و داستان ایرانی به جهان بوده است. از جمله داستانهای دفاع مقدس که به زبان انگلیسی ترجمه شده اند عبارتند از: " شطرنج با ماشین قیامت"، "سفر به گرای 270 درجه" و رمان "فال خون".

مومنی در کتاب "ماه و بلوط" با برداشتهایی که از زندگی و خاطرات سردار شهید، محمود کاوه دارد، داستانی می نویسد. این داستان از زبان و نگاه جلال خاوری نقل می شود که نام دیگر او رشید زبردست است. او که آدم بی شناسنامه ای نیست، روزگاری از چریکهای حزب دمکرات کردستان، و البته مدتی هم جزء نیروهای کاوه بود.

شریف چون در نوجوانی، مدتها در کسوت بسیجی در جبهه های نبرد حضور فعال داشته است، کتاب "زمانی برای بزرگ شدن" را براساس تجارب این دوران تالیف می نماید. این رمان برنده جشنواره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس، جشنواره شهید غنی پور و برگزیده جشنواره بیست سال ادبیات دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این داستان دو دنیای کاملاً متفاوت را درتقابل با یکدیگر قرارمی دهد؛ یکی دنیای پر از خشونت و بی رحمی جنگ و دیگری دنیای بی خیالی، بازیگوشی و سرشار از انرژی و شادی و جوانی. کتاب "زمانی برای بزرگ شدن" زندگی رزمنده نوجوانی را به تصویر می کشد که مخفیانه و دور از چشم پدر و مادر برای جبران خطای برادر بزرگتر به جبهه می رود. برادر او به منافقین پیوسته و علیه نظام جمهوری اسلامی مبارزه می کند.

داستان "ریشه در آسمان" خاطرات زندگی سردار شهید احمد سلیمانی است. سلیمانی متولد سال 1336 در روستای قنات ملک از توابع شهرستان بافق ، با سمت های معاون اطلاعات و عملیات و جانشین ستاد لشکر 41 ثارا... درعملیات مختلف شرکت داشت . در عملیات بیت المقدس مجروح شد، اما بعد از بهبودی نسبی ، به جبهه بازگشت . وی در مهرماه 1363 در ارتفاعات میمک به شهادت رسید. داستان در شش فصل تنظیم و برخی از عناوین آن عبارتند از: ریشه در آسمان ، آفتاب آمد، آیا یاریگری هست ؟ صبح دیدار و خلوت انس .

کتاب "پسر خانم آغا"، که در سال 1375 توسط دفتر ادبیات انقلاب اسلامی منتشر شد رمانی اجتماعی برای گروه سنی نوجوانان است و ماجرای آن مربوط به زمان قبل از انقلاب میشود. در روستایی که "آلی" پسر "خانم آغا" زندگی میکند، دزدی به نام "ابیش" وجود دارد که همه مردم از او میترسند و هیچوقت موفق به دستگیری او نمیشوند. تا اینکه روزی معلم آلی به همراه چند نفر از او میخواهند راهنمای آنها در کوهستان شود. آلی در بین راه متوجه میشود که آنها تحت تعقیب مأموران دولت هستند. آلی وهمراهانش پس از درگیریهای متعدد با مأموران دولت و عبور از کوهستان، سرانجام نجات یافته و آلی به منزل باز میگردد. ایناتفاق باعث میشود او پسر شجاعی میشود تا جائیکه "ابیش" دزد معروف دهکده را به دام انداخته و تحویل مأموران پاسگاه میدهد.
  • زادروز
    1346
  • محل تولد
    بیجار
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 13 بهمن 1388
  • شناسه
    5613
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
اخبار مرتبط