loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سید احمد فردید

سیداحمد فردید در سال 1289 در شهر یزد و در خانواده خرده مالکی به نام سید علی مروی به دنیا آمد.
با وجود اینکه پدر خانواده اهل علم نبود اما برای علم آموزی، نه تنها فرزندان را به تحصیل زبان عربی و سایر دروس مرسوم آن زمان تشویق می کرد، بلکه به آنان برای آموختن زبان فرانسه اصرار می ورزید.
سیداحمد علاوه بر آموختن زبان فرانسه و عربی و دروس تحصیلات قدیم، جبر و هندسه را نیز در همان شهر کویری یزد آموخت و در همانجا در 14 سالگی آموختن فلسفه را شروع کرد.
سیداحمد مهینی یزدی برای گرفتن دیپلم به دارالفنون رفت و در سال 1307 دوره دبیرستان را تمام کرد و از آنجا دیپلم گرفت. وی در سال 1318 نام خود را به احمد فردید تغییر داد.
وی پس از اتمام دبیرستان وارد دانشسرای عالی می شود و در رشته فلسفه و علوم تربیتی به تحصیل می پردازد و با استفاده از قانون تحصیل جهشی دوره سه ساله دانشسرای عالی را یک ساله طی و لیسانس دریافت می کند.
فردید پس از فارغ التحصیلی به استخدام وزارت فرهنگ درآمد و در دبیرستان های تهران به تدریس پرداخت. اولین مقاله وی در سال 1314 در روزنامه شفق سرخ، به مدیریت علی دشتی به چاپ رسید.
در اوائل دهه 1320 احمد فردید را به عنوان یک فلسفه دان جوانی می شناختند که نه تنها مترجم زبده زبان فرانسه محسوب می شد، بلکه وی به زبان های عربی، آلمانی و پهلوی نیز به حد کفایت آشنایی داشت.
مهمتر اینکه وی فلسفه جدید و قدیم غرب از فلسفه صدر یونان تا فلسفه وجود وجدانی فیلسوف معاصر مارتین هایدگر را مطالعه و آن را با فلسفه و حکمت دوره اسلامی و ماقبل اسلامی مقایسه می کرد.
فردید در سال 1326موفق به گرفتن بورس تحصیلی در دانشگاه سوربن فرانسه شد و در سن 37سالگی به پاریس رفت. وی پس بازگشت به ایران از طرف دانشکده معقول و منقول (الهیات و علوم اسلامی فعلی) برای تدریس دعوت می شود.
وی علاوه بر تدریس در دانشگاه و ادامه مطالعات فلسفی و حکمی و تحقیق در باب اتیمولوژی زبان فارسی و عربی و دیگر زبان ها، در محافل فکری و اجتماعی نیز حضور داشت.
فردید در هفتمین کنگره خاورشناسان در سال 1346 در میشیگان ایالات متحده آمریکا شرکت کرد و سخنرانی ای با عنوان معانی هیبت و سبحان الله در تصوف اسلامی ایراد کرد.
در سال 1347 فردید به رتبه استادی ارتقاء یافت و در دانشکده ادبیات نیز همانند دانشکده الهیات به تدریس در دوره های فوق لیسانس و دکتری پرداخت. دکتر فردید در تیر ماه 1351 بازنشسته شد.
استاد احمد فردید در سال 1358 در حالیکه حدود 70 سال از عمرش می گذشت فعالیت سیاسی اجتماعی قابل توجهی را آغاز کرد. وی در ارتباط با مساله تدوین قانون اساسی فعالیت زیادی کرد.
دکتر فردید برای عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی نامزد شد. وظیفه این مجلس صرفا تدوین قانون اساسی و به آرای عمومی گذاشتن آن بود.
از دکتر فردید آثار بسیاری به جا مانده که عمده آن شامل 18تالیف ، 19 ترجمه ، 11تقریر ، 4 مصاحبه، 31سخنرانی مکتوب شده، 3میزگرد و مناظره مکتوب شده و 4 گردآوری گزیده مطالب است.
دکتر فردید در 25 مرداد سال 1373 درگذشت و در بهشت زهرا دفن شد.
  • زادروز
    1289
  • محل تولد
    یزد
  • نام کامل
    سیداحمد مهینی یزدی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1390
  • شناسه
    8689
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی