loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زمزم هدایت

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) در سال 1359 با فرمان معمار کبیر انقلاب، امام خمینی(ره)، با هدف تهیه متون عقیدتی و سیاسی مورد نیاز رزمندگان اسلام با عنوان «مرکز بررسی ها» زیر نظر شهید بزرگوار محلاتی، نماینده وقت امام در سپاه پاسداران، در قم تأسیس شد. سپس، مسئولیت تدوین متون آموزشی عقیدتی_سیاسی و پژوهش های مورد نیاز سپاه و بسیج به این نهاد مقدس واگذار و نام آن «مرکز تحقیقات اسلامی» نهاده شد.
در سال 1373 به صورت اصولی تبدیل آن به پژوهشکده از سوی وزارت علوم تصویب شد و در سال 1376 با عنوان «پژوهشکده تحقیقات اسلامی» با سه گروه سیاسی، اجتماعی و الهیات موافقت وزرات علوم تحقیقات و فناوری را به طور قطعی کسب کرد.گسترش فعالیت های پژوهشی این پژوهشکده و استقبال مراکز نظامی و انتظامی از آثار باکیفیت آن باعث شد در سال 1392 موافقت اصولی ارتقای پژوهشکده به پژوهشگاه اخذ شود. سپس، بنا به درخواست ستاد فرماندهی کل قوا و با ابلاغ امام خامنه ایمدظله العالی در سال 1393 به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) ارتقا یافت. و پژوهش های اسلامی و انسانی و تهیه متون آموزشی مورد نیاز سازمان های عقیدتی_سیاسی نیروهای مسلح (نیروی انتظامی، ارتش، وزارت دفاع) و نمایندگی ولی فقیه در سپاه به آن واگذار شد و اساسنامه آن نیز پس از تصویب معظم له ابلاغ گردید.ساختار:

پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق(ع) سه پژوهشکده، یک اندیشکده، مرکز تدوین متون آموزشی، مرکز ترجمه و نشر آثار مرکز آموزش و تحصیلات تکمیلی پژوهشگری و دفتر فصلنامه ها، فصلنامه علمی_پژوهشی و سه فصلنامۀ علمی تخصصی و دو نشریۀ تبلیغی می باشد.
انتشارات زمزم هدایت وابسته به پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق علیه السلام، ارائه کننده طرح های بنیادی، توسعه ای و کاربردی در حوزه ی علوم اسلامی و انسانی است.

پژوهشکده ها:

الف) پژوهشکدۀ الهیات و معارف اسلامی با شش گروه مصوب با نام
٫گروه فقه و حقوق
فلسفه و کلام
علوم قرآن و حدیث
تاریخ اسلام
اخلاق و تربیت اسلامی
دفاعی امنیتی

کتاب های انتشارات زمزم هدایت
انسان مطلوب، پاسدار مطلوب، من المدینه الی المدینه، مقررات جنگ و صلح در اسلام، جهاد در آیینه قرآن و روایات و آسیب شناسی فقهی بانکداری اسلامی بخش کوچکی از آثار تولیدی این پژوهشکده می باشد. اکنون نیز چندین طرح پژوهشی بزرگ مانند، مکتب دفاعی اسلام، چندین طرح پژوهشی در موضوع امربه معروف و نهی ازمنکر و پروژۀ کلان “غدیر” با حدود هشتاد کتاب را در دست اجرا دارد.

ب) پژوهشکدۀ سیاسی:
دارای سه گروه سیاسی، روابط بین الملل، حقوق، مطالعات انقلاب اسلامی است.
طرح های کلانی مانند “جریان شناسی سیاسی گروه ها و احزاب سیاسی فعال” در دوازده جلد و”جریان شناسی فکری_فرهنگی” در پنج جلد، “دولت در عصر غیبت” از جمله آثار این پژوهشکده است و پروژه های بزرگی “مانند ماهیت انقلاب اسلامی”، منظومۀ فکری مقام معظم رهبری(مدظله) را نیز در دست اجرا دارد.

ج) پژوهشکدۀ فرهنگی_اجتماعی:
متشکل از گروه های مدیریت اسلامی و فرهنگ سازمانی، جامعه شناسی و علوم اجتماعی و علوم تربیتی و روان شناسی و ادبیات و هنر اسلامی و مقاومت است. انجام دادن تمام مطالعات میدانی و جامعه شناختی مورد نیاز نیروهای مسلح در این پژوهشکده صورت می گیرد و برخی از پروژه های بنیادین مانند “سازمان مطلوب” را در دست اجرا دارد.

د) اندیشکده راهبردی و آیند پژوهی:
این اندیشکده که به تازگی در پژوهشگاه فعال شده با هدف رصد روندها و فرایندهای داخلی، منطقه ای و بین المللی و کاربردی سازی نتایج پژوهش های صورت گرفته در پژوهشگاه و همچنین، کمک به تصمیم سازی و ارائۀ راهبرد تشکیل شده است که به تناسب نیاز هیئت های گوناگون اندیشه ورزی مانند امربه معروف ونهی ازمنکر ، خانواده و آتش به اختیار را با استفاده از متخصصان و نظریه پردازان برگزار می کند. هم اکنون نیز دو پروژۀ بزرگ و بنیادین “اصول حاکم بر ساخت و ساز در اسلام” و “اصول حاکم بر بهداشت و درمان در اسلام” را در دست اجرا دارد.

ه) واحد ترجمه:
باتوجه به استقبال مراکز پژوهشی جهان اسلام از آثار پژوهشگاه این واحد با هدف ترجمۀ کتاب های پژوهشگاه به زبان های خارجی، به ویژه عربی، و همچنین، ترجمۀ کتاب های مفید و با ارزش از دیگر زبان ها به فارسی تأسیس شد.
ازجمله آثار این واحد، ترجمۀ کتاب آثار “الحرب فی الفقه الاسلامی” از عربی به فارسی و “معنویت اسلامی” و “اصول اخلاق اسلامی” به انگلیسی، “سیرۀ اخلاقی معصومین‰” و “تدبیر معیشت از ذیدگاه آیات و روایات” و “عوامل پیشرفت و انحطاط مسلمانان” و “جهاد و دفاع در اسلام” به عربی ترجمه شده اند. همچنین، ترجمه کتاب های “جنگ و صلح در اسلام” و “دولت در عصر غیبت” را برای ترجمه به زبان انگلیسی و ترجمه و تحقیق کتاب «حقوق مخاصمات مسلحانه بین المللی» را از زبان انگلیسی به فارسی در دست اقدام دارد.

و) فصل نامه ها و نشریات
– فصلنامۀ علمی_پژوهشی پژوهش های سیاست اسلامی
– فصلنامۀ علمی_تخصصی پژوهش های دفاعی_امنیتی اسلام
– فصلنامۀ علمی_تخصصی پژوهش های تمدن اسلامی
– فصلنامۀ علمی_تخصصی پژوهش های کلام اسلامی
– ماه نامۀ تبلیغی پیام ویژه روحانیون
-نشریۀ نور اندیشه

به طور میانگین این پژوهشگاه سالانه حدود چهل طرح پژوهشی و یکصد متن آموزشی و ده ها شماره نشریات و فصلنامه های گوناگون و گزارش های اندیشه ای را تولید و منتشر می کند که در نوع خود کم نظیر است. زمزم هدایت، انتشارات پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) می‌باشد.
  • نوع انتشارات
    ناشر کتاب های چاپی
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    شنبه 11 آبان 1387
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    یکشنبه 29 مرداد 1402
  • شناسه
    1547
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی