loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

10 کتاب خواندنی در موضوع امام حسین علیه السلام و عاشورا

در میان انبوه آثار منتشر شده در خصوص حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و قیام عاشورا 10 کتاب که هر یک در موضوع خود کم نظیر هستند، در این مجموعه گردآوری شده است.

در میان انبوه آثار منتشر شده در خصوص حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام و قیام عاشورا 10 کتاب که هر یک در موضوع خود کم نظیر هستند، در این مجموعه گردآوری شده است.

برای استفاده بهینه مخاطبان از انبوه آثار موجود در سایت در خصوص موضوعات مختلف مرتبط با سیدالشهداء و قیام عاشورا این 10 کتاب را به شما مخاطبان گرانقدر پیشنهاد می دهیم:

1. رحمت واسعه: بیان خصایص رحمت واسعه خدا حضرت سیدالشهدا علیه السلام در اشارات فقیه عارف حضرت آیت الله العظمی محمدتقی بهجت قدس سره؛ نوشته محمدتقی بهجت فومنی ؛ انتشارات موسسه فرهنگی هنری البهجه وقتی موضوع، عاشورای سیدالشهداء باشد و گوینده هم شخصیت فقیه و عارفی چون آیت الله بهجت، مشخص است که حاصل چه کتابی خواهد شد! موضوعات متنوع از تاریخ عاشورا و عبرت های عاشورا گرفته تا فضیلت و آداب زیارت، همراه با حکایات کم نظیری که از سوی خود آیت الله بهجت نقل شده است، مجموعه ای کم نظیر را در خصوص سیدالشهداء علیه السلام و قیام عاشورا پدید آورده است.

 

2. ضیافت بلا؛ نوشته سید محمدمهدی میرباقری ؛ انتشارات: تمدن نوین اسلامی این کتاب به جرأت می تواند دیدگاه شما را در خصوص زیارت عاشورا و همچنین طریق تقرب جستن به خدای متعال تغییر دهد! به عنوان نمونه همگی هنگام خواندن زیارت عاشورا، عبارت الوتر الموتور را خواهند ه ایم، وتر یعنی تنها و موتور بر وزن مفعول یعنی تنها شده، استاد میرباقری فصل فوق العاده ای از کتاب را به این حقیقت اختصاص داده اند که چرا و چگونه سیدالشهداء تنها شد و چگونه و تحت چه شرایط و نقشه هایی ولی خدا تنها می شود و از این ها مهمتر چه عواملی باعث می شود که کسانی که خود را محب ولی خدا می دانند از یاری رساندن به ولی خدا باز بمانند! مطالعه این کتاب را به همه عاشوراییان منتظر پیشنهاد می کنیم!

 

3. آفتاب در مصاف (درس های عاشورا): گزیده بیانات حضرت آیت الله العظمی سید علی خامنه ای (مد ظله العالی) رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ گرداورنده موسسه فرهنگی حدیث لوح و قلم ؛ انتشارات انقلاب اسلامی بیانات رهبر معظّم انقلاب در خصوص ابعاد مختلف واقعه عاشورا و نهضت حسینی، به خصوص عبرت های عاشورا، ویژگی ای دارد که این کتاب را به نوعی منحصر به فرد می کند و آن این است که مطالب کتاب به شدّت ناظر به شرایط امروز ما هم می شود، یعنی عاشورا به شکلی تفسیر شده که برای زندگی امروز ما و چگونگی عملکرد امروز ما نسخه و راهکار ارائه می دهد!

 

4. نامیرا؛ نوشته صادق کرمیار؛ انتشارات کتاب نیستان این رمان، یکی از قوی ترین داستان های تحلیلی در خصوص واقعه عاشوراست، قوت آن به قدری است که رهبر معظّم انقلاب در خصوصش این چنین بیان داشته اند که: اگر فتنه ی اخیر (فتنه 88) را می خواهید بشناسید، این کتاب را بخوانید! و این سخن زمانی اهمیتش بیشتر مشخص می شود که انسان بداند این کتاب سال ها پیش از فتنه سال 88 نگاشته شده!

 

5. سقای آب و ادب؛ نوشته سید مهدی شجاعی؛ انتشارات کتاب نیستان کسانی که با آثار و قلم سید مهدی شجاعی آشنا هستند، معتقند از میان آثار او، که همگی در نوع خود کم نظیر و منحصر به فرد هستند این اثر چیز دیگری است!

 

6. طوفان واژه ها؛ سروده سید حمیدرضا برقعی ؛ انتشارات فصل پنجم به جرأت می توان گفت که از برترین سروده های عاشورایی در دوران معاصر است، منتها از آنجا که مشک نه آن است که خود بگوید، بلکه آن است که خود ببوید، برای استشمام فضای اشعار این کتاب گلی را از گلستانش تقدیم می کنیم تا خود ببویید : اگرچه مثل محرّم نمی شوم هرگز ||| جدا ز حلقه ماتم نمی شوم هرگز -- مرا ببخش، مرا چون که خوب می دانم ||| که توبه کردم و آدم نمی شوم هرگز -- اسیر جاذبه حسن یوسف یاسم ||| که محو در گل مریم نمی شوم هرگز -- گناهکارم و اما بدون اذن شما ||| نصیب خشم جهنم نمی شوم هرگز -- نمی فرات بیاور، چرا که من قانع ||| به سلسلبیل و به زمزم نمی شوم هرگز -- قسم به قلب سپیدت سیاهپوش کیی ||| به جز شهید محرم نمی شوم هرگز -- به جان عشق قسم، غیر چارده معصوم ||| به پای هیچ کسی خم نمی شوم هرگز

 

7. فروغ شهادت یا اسرار مقتل سیدالشهدا (ع)؛ نوشته علی سعادت پرور ؛ انتشارات شرکت انتشارات احیاء کتاب آیت الله سعادت پرور، از شاگردان مبرّز سلوکی علامه طباطبایی رحمت الله علیهماست، در این اثر منحصر به فرد به اسرار و حکمت های بسیار واقعه عاشورا، با استناد به آیات، روایات و ادله عقلی به شکلی بدیع و کم نظیر پاسخ گفته و تشنگان معرفت را در این خصوص جام های حکمت نوشانده است. به عنوان نمونه به چه علت همه موجودات مثل آسمان و سنگ و ... از شهادت سیدالشهداء علیه السلام متأثر شده، چرا حضرت، بیعت را از یارانش برداشت و آنان را برای رفتن آزاد گذاشت؟ به چه علت سیدالشهداء با علم به شکست ظاهری حتی زنان و کودکان را همراه خود برد؟

 

8. سلوک عاشورایی (دوره ده جلدی)؛ نوشته مجتبی تهرانی ؛ انتشارات مصابیح الهدی این مجموعه که سخنان فقیه و مجتهد گرانقدر استاد اخلاق مرحوم آیت الله مجتبی تهرانی رحمت الله علیه هست! در این مجموعه ده جلدی، استاد در هر جلد، رابطه یکی از مفاهیم مهم دین را با قیام سیدالشهداء بررسی و تبیین کرده اند، مطالعه این مجموعه علاوه بر آشنایی عمیق خوانندگان با این مفاهیم، ابعاد گسترده حرکت اباعبدالله الحسین را نیز بیشتر تبیین می نماید، مفاهیمی نظیر: تعاون، هجرت و مجاهدت، حق و باطل، امر به معروف و نهی از منکر و... جلد دوم این مجموعه که در خصوص بعد امر به معروف و نهی از منکر قیام سیدالشهداء می باشد به جرأت یکی از بهترین آثاری است که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر تدوین شده است و نظر مخاطب را کاملاً در خصوص این مفهوم دینی دگرگون می سازد، به عنوان نمونه در خصوص شرط امر به معروف و نهی از منکر بیان شده که شرط تأثیر از شروط آن است، حال با تصوری که در بین عموم از تأثیر در ذهن وجود دارد، سؤال اینجاست که قیام امام حسین علیه السلام چه تأثیر بر اشخاصی مثل یزید و ابن زیاد دارد؟! برای یافتن پاسخی جامع و مانع به جلد دوم این مجموعه رجوع فرمایید.

 

9. معجزه عاشورا؛ نوشته حسین غفاری ، انتشارات حکمت کتاب ها و آثار متعددی در خصوص فلسفه و هدف قیام سیدالشهداء علیه السلام و تحلیل حرکت ایشان منتشر شده، اما این اثر به سبکی بدیع به تحلیل این واقعه اقدام کرده که نسبت به سایر تحلیل ها شاید بتوان گفت که از جامعیت بیشتری برخوردار است. تبیین مسئله گریه و آسیب شناسی عزاداری سیدالشهداء، مقایسه جانبازی سیدالشهداء با قربانی حضرت ابراهیم علیه السلام، جمع بین علم امام به آینده و اقدام امام با وجود دانستن فرجام کار و در نهایت اینکه چرا عاشورا به معنای واقعی کلمه یک معجزه است برخی از مهمترین مباحث کتاب را شامل می شود.

 

10. توجیه المسائل کربلا؛ نوشته سید علی اصغر علوی ؛ انتشارات بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق (ع) در طول تاریخ اولیای خدا بارها و بارها تنها مانده اند، قصه تنهایی های انبیای الاهی چون لوط، موسی، نوح علیهم السلام و همچنین تنهایی امیرالمؤمینن، امام حسن و در نهایت غربت و تنهایی سیدالشهداء علیهم السلام در مواجهه با جبهه باطل انسان را به این سؤال رهنمون می کند که توجیهات کسانی که خود را محب جبهه حق می دانستند برای ترک یاری اولیا خدا چه بوده تا با عبرت گرفتن از این توجیهات خود را آماده کند تا از خیل یاران آخرین ولی خدا حضرت بقیة الله العظم ارواحنا فداه باز نماند. این کتاب برای یافتن پاسخ به این سؤال اساسی می تواند راهگشا باشد!
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 4 آبان 1395
  • شناسه
    46492
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط