loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

دستچینی از خواندنی ترین کتاب های تاریخ انقلاب اسلامی + تاریخ پهلوی + داستان انقلاب + شعر انقلاب

پاتوق کتاب فردا، به مناسبت سی هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 16 عنوان از بهترین کتاب ها در موضوعات: تاریخ پهلوی، تاریخ انقلاب، داستان انقلاب و شعر انقلاب را به علاقه مندان تقدیم می کند:

پاتوق کتاب فردا، به مناسبت سی هشتمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 16 عنوان از بهترین کتاب ها در موضوعات: تاریخ پهلوی، تاریخ انقلاب، داستان انقلاب و شعر انقلاب را به علاقه مندان تقدیم می کند:

الف) تاریخ پهلوی:

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 1. ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دوره دو جلدی)؛ خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست و جستارهایی از تاریخ معاصر ایران ؛ گردآورنده کتاب: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی ؛تحقیق و تنظیم کتاب: عبدالله شهبازی ؛راوی کتاب: حسین فردوست ؛ناشر کتاب : اطلاعات (بی شک این کتاب بهترین و مهمترین اثر در خصوص تاریخ پهلوی است، نزدیک ترین و قدیمی ترین دوست محمدرضا پهلوی یعنی حسین فردوست خاطرات خود را از سالها حضورش در دربار پهلوی روایت کرده، نثر کتاب بسیار جذاب و گیراست و عبدالله شهبازی که از بزرگترین محققان تاریخ در دوران معاصر است این خاطرات را همراه با پانویس های بسیار ارزشمند نگاشته است.)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!): 2. غرور و سقوط (ایران 1357-1352)؛مولف: آنتونی پارسونز ؛مترجم: سید محمدصادق حسینی عسکرانی ؛ناشر کتاب : مرکز اسناد انقلاب اسلامی (این کتاب خاطرات آنتونی پارسونز، سفیر کبیر انگلستان در سالهای پایانی سلطنت پهلویست؛ ذکر وقایع آن دوران آن هم از منظر یک سفیر انگلیسی کتاب را به اثری جذاب و کم نظیر تبدیل کرده است.)

*3. پهلوی ها (خاندان پهلوی به روایت اسناد) (دوره سه جلدی) ؛مولف: جلال فرهمند | فرهاد رستمی | مختار حدیدی ؛ناشر کتاب : موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران این کتاب یکی از بهترین آثار در خصوص تاریخ پهلوی است، آنچه این کتاب را از موارد مشابه متمایز می سازد، ارائه اسناد متعددی است که روایتگر تاریخ پهلوی است و خواننده با مواجه شدن با این اسناد خود می تواند به تحلیل تاریخ بپردازد.، اگر دنبال کتابی هستید که برای مطالب خود اسناد معتبر ارائه کرده باشد این کتاب گزینه مناسبی است.

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 4. مجموعه دربار به روایت دربار - (فساد مالی - اقتصادی) - (فساد اخلاقی) - (فساد سیاسی)؛ مولف: نظرعلی کوشکی ؛ناشر کتاب : مرکز اسناد انقلاب اسلامی (تمامی مطالب کتاب از خاطرات خود اهالی دربار است. در این مجموعه حقایقی تکاندهنده و کمتر شنیده شده از لابه لایه خاطرات مستند دربار پهلوی که ناشی از فساد گسترده و عمیق دوران پهلوی در عرصه سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دارد گرداوری شده که به خوبی نسل امروز را می تواند با حقیقت باطنی پهلوی آشنا نماید..)

**5. مجموعه تاریخ پهلوی ؛ مؤلف: جمعی از نویسندگان؛ ناشر کتاب: مدرسه / دوره 19 جلدی (مجموعه تاریخ پهلوی سلسله کتاب هایی است که نسل جوان کشور را با کارنامه برخی چهره ها و بخشی از جریان ها و رویدادهای آن دوره آشنا می کند و چگونگی پیدایی و شکل گیری و زوال پهلوی ها را برای آنان ترسیم می کند. متن کتابها روان و جذاب است همراه با عکس های دیدنی.)

 

ب) تاریخ انقلاب:

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 1. به روایت اول شخص مفرد (دوره چهار جلدی) ؛مولف: بهزاد دانشگر ؛ناشر کتاب : آرما (شاید به جرأت بتوان گفت این کتاب بهترین و خوش خوان ترین کتاب انقلاب اسلامی در موضوع تاریخ شفاهی است. نویسنده، یک کتابخوان حرفه ای در موضوع خاطرات انقلاب است و در این اثر توانسته مجموعه ای کم نظیر و بسیار جذاب که دربردارنده نکاتی ناب و کمتر شنیده شده از تاریخ شفاهی انقلاب است را از زبان اقشار مختلف موافق و مخالف انقلاب گردآوری کند. سبک روایت کتاب، چیدمان خاطرات شفاهی کوتاه و مختصر از افراد تأثیرگذار در جریان انقلاب است، به گونه ای که در کنار هم تصویری نسبتاً منسجم از تاریخ تحولات انقلاب در ذهن خواننده ایجاد می کند. آنچه عامل به وجود آمدن این کتاب بوده به گفته خود نویسنده تلاش برای یافتن پاسخ برای این گونه پرسش ها بوده: مردم برای کدام هدف انقلاب کرده اند؟ ارزان شدن کالاهای اساسی؟... آزادی؟... دین؟... مگر دین نداشتند؟ مگر آن گونه که گفته می شود در رفاه و آسایش نبوده اند؟ اساساً رهبر انقلاب چه دورنمایی از حکومت آینده برای مردمش تصویر کرده بوده است؟ حرف هایش درباره حکومت پهلوی چه بوده است؟ و...)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 2. نهضت امام خمینی - دفتر اول - دفتر دوم - دفتر سوم ؛مولف: سید حمید روحانی ؛ناشر کتاب : موسسه چاپ و نشر عروج (شاید به جرأت بتوان گفت که این اثر، جامع ترین کتاب در حوزه تاریخ انقلاب است که توسط سید حمید روحانی که در زمان تبعید امام به نجف از اعضای دفتر ایشان در نجف بود. نگاشته شده. اگر کسی بخواهد به تفصیل با جزئیات هر یک از حوادث نهضت انقلاب آشنا شود این کتاب گزینه بسیار مناسبی است!)

***** (پیشنهاد طلایی مطالعه!!!): 3. امتداد امام؛ مولف: جمعی از نویسندگان ؛ ناشر کتاب : عماد فردا (این کتاب یکی از بهترین، جذاب ترین و جوان پسندترین آثاری است که در خصوص زندگی مقام معظّم رهبری نگارش شده است. بهترین از این حیث که در آن به ذکر وقایعی ناب و کمتر شنیده شده در خصوص زندگی فردی و اجتماعی ایشان اشاره شده است. جذاب ترین به علت استفاده بهینه از هنر گرافیک در طراحی کتاب به شکلی بدیع و بسیار دلنشین و جوان پسند ترین از حیث انتخاب نوع ادبیات و گفتمان و پرداختن به مسائل احیاناً چالشی که در کتاب های مرسوم شاید خیلی به آنها پرداخته نشود.)

 

تاریخ شفاهی:

**1. خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ)؛ مولف: محسن کاظمی ؛ گردآورنده کتاب: محسن کاظمی ؛ راوی کتاب: مرضیه دباغ ؛ ناشر کتاب : سوره مهر (مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد. وی قبل از پیروزی انقلاب سابقه مبارزاتی طولانی در سوریه و لبنان داشته و دوره های چریکی و رزمی متعددی را پشت سر گذاشته و جزو تیم امنیت امام خمینی (ره) در نوفل لوشاتو بود. پس از پیروزی انقلاب فرمانده سپاه همدان، عضو تیم اعزامی امام برای تحویل نامه تاریخی ایشان به گورباچف، مسئول ‏بسیج خواهران کشور و نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است. البته در طول تمام این دوران و مبارزات، زندگی خانوادگی پرباری نیز داشته است و در کتاب به خاطرات مرتبط با همه این دوره ها پرداخته شده است. ماجرای قیام 15 خرداد 1342، تحصیل در محضر آیت ‏الله سعیدی و شروع مبارزات، دستگیری و شکنجه توسط عوامل شاه در سال 1352، هجرت به انگلستان، فعالیت های سیاسی در انگلیس برخی دیگر از موضوعات محوری این کتاب است.)

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!): 2. خاطرات عزت شاهی؛مولف: محسن کاظمی ؛مصاحبه گر: محسن کاظمی ؛ ناشر کتاب : سوره مهر («.. من امروز این مطالب را گفتم تا کسانی که بعد از ما می آیند بدانند که این انقلاب به راحتی دست نیامد که به راحتی بخواهد از دست برود و برای آن خون دل ها خورده شده و خون های زیادی ریخته شده و در این میان من قطره ی کوچکی بودم از اقیانوس مجاهدت ها و مبارزات مردمی.» عزت شاهی این جملات رادر پایان خاطرات خود گفته است. خاطراتی که نه فقط روایت یک شخص، که روایت یک نسل و یک انقلاب است با همه ی فراز و فرودها و شیرینی و دشواری هایش.)

**3. خاطرات فقیه اخلاقی آیت الله احمدی میانجی؛مولف: محسن کاظمی ؛ ناشر کتاب : سوره مهر (مطالب اصلی کتاب شامل خاطرات آیت الله احمدی درباره وقایع و رخدادهای انقلاب اسلامی ایران است که این موضوعات را در بردارد" :کشف حجاب"، "تبعید علما توسط رضاخان"، "نهضت ملی شدن نفت"، "محاسبه فدائیان اسلام"، "آغاز نهضت امام خمینی (ره)"، "انجمن های ایالتی و ولایتی"، "کشتار فیضیه"، "اعدام حسنعلی منصور"، "چاپ قرآن توسط شاه"، "مطهری و دکتر شریعتی"، "فرار شاه از ایران"، "کاندیداتوری بنی صدر"، "باند مهدی هاشمی "و "خدمات انجمن میانه .")

 

داستان انقلاب:

**** (پیشنهاد نقره ای مطالعه!!):1. لحظه های انقلاب ؛ تألیف: سید محمود گلابدره ای ؛ انتشارات: عصر داستان (این کتاب که مورد تقدیر مقام معظّم رهبری حفظه الله هم واقع شده کتابی است که به شکل گزارش نویسی نگارش شده و به معنای واقعی، تلفیقی از روایت و قصه نویسی دارد و نکته قوی که در این کتاب مشاهده می شود نزدیک بودن به واقعیات است.)

*2. - شاه بی شین؛ تألیف: محمدکاظم مزینانی؛ انتشارات: سوره مهر (این کتاب از جمله رمان های تاریخ معاصر است که دربردارنده زندگی نامه­ی محمدرضا پهلوی با چاشنی طنز است. به گفته نویسنده رمان «شاه بی شین» تلاش دارد تا بیشتر به مکنونات و درونیات شاه بپردازد و با این ترفند، دنیایی داستانی خلق کند تا برای ارایه فضاها و حرف­های نو و تازه، دست نویسنده باز باشد.)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 3. قصه های انقلاب برای بچه ها و نوجوان ها (دوره پنج جلدی)؛ مولف: نادر ابراهیمی ؛ گرافیست: کبری ابراهیمی ؛ ناشر کتاب : سوره مهر (اگر به دنبال مجموعه داستان هایی هستید که روایت انقلاب و مردم را به شکلی جذاب و گیرا برای کودکان و نوجوانان بازگو کرده باشد این مجموعه گزینه بسیار مناسبی است. نادر ابراهیم با قلم توانای خود که به قواعد داستان نویسی برای کودکان و نوجوانان هم کاملاً وارد است این مجموعه خواندنی را که دربردارنده حقایق انقلاب ایران هست را به نگارش درآورده است.)

 

شعر انقلاب:

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 1. ده شاعر انقلاب ؛مولف: محمدکاظم کاظمی ؛ ناشر کتاب : سوره مهر (ده شاعری که در این مجموعه به تحلیل کارنامه عملی ایشان پرداخته شده عبارتند از: حمید سبزواری، مهرداد اوستا، طاهره صفارزاده، علی موسوی گرمارودی، نصرالله مردانی، علی معلم، حسن حسینی، قیصر امین پور، احمد عزیزی و سلمان هراتی. در کتاب هم از منظر ادبی به تحلیل کیفیت و چگونگی اشعار شعرا پرداخته شده و هم از حیث محتوای اشعار و حتی عملکرد ایشان در دوران انقلاب مطالبی ارائه شده است.)

*** (پیشنهاد برنزی مطالعه!): 2. تنفس صبح ؛ شاعر: قیصر امین پور ؛ ناشر کتاب : سروش (این دفتر مجموعه ای از زیباترین اشعار قیصر امین پور است که حال و هوای برخی از آنان کاملاً انقلابی است. این مجموعه که در دو بخش تنفس صبح مجموعه اشعار بین سال های 1357 تا 1363 و در کوچه آفتاب مجموعه رباعی و دوبیتی­ هایی است که بین سال های 1357 تا 1362 سروده شده و مشتمل بر 79 شعر است. رباعی ­های معروف قیصر برای نخستین بار در این دفتر منتشر شده است که از جمله آنها عبارتند از:

بیا ای دل از اینجا پر بگیریم / ره کاشانه دیگر بگیریم

بیا گم کرده دیرین خود را / سراغ از لاله پرپر بگیریم

مبادا خویشتن را واگذاریم / امام خویش را تنها گذاریم

ز خون هر شهیدی لاله روید / مبادا روی لاله پا گذاریم
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    سه‌شنبه 5 بهمن 1395
  • شناسه
    50729
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
محصولات مرتبط