loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

57 ریشتر

پاتوق کتاب فردا، به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 22 عنوان از بهترین کتاب ها در موضوعات: تاریخ انقلاب، خاطرات، جریان شناسی و معارف انقلاب را به علاقه مندان تقدیم می کند.

پاتوق کتاب فردا، به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، 22 عنوان از بهترین کتاب ها در موضوعات: تاریخ انقلاب، خاطرات، جریان شناسی و معارف انقلاب را به علاقه مندان تقدیم می کند.

داستان انقلاب

1- لحظه های انقلاب - مولف: سید محمود گلابدره ای - ناشر کتاب: دفتر نشر معارف

«لحظه های انقلاب» روایتی ناب از روزهای انقلاب است. ترسیم دقیق جزئیات وقایع به گونه ای است که انگار خواننده در وسط وقایع حضور دارد و این خصوصیت، کنارگذاشتن کتاب را سخت می کند. راوی، که در تمام صحنه ها حضور دارد، از نویسندگان و روشنفکران آن دوران است؛ اما برخلاف اکثریت هم پیاله هایش، از آن ها دل می کَند و به درون مردم پا می گذارد تا با مردم نفس بکشد، گریه کند، بخندد و فریاد بزند. در این گیرودار، خواننده سرتاپای انقلاب را بدون شعار و گزافه گویی، تنها آنچه بوده است، می بیند.

 

 

2- رویای بعدازظهر - مولف: نیلوفر مالک - ناشر کتاب: سوره مهر

کتاب موضوع انقلاب را برای گروه سنی نوجوان از زاویه دید اول شخص روایت می کند. «رؤیای بعد از ظهر» داستان پسری نوجوان را روایت می کند که به ناگاه به دنیای چند سال گذشته پرت می شود. او هنگام تعمیر چراغ مطالعه اش، با جرقه برق بیهوش شده و وقتی جشمش را باز می کند، متوجه تغییرات در اطراف خود می شود. این اتفاق سبب شده تا او به سال های پیش از انقلاب و به بحبوحه حوادث آن ایام سفر کند.

 

 

3- شاه بی شین - مولف:محمدکاظم مزینانی - ناشر کتاب: سوره مهر

رمان «شاه بی شین» اثری است که بر اساس زندگی محمدرضا شاه پهلوی نگاشته شده است. داستان این کتاب از بیماری شاه آغاز می شود و سپس با نگاهی به گذشته از کودکی تا لحظه مرگ محمدرضا پهلوی را روایت می کند.

«شاه بی شین» در واقع روایتگر لحظات آخر زندگی مردی است که در نظر همگان از همه مواهب زندگی مادی برخوردار بوده، اما وقتی با مرگ تنها می شود درمی یابیم که این مواهب چندان چیز دندان گیری هم نبوده است و به قول رضا امیرخانی این رمان توانسته حقارت یک انسان مقام گرا را در روند از دست دادن مقام به تصویر کشد.

 

 

4- همافر - مولف: مهدی نوروزی - ناشر کتاب: سوره مهر

کتاب «همافر» خاطرات خود نوشت مهدی نوروزی درباره نقش همافران در شکل گیری پیروزی انقلاب است. مؤلف هدف از نوشتن این کتاب را خدمت به تاریخ انقلاب اسلامی می داند و تلاش کرده تا آیندگان را با تاریخ انقلاب اسلامی و ریشه های انقلاب آشنا کند، تا نسل های آینده بدانند ریشه های انقلاب اسلامی از کجا نشات گرفته است. اتفاقی که در کتاب «همافر» نوشته شده است درباره فعالیت همافران در به ثمر رسیدن پیروزی انقلاب است. زمان خاطرات این کتاب از سال 47 زمانی که به نویسنده به استخدام نیروی هوایی ارتش درآمده تا پیروزی انقلاب اسلامی می باشد.

 

 

خاطرات

1- خاطر اعلی حضرت آسوده!: خاطرات و ناگفته های دکتر محمد سام کرمانی وزیر کشور و وزیر اطلاعات از سال 1350 تا 1353 - مصاحبه گر: حمید داودآبادی - ناشر کتاب: نارگل

زندگی و خاطرات دکتر «محمد سام کرمانی» به کوشش «حمید داودآبادی»، ناگفته هایی متفاوت، مستند و جالب از حکومت پهلوی است.

محمد سام متولد 1303 در کرمان، از سال 1343 تا 1353 پست های مختلفی از جمله نمایندگی مجلس، استانداری اصفهان و گیلان، معاونت وزیر آموزش و پرورش، وزارت کشور و وزارت اطلاعات و جهانگردی را در حکومت پهلوی و دولت «امیرعباس هویدا» برعهده داشته است.

 

 

2- خاطرات حجه الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری - جلد اول - گردآورنده کتاب: مرتضی میردار - ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

حجت الاسلام علی اکبر ناطق نوری یکی از روحانیون فعال بود که با شروع حرکت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) به جریان مبارزه و نهضت پیوست. تکثیر و توزیع و اعلامیه ها و سخنرانی های امام، قسمتی از فعالیت وی در این دوره است که پیگردهای متعدد، دستگیری و زندان را در پی داشته است. به همین دلیل خاطرات حجت الاسلام ناطق نوری بخشی از مبارزات طاقت فرسای مبارزان مسلمان را بازگو می کند.

حضور راوی به عنوان واعظی پرتحرک در فعالیت های سیاسی، بر اهمیت خاطرات می افزاید؛ به ویژه آن که ارتباط نزدیک او با شخصیت های بزرگ انقلابی چون شهید آیت الله دکتر بهشتی و آیت الله مطهری وی را در جریان مسایل مهم انقلاب قرار داده بود؛ از آن جمله می توان به نقش راوی در کمیته ی استقبال اشاره کرد. ایشان پس از انقلاب نماینده ی امام (ره) در جهاد سازندگی، وزیر کشور و به مدت 8 سال رئیس مجلس شورای اسلامی بود و هم اکنون مسئولیت بازرسی بیت رهبری را بر عهده دارد.

 

 

3- خاطرات مرضیه حدیدچی (دباغ) - مولف: محسن کاظمی - راوی کتاب: مرضیه دباغ - ناشر کتاب: سوره مهر

مرضیه حدیدچی (دباغ) از جمله زنان مبارز در سال های منجر به پیروزی انقلاب ‏است که فعالیت ها و حرکت های سیاسی خود را از سال 1346 آغاز کرد و این مبارزات را تا پیروزی انقلاب اسلامی ادامه داد.

این کتاب با دست نوشته ای از خانم دباغ آغاز و پس از مقدمه و پیش گفتار در 5 فصل با عناوین "سریان"، "هجرت"، "امواج"، "سیاحت شرق" و "پیوست‏ها" تنظیم شده است.

ماجرای قیام 15 خرداد 1342، تحصیل در محضر آیت ‏الله سعیدی و شروع مبارزات، دستگیری و شکنجه توسط عوامل شاه در سال 1352، هجرت به انگلستان، فعالیت های سیاسی در انگلیس، سوریه و لبنان، عزیمت به نوفل لوشاتو، فرماندهی سپاه همدان و عزیمت به مسکو برای ابلاغ پیام‏ حضرت امام خمینی (ره) به میخائیل گورباچف از جمله محورهای موضوعی خاطرات مرضیه حدیدچی هستند.

 

 

4- ظهور و سقوط سلطنت پهلوی (دوره دو جلدی)؛ (خاطرات ارتشبد سابق حسین فردوست و جستارهایی از تاریخ معاصر ایران) - گردآورنده کتاب: موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی؛ تحقیق و تنظیم کتاب: عبدالله شهبازی - راوی کتاب: حسین فردوست؛ ناشر کتاب: اطلاعات

حسین فردوست یار صمیمی و بسیار نزدیک محمدرضا پهلوی بود و ارتباط و دوستی آنان از دوره دبستان آغاز شد و تا پایان عمر سلطنت پهلوی امتداد یافت. وی ریاست عالی ترین نهادهای اجرایی و امنیتی رژیم پیشین را برعهده داشت و از همین رو در جلد اول، اطلاعات دست اولی از خاندان پهلوی و روابط بین اعضای آن و ساختار حکومت پهلوی ارائه داده است.

جلد دوم برخی از شخصیت های طراز اول و مؤثر رژیم پهلوی را با تکیه بر اسناد معتبر معرفی می کند و ابعادی از شخصیت پنهان آنان را می کاود و شرح می دهد. از جمله: تیمورتاش، فروغی، هویدا، شریف امامی و...

 

 

5- ماموریت به تهران - مولف: رابرت هایزر - مترجم: نعمت الله عاملی - ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «ماموریت به تهران» خاطرات ژنرال رابرت هایزر مأمور ویژه ایالات متحده امریکا برای مقابله با نهضت اسلامی مردم ایران با ترجمه نعمت الله عاملی توسط انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی چاپ و منتشر شده است. هایزر در چهاردهم دی ماه 1357 بطور مخفیانه وارد ایران شد.

درواقع هایزر، روزشمار مأموریت خود از ورود به ایران در 14 دی تا پیروزی انقلاب در 22 بهمن 57 را در قالب خاطرات خود نوشته است. خاطرات هایزر از آن جهت اهمیت دارد که جزئیات قابل توجهی از جلسات خود با سران ارتش رژیم پهلوی و تصمیمات و اقدامات آن ها را روایت می کند.

 

 

6- غرور و سقوط (ایران 1357-1352) - مولف: آنتونی پارسوتز - مترجم: سید محمدصادق حسینی عسکرانی - ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

سر آنتونی پارسونز، سفیر کبیر سابق انگلیس در ایران که مدت 5 سال _ 1352 – 1357 ش – عهده دار این سمت در ایران بوده است، دیپلمات حرفه ای است که قبل از احراز سمت سفیر انگلیس در ایران، در ترکیه، اردن، مصر، سودان و بحرین خدمت کرده و آخرین سمت وی قبل از سفارت انگلیس در ایران، معاون امور خاورمیانه در وزارت امور خارجة انگلستان بود.

در این کتاب کوشیده تا خاطرات و مشاهدات خود از دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران را دربارة مطالبی مانند خاندان سلطنتی، رجال مملکتی، سفرا و نمایندگان خارجی و نیز حوادث و رخدادهای مربوط به دوره اقامت 5 ساله اش در ایران از جمله فراز و نشیب های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی، اقدامات شاه، چگونگی تعارضات میان شاه و مخالفانش، تظاهرات، اعتصاب ها و درگیری های میان ارتش و مردم به پاخاسته را تشریح نماید. او سعی کرده تا خاطرات یاد شده همراه با تحلیل و ریشه یابی باشد. بی شک به علت ارتباط نزدیک وی با شاه، اعضای سلطنتی و سران رژیم، خاطراتش می تواند بازگو کننده واقعیت هایی باشد که ما کمتر از آن ها باخبریم.

 

 

جریان شناسی

1- جریان ها و سازمان های مذهبی - سیاسی ایران (از روی کار آمدن محمدرضا شاه تا پیروزی انقلاب اسلامی) سال های 1320 - 1357 - مولف: رسول جعفریان - ناشر کتاب: نشرعلم

کتاب «جریان ها و سازمان های مذهبی - سیاسی در ایران (1320 -1357)» به چگونگی شکل گیری جریان های سیاسی- مذهبی در دوره پهلوی دوم می پردازد. جعفریان در این کتاب به ورود روحانیان به کانون های مبارزه و نقش آنان با تکیه بر مذهب در عرصه فرهنگ و سپس سیاست تاکید دارد.

کتاب حاضر، مروری است بر تاریخ تحولات فرهنگی، با تاکید بر رخدادهای فرهنگی ـ سیاسی که در انقلاب اسلامی پایه و اساس قرار گرفته است. این اثر، در پاسخ به این پرسش نگاشته شده است که با وجود نیروهای مذهبی قرار گرفت و انقلاب به صورت یک انقلاب اسلامی در آمد، چه نوع تحولات فرهنگی در پشت سر این انقلاب سیاسی قرار داشت و طی بیش از سه دهه، چه نحله های فکری دینی و مذهبی در ایران پدید آمد که توانست بینش لازم برای این تحول سیاسی را پدید آورد. نشان دادن دامنه فعالیت های دینی ـ سیاسی مهم ترین سازمان های مذهبی و نیز شرح فعالیت جریان های فعال در عرصه مبارزات دینی ـ سیاسی ، هدف اصلی این کتاب است.



کتاب به دلیل پرداختن به سابقه مبارزاتی بسیاری از فعالان انقلابی با حاشیه نگاری های ارزشمندی از جمله حاشیه نگاری رهبر انقلاب مواجه شده است. رهبر معظم انقلاب هنگام مطالعه چاپ سوم کتاب و در فصلی که درباره شریعتی مطالبی عنوان شده حاشیه نوشته اند. این حاشیه اختصاصا برای نویسنده کتاب ارسال شده و رسول جعفریان در چاپ های بعدی این کتاب ضمن انجام اصلاحات و افزودن مطالب جدید، نظرات مقام معظم رهبری را نیز در پاورقی کتاب آورده است.

 

 

2- جریان شناسی سیاسی در ایران - مولف: علی دارابی - ناشر کتاب: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

در این کتاب تلاش می شود تا درک صحیحی از تحولات سیاسی – اجتماعی ایران بخصوص در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی به نسل امروز منتقل گردد.

فصل اول به کلیات و مبانی پژوهش، مفاهیم، ادبیات، پیشینه، پرسش ها، فرضیه ها و متغیرهای آن اختصاص دارد.

فصل دوم جریان شناسی سیاسی در ایران از ۱۳۲۰ تا ۱۳۵۷ پنج جریان مذهبی یا اسلام گرا، ملی گرا یا ناسیونالیست، چپ یا مارکسیستی، ترکیبی و التقاطی و بالاخره سلطنت طلب با ویژگی های هر یک از جریان های مذکور حاملان و سخن گویان آن ها مطرح شده است.

فصل سوم کتاب به جریان های سیاسی اسلام گرا در جمهوری اسلامی ایران اختصاص دارد.

 

 

3- مروری بر تاریخچه و تفکرات سازمان مجاهدین خلق از زمینه های تاسیس تا عملیات فروغ جاویدان (1344 - 1367) (مجموعه آنچه گذشت 1) - مولف: وحید خضاب - ناشر کتاب: سوره مهر

مجموعه آنچه گذشت حاصل تلاشی چهارساله می باشد که برمبنای دشمن شناسی در اسلام تهیه شده است و ابعاد رفتار علیه حاکمیت توحیدی را توسط افراد حکومتی و تابعان آن ها در زمینه های گوناگون در قالب مجموعه ای از مقالات مورد بررسی قرار داده است.

سازمان مجاهدین خلق یکی از مهم ترین سازمان های سیاسی در سال های انقلاب است، تشکلی که بر خلاف نامش خون بسیاری از مردمان این سرزمین از جمله شهید بهشتی را جاری ساخت. این کتاب به قصد شناساندن این گروهک سیاسی و پرده برداری از شیوه شکل گیری، روند فعالیت ها و سرنوشت آن نگارش شده است.

 

 

4- ملی - مذهبی ها: جریان شناسی نیروهای ملی - مذهبی در جمهوری اسلامی ایران - مولف: مهدی حق بین - ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

کتاب «ملی - مذهبی ها» به جریان شناسی نیروهای ملی - مذهبی و در رأس آنها، نهضت آزادی می پردازد. این کتاب در 5 فصل با عناوین «جریان شناسی تاریخی نیروهای ملی – مذهبی در جمهوری اسلامی»، «ملی گرایی از جبهه ملی تا شورای فعالان ملی - مذهبی»، «جریان شناسی نشریات ملی گرا»، «زیست شناخت شخصیت های جریان ملی گرا» و «مواضع نظام و رهبری در قبال ملی -مذهبی ها» تألیف شده است.

 

معارف انقلاب

1- ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران - مولف: عباس کاکائی باغچه میشه | مریم سالاری سه دران - ناشر کتاب: مرکز اسناد انقلاب اسلامی

ایدئولوژی انقلاب اسلامی ایران در پاسخ به خلأ ایدئولوژی شکل گرفته در عرصه داخلی و بین المللی و ناکارآمدی ایدئولوژی های مادی، پا به عرصه وجود نهاد. این ایدئولوژی پاسخ قدرتمندی به خواسته های سیاسی معاصر و در عین حال مأیوس شده از مکاتب مادی بود و بر خلاف ایدئولوژی های دیگر که هرکدام بر جنبه های خاصی از فرهنگ، سیاست و اقتصاد توجه می کردند، دارای ماهیت اسلامی بود که تمامی ابعاد زندگی را مورد عنایت قرار می داد. بنابراین یک ایدئولوژی درون زا، از نظر فرهنگی اصیل و از حیث همراهان بسیار فراگیر و دربرگیرنده اکثر مردم بود. کتاب حاضر یکی از موضوعات طرح تدوین انقلاب اسلامی است که به موضوع ایدوئولوژی انقلاب اسلامی ایران اختصاص یافته است.

 

 

2- درآمدی بر نظریه انقلاب اسلامی - مولف: نعمت الله باوند - ناشر کتاب: کانون اندیشه جوان وابسته به موسسه کانون اندیشه جوان تهران

این اثر از مجموعه کتاب های «دانشجو»ی کانون است و در سه بخش اصلی و شش فصل گردآوری شده است.

«ماهیت انقلاب اسلامی» عنوان نخستین بخش این کتاب است که در آن با نگاهی تحلیلی به پیشینه فکری و تاریخی اسلام و ایران، ماهیت و مبانی نظری انقلاب اسلامی بازشناسی شده است.



«لوازم بقا و پیشرفت فکری و اجتماعی انقلاب اسلامی» عنوان بخش دوم این کتاب است. نگارنده در این بخش طی دو فصل به موضوعاتی همچون انقلاب اسلامی و لزوم تدوین و تاسیس علوم انسانی و اجتماعی جدید و جایگاه و رابطه انقلاب فرهنگی و توسعه در اندیشه معمار کبیر انقلاب می پردازد.



فصل سوم نیز با عنوان «رسالت انقلاب اسلامی» به مقوله رسالت انقلاب در جهان اسلام و دنیای معاصر می پردازد.

 

 

3- بازتاب جهانی انقلاب اسلامی - مولف: منوچهر محمدی - ناشرکتاب: سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

کتاب بازتاب جهانی انقلاب اسلامی در چهار گفتار شامل سیزده فصل ارائه می گردد. پس از ارائه مقدمه در فصل اول، در فصل دوم به کلیات انقلاب اسلامی و ویژگی های نظری و عینی پرداخته شده است. در فصل سوم صدور انقلاب، برداشت ها و نظریات متفاوت مربوط به آن مورد بحث قرار خواهد گرفت. در فصل چهارم و پنجم بازتاب انقلاب اسلامی بر نظام جهانی مورد بررسی قرار می گیرد و در فصل ششم تا دوازدهم، بازتاب انقلاب اسلامی بر جهان اسلام در حوزه های مختلف جغرافیایی مورد توجه خواهد بود و در نهایت در فصل سیزدهم با ارائه جمع بندی از مطالب ارائه شده، آثار جهانی انقلاب اسلامی به تفکیک و با استفاده از سطوح مختلف تحلیلی در جهان اسلام و نظام جهانی بیان خواهد گردید.

 

 

4- شب ظلمانی شاهنشاهی: بیانات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّ ظلّه العالی) درباره ی حکومتهای پادشاهی ایران - مولف: اصغر مددی - ناشر کتاب: انقلاب اسلامی

کتاب «شب ظلمانی شاهنشاهی» مجموعه ای است دربردارنده بیانات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای درباره حکومت های پادشاهی در ایران.

این اثر در ۵ فصل با عناوین؛ تفاوت ولایت و سلطنت در اسلام، مفاسد سلطنت دو هزار و پانصدساله، مفاسد دوران قاجار، مفاسد مشترک دوران قاجار و پهلوی و مفاسد دوران پهلوی صورتبندی شده است. مردود بودن حکومت پادشاهی در اسلام، تعریف امامت و سلطنت از دیدگاه اسلام، تبیین چگونگی از بین رفتن عزّت ملّت ایران زیر بار سلطه ی پادشاهان، نابودی دانش در کشور بر اثر استبداد پادشاهان، بروز فکر انحرافی «جدایی دین از سیاست» در سلاطین مستبد قاجار، نفوذ سیاسی و فرهنگی انگلیس به کشور در دوره قاجاریّه، ایجاد وابستگی غلط قاجار به غرب به اسم تحوّل در کشور، هیچ کاره بودن مردم، و انقطاع کامل حکومت قاجار و پهلوی از مردم، تحقیر فرهنگ ملّی، ترویج فرهنگ «ما نمی توانیم» و به خطر افتادن زبان فارسی در دوران سلاطین قاجار و پهلوی، عادت دادن مردم به مصرف کالاهای خارجی در رژیم پهلوی، تبیین مسئله کشف حجاب و ترویج بی حجابی به عنوان اولین سوغات پهلوی از غرب، وابسته کردن اقتصاد به نفت و متزلزل شدن پایه های کشاورزی در دوران پهلوی و نابودی مجلس و نهادهای مردمی در همان دوران ازجمله مهم ترین مباحثی است که این اثر به بررسی آنها پرداخته است.

 

 

5- انقلاب اسلامی، زمینه ها و ریشه های آن - مولف: محمدرحیم عیوضی - ناشر کتاب: دفتر نشر معارف

پژوهشی است درباره انقلاب اسلامی ایران. نویسنده بعد از طرح مباحث کلی و تعریف پدیده انقلاب به بررسی تاریخ معاصر ایران از زمان پیش از انقلاب مشروطه تا زمان انقلاب اسلامی پرداخته و ریشه ‏های انقلاب اسلامی را کاویده است و در ادامه به بررسی جایگاه جهانی انقلاب اسلامی و اتفاقات سالهای پس از انقلاب پرداخته است. نویسنده سعی دارد به تحلیلی فراتر از نظریات سیاسی رایج درباره انقلاب دست پیدا کرده و به ویژگیهای منحصر به فرد انقلاب اسلامی از جمله اسلامی بودن آن تأکید نماید.

 

 

6- دایره المعارف انقلاب اسلامی ویژه نوجوانان و جوانان (دوره سه جلدی) - گردآورنده کتاب: دفتر ادبیات انقلاب اسلامی - ناشر کتاب: سوره مهر

این مجموعه مصور سه جلدی با هدف آشنا کردن گروه های سنی نوجوان و جوان با مفاهیم انقلاب، گروه های مبارز، شخصیت ها، رویدادها و زمان هایی که به نحوی با این پدیده مرتبط بودند به چاپ رسیده، در مجموع مشتمل بر 870 مدخل است که در دایره زمانی سال 1340 (آغازین سال های شکل گیری انقلاب اسلامی) تا 1357 (زمان پیروزی آن) شکل گرفته است.

موضوعات برجسته ای چون دفاع هشت ساله مردم ایران (1359 تا 1367) و برخی مفاخر فرهنگی و حوادث مهم تاریخی و موضوع هایی از جهان اسلام، به ویژه تاریخ تشیع نیز به صورت ویژه مورد توجه مؤلفان این مجموعه قرار گرفته است.

دوری از جملات رسمی به طوری که خواننده جوان را به یاد خستگی کتاب های درسی نیندازد و مصور بودن، از بهترین ویژگی های این دایره المعارف است.توضیح درباره ی مفاهیم انقلاب، گروه های مبارزه، شخصیت ها، رویدادها، مکان ها و زمان هایی که به نحوی با این پدیده مرتبط بودند در این کتاب آمده است.

 

 

7- در فرانسه تک درختی هست ... تأملاتی در جهان انقلاب اسلامی - مولف: وحید جلیلی - ناشر کتاب: دفتر نشر معارف

«در فرانسه تک درختی هست» عنوان تازه ترین کتابی است که با تأملی بر جهان انقلاب اسلامی ایران به قلم وحید جلیلی چاپ شده است.

این کتاب مخاطب را با پیش آمدها و تأثیرات انقلاب اسلامی بر جهان، انحرافات پیش پای انقلاب و افق های پیش رو و مسیر پیشرفت های انقلاب آشنا می کند.

«مکتب ملکوتی جمع»، «غزه در محاصره؛ جهان در اشغال»، حزب الله از نوع «حزب الله»، «اسلام جهاد، مبنای مسجد آباد»، «استراتژی سطل آب!»، «آزمایشگاه های سلاح کشتارجمعی در کنار کتابخانه های حقوق بشر»، «گر خانه محقر است و تاریک بردیده روشنت نشانم!»، «لیبرالیسم عِلّیّۀ امپر الیسم»، «در فرانسه تک درختی هست» و «عهد مالک و خاورمیانۀ جدید» ۱۰ سرفصلی است که مطالب این کتاب را تشکیل می دهند.

 

 

8- انقلاب اسلامی و مبانی بازتولید آن - مولف: عماد افروغ - ناشر کتاب: سوره مهر

در این کتاب با محوریت جایگاه حضرت امام خمینی (ره) به عنوان نظریه پرداز اصلی انقلاب اسلامی و با واکاوی مبانی نظری و فلسفی عرفانی ایشان تلاش شده است تا زمینه لازم برای یکی از ضروری ترین و در عین حال مغفول ترین نیازها و چالشهای فکری، یعنی فهم و تبیین دقیق و علمی - فلسفی انقلاب اسلامی و درک دلالتها و پیامهای متنوع و تودرتوی حکمی، معنوی سیاسی و اجتماعی آن فراهم شود.

کارهایی که نویسنده انجام داده، موضوعات متنوعی دارد و عمدتاً تلاش در جهت تبیین و تئوریزه کردن انقلاب اسلامی بوده است. وی از انقلاب اسلامی با عنوان انقلاب صدرایی یاد کرده و در این کتاب به مقایسه انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی هم پرداخته و در نهایت برداشت تازه ای از علل موفقیت و شکست انقلاب مشروطه ارائه کرده است.

 

 

 
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 9 بهمن 1396
  • شناسه
    62474
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی