loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فقه و زندگی 33: احکام رایانه و اینترنت

ناشر معروف

تحقیق و تنظیم کتاب محمود صادقی

تهیه کننده ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر

سال نشر : 1394

تعداد صفحات : 216

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

مولف در مقدمه کتاب می نویسد:

از دوستی پرسیدم «آیا در مورد رایانه و اینترنت سوال شرعی داری یا نه؟» در جوابم گفت: «هر سوال شرعی که دربارهٔ انسانها در دنیای واقعی مطرح است در دنیای مجازی هم مطرح می شود». از جواب این دوست به فکر فرو رفتم و متوجه شدم که چه نکته زیبایی را بیان کرده؛ اگر چه نمی توان همه احکام دنیای واقعی را در دنیای مجازی مطرح کرد ولی در بسیاری از امور با هم مشترک هستند.
بارها برای خودم و دوستان سوالاتی دربارهٔ اینترنت مطرح می شد و برای جواب آنها باید کتابهای زیادی را مطالعه کرده یا با دفاتر مراجع تقلید ارتباط برقرار می کردم تا بتوانم به جواب سوالات خود برسم؛ لذا زمانی که پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر این موضوع را مطرح کرد آن را پذیرفتم تا بتوانم احکام و آداب مورد نیاز کاربران محترم را در یک مجموعه جمع آوری کنم.
برخی از نویسندگان محترم دربارهٔ احکام رایانه و اینترنت به صورت مختصر یا پراکنده مطالبی را نوشته اند، لذا نگارنده سعی کرده است مطالب را جمع بندی کرده و یک مجموعه خوبی را برای کاربران امور رایانه ای تهیه کند تا آنها با آگاهی از مسائل و احکام شرعی استفاده از این ابزار بتوانند بهترین بهره را از آنها ببرند.

کتاب دارای سه بخش می باشد که هر بخش، چهار فصل دارد که به صورت مختصر بیان می شود:

بخش اول: کلیات (تعریف و تاریخچه، شرایط استفاده از ابزار رایانه ای، خطرات استفاده زیاد از ابزار رایانه ای و معروفات و منکرات).
بخش دوم: آداب و احکام رایانه (کپی رایت، بازی های رایانه ای، موسیقی و متفرقات).
بخش سوم: آداب و احکام اینترنت (خانواده و اینترنت، روابط زن و مرد، جرائم رایانه ای و متفرقات).

در این مجموعه سعی شده علاوه بر احکام شرعی هر موضوع، به قوانین و مقررات آن هم اشاره ای شود تا بهتر از امکانات رایانه و اینترنت استفاده کرده و مرتکب کارهای حرام و غیر قانونی نشویم.

نکته مهم: در این نوشته، سوالات شرعی مشهور را ذکر کرده ایم. لذا اگر نظر برخی از مراجع تقلید ذکر نشده است یا به آن دست نیافته ایم یا مخالف مشهور است؛ پس خوانندگان محترم باید به رساله مراجع تقلید خودشان رجوع کنند تا از نظر آنها آگاه شوند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما