loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جام باقی

مجموعه شعر

ناشر ستاک

گردآورنده کتاب امیرحسین مدرس

سال نشر : 1397

تعداد صفحات : 296

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 69424 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
44,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جام باقی حاصل چند سال بررسی و تدقیق در غزلیات فارسی از ابتدا تا دوران معاصر است که توسط امیرحسین مدرس انجام شده است. وی در این کتاب با بررسی این اشعار دست به انتخاب برخی از ابیات غزلیات فارسی برای شرح احوال حاضران در ماجرای عاشورای سال۶۰ هجری قمری پرداخته است.

مدرس در این کتاب با تشریح برنامه سفر امام حسین(ع) از مکه به سوی کربلا و در ادامه سفر کاروان اهل بیت(ع) از کربلا به شام و مدینه، ابیاتی از غزل های فارسی در طول اعصار و قرون را که مناسب شرح حال هر یک از حاضران در این رویداد بوده است را در این کتاب گردآوری کرده است.

در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: مجموعه ی حاضر، برگزیده ی بیت یا ابیاتی از «غزلیات» بیش از یک صد غزل سرای قدیم و جدید است که آثار آنان در طی چهار سال، مصراع به مصراع بررسی شده است. در نخستین نگاه و به صورت عام، این غزلیات و اساساً غزل دیگر شاعران، هیچ ارتباطی با موضوعات و مفاهیم مذهبی و به اصطلاح مشهور: «آیینی»، ندارند و موضوعاتی همچون شوق به دیدار و وصل معشوق، شکایت از هجران، گلایه از روزگار و بیچارگی و نظایر این هاست. اما اگر از زاویه ای دیگر، یعنی نگاه مذهبی و به عبارت بهتر و روشن تر: «مدح و مرثیه» به آن ها بنگریم، تناسبات شگرفی خواهیم یافت که با توجه به اصل «مناسب خوانی» کاملاً با آن هم طراز و هماهنگ است. اگر در مواجهه با غزلیات عاشقانه ی تمامی شاعران، همین زاویه ی دید و موضوع را مدنظر قرار دهیم، چنین در می یابیم که غیرممکن است این بیت یا این غزل، در موضوع - مثلاً - وداع حضرت سیّدالشّهداء (علیه السلام) سروده نشده یا بیان (زبان) حال اصحاب ایشان نباشد. به بیان دیگر، ابیات و شعرها، در عین بی ارتباطی ظاهری، گویی برای همین موضوعات (روضه یا مدح و منقبت) سروده شده اند؛ اگر با دیده ی ذوقی و استحسانی به آن ها بنگریم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما