loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فتنه تغلب (روایت هایی از متن و فرامتن فتنه 88)

ناشر انقلاب اسلامی

گردآورنده کتاب مصطفی غفاری

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 460

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 73075 10003022
210,000 189,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب فتنه تغلب (روایت هایی از متن و فرامتن فتنه 88) توسط مصطفی غفاری منتشر شده است و در انتشارات انقلاب اسلامی به چاپ رسیده است. فتنه 88 یک رخداد دوران ساز در تاریخ انقلاب اسلامی است که نمی توان به سادگی از کنار آن گذشت. از این رو دست یافتن به جزئیات بیشتر یا مرور تجربه های آن به شکل مستند و روایی، برای غنی سازی تحلیل ها نیز اهمیت فراوان دارد.

از سوی دیگر، مسائل مربوط به فتنه 88 در ذهن برخی اقشار و لایه های اجتماعی رسوب کرده و همچنان زنده است که باید به آن پاسخ داده شود؛ ضمن آن که نسل های جوان تر بدون آنکه خود با بلوغ سیاسی در آن تجربه حضور داشته باشند، تحت هجوم القائات دشمنان دراین باره هستند. در چنین شرایطی است که هر چندوقت یک بار رهبر معظم انقلاب بر اساس اقتضاء به موضوع فتنه 88 می پردازند و اجازه نمی دهند به کلی فراموش شود یا جای شاکی و متهم در رابطه با این امر، عوض شود.

«فتنه تغلب» شامل برخی سخنان منتشرنشده رهبر انقلاب است؛ از جمله در طلیعه کتاب که دیدگاهی کلان به موقعیت نظام اسلامی در برابر نظام سلطه عرضه می کند. همچنین روایت هایی از برخی سخنان و کنش های ایشان را در بر می گیرد که دیگران آن ها را بیان نموده اند؛ از جمله حجت الاسلام حمید پارسانیا شرحی از جلسه صمیمانه و گفت وگوهای صریح تعدادی از فضلای حوزه علمیه با رهبر انقلاب در اواخر تیرماه 88 را ارائه کرده است.

حسن رحیم پور ازغدی، خطبه 20 شهریور 88 آیت الله خامنه ای در نماز جمعه تهران را که به دسته بندی مخالفان سیاسی و روش برخورد با آن ها مطابق سیره اهل بیت (ع) اختصاص داشته، تحلیل کرده است. علاوه بر این دو مصاحبه، کتاب حاوی بخشی از خاطرات منتشرنشده علی آقامحمدی است که همراه با گروهی از دوستانش -که همگی مورد اعتماد مهندس موسوی بوده اند- در دو مقطع از سال 88 به رایزنی برای رفع ابهامات و حل مناقشات پرداخته است؛ روندی که هم مورد توافق ارکان نظام مانند رهبر انقلاب و شورای نگهبان و هم مورد حمایت کسانی همچون مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی بوده است.

محسنی اژه ای و سیدمهدی خاموشی نیز که گفت وگوهایی نزدیک و فشرده در چند برهه از سال 88 با نامزدهای انتخابات داشتند، مذاکرات خود را در این کتاب تشریح کرده اند. روایت مذاکرات این دو تن که از دو موضع مختلف با سران معترض انجام شده، هم نشانگر زاویه دید آقایان موسوی و کروبی و هم نشانگر ریشه های تردیدها و تصمیم های ایشان است.

یادداشتی بلند با عنوان «چرا؟» در 16 بند به قلم آقای علیرضا شمیرانی، از دیگر مطالب این کتاب است. وی تلاش می کند تا با کنار هم قرار دادن سطور گفته و ناگفته ای از رخدادها و کنش - واکنش های سال 88 که دربرگیرنده بیانات رهبر انقلاب در کنار اظهارات دیگرانی همچون مقامات مسئول کشور، برخی اعضای دفتر رهبری و چهره های سیاسی هوادار نامزدها است، مخاطب را با تبیینی استفهامی به تأمل درباره آنچه رخ داده، برانگیزد.

بازخوانی زمینه ها و پیامدهای خطبه 29 خرداد 88 و روایت هایی از چند گفت وگوی رودرروی رهبر انقلاب اسلامی با برخی منتقدان عملکرد نظام در جریان فتنه 88، بخش های دیگری از این کتاب به قلم آقایان مصطفی غفاری و حسین شهسواری است. بخش پیوست «فتنه تغلب» شامل پنج خرده روایت است که بیانات و مواضع رهبر انقلاب اسلامی درباره این موضوع را از یکم فروردین 1388 تاکنون تلخیص و تنظیم کرده و می تواند راهنمایی برای علاقه مندان به فهم دقیق تر منظومه فکری و عملکردی حضرت آیت الله خامنه ای درباره فتنه باشد.

اما یکی از مهم ترین بخش های کتاب فتنه تغلب، بازنشر متن کامل نشست رهبر معظم انقلاب با نمایندگان ستادهای انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری سال 1388 است که این روزها برخی رسانه ها آن را -که احتمالاً از نسخه پیش نویس کتاب برداشت شده- منتشر کرده اند. این موضوع با واکنش دستپاچه رسانه های بیگانه و حامی فتنه مواجه شد. آن ها نه فقط به تفسیر بلکه به روایت متن و حاشیه آن به زعم خود پرداختند؛ درحالی که با فرض صحت، هیچ کدام نفی کننده آنچه از مضامین صریح این دیدار منتشر شده، نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما