loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ابداع سلبریتی: چهره های عمومی از 1750 تا 1850

5 (1)

ناشر صاد

نویسنده آنتوان لیلتی

مترجم محمدتقی شریعتی | زکیه علیزاده

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 528

موجودی تمام شده ؛ درصورت شارژ مجدد به من اطلاع بده notify_me

معرفی کتاب

سلبریتی چیز جدیدی نیست که در قرن بیستم ظهور کرده باشد تا بر زوال فرهنگ و حوزۀ عمومی و یا حتّی بر نویدهای ازیادرفتۀ آزادی که مدرنیته پیش میکشد، گواهی دهد.

سلبریتی مشخصۀ بارز جوامع مدرن است؛ شکلی از بزرگی که با آن جوامع سازگاری دارد. بزرگی کمابیش ناممکنی که همواره در خطر نامشروعبودن است. برای نشاندادن این موضوع، سعی خواهم کرد که اوّلین دورۀ سلبریتی را توصیف کنم که نشانههای اوّلیۀ آن از اواسط قرن هجدهم در پاریس و لندن ظاهر شد؛ در جریان قرن شکل یافت و در اروپای غربی و ایالات متحدۀ نیمۀ اوّل قرن نوزدهم به اوج خود رسید.

این وقایعنگاری که روشنگری و رمانتیسیسم را به هم پیوند میدهد، نزد مورخان باب نیست؛ چراکه از مرز مقدّس انقلاب فرانسه بهطور اتّفاقی عبور میکند. بااینحال، با دگرگونی آهسته و منسجم در جوامع اروپای غربی مطابقت دارد. بحران در نظم اجتماعی، اوّلین تحوّلات اقتصاد بازاری و فرهنگی، دستِکم در تئوری و اصل حاکمیت مردمی، اینها خصیصههای اصلی و مستقر مدرنیته هستند. دو وجه تاریخیِ مهمِ سلبریتی، ظهور افکار عمومی در مقام یک اصل و نیز واقعیت و ایدئال جدید خویشتن بر پایۀ خواستۀ اصالت فردی را دربر دارد. بدیهی است که چنین تاریخی مناسب موعدگذاریهای سفتوسخت نیست.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما