loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شکست اطلاعاتی: درسهایی از انقلاب ایران و جنگ عراق

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده مهدی فیروزی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 408

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب دو شکست اطلاعاتی بزرگ ایالات متحده را با جزئیات بررسی قرار می کند.
ناتوانی سیا و جامعه‌ی اطلاعاتی وسیع‌تر در فهم تحولات ایران که منجر به سرنگونی شاه شد و همین‌طور قضاوت اشتباه در مورد برنامه‌های سلاح‌های کشتار جمعی عراق در دوره‌ی پیش از جنگ سال 2003.
کتاب «شکست اطلاعاتی» به قلم روبرت جرویس در چهار فصل به بررسی و تحلیل شکست اطلاعاتی آمریکا در انقلاب ایران و جنگ عراق پرداخته است. مطالعه جرویس در مورد ایران بر اساس اسنادی است که به تازگی از طبقه‌بندی سیا خارج شده است. او در کتاب خود به خاطرات مأموران سازمان سیا نیز استناد کرده است.
جرویس در تحلیل انقلاب اسلامی به چهار اشتباه بزرگ آمریکا در قبال ایران اشاره کرده است. علاوه بر این جرویس در مورد عراق نیز به طور دقیق اسناد طبقه‌بندی شده و طبقه‌بندی نشده جامعه اطلاعاتی امریکا را مطالعه کرده، ولی نتایج او به طور کامل بر اساس شواهد اسناد طبقه‌بندی نشده، شکل گرفته‌است.

اولین ارتباط من با سیا، به‌تناسب مورد، پنهانی بود. در تابستان سال 1961 در قالب یک تبادل دانشجویی، به اتحاد جماهیر شوروی رفتم (که باعث یافتن همسرم و همین‌طور تجربیات جالبی شد). قبل از اعزام گروه، چندین جلسه‌ی توجیهی برای ما برگزار شد. فقط یکی از جلسه‌ها محتوای سیاسی زیادی داشت و آن جلسه هم در ذهن من ماند و دلیل آن این بود که در طی سفر، مشخص شد هیچ‌کدام از همراهانم، اطلاعات سیاسی و مهارت کافی شرکت در بحث‌های جدی با شهروندان شوروی در جلساتِ اکثراً ازپیش‌طراحی‌شده را نداشتند. لذا این وظیفه برعهده‌ من گذاشته شد و میزبانان من در شوروی، مرا آن‌قدر اهل بحث و جدل یافتند که تصور می‌کردند مأمور سیا هستم. در بازگشت از شوروی، به سازمانی که ما را توجیه کرده بود، نامه‌ای نوشتم و اعتراض کردم که چرا تلاش بیشتری در این مورد نکردیم.

امروز گمانم این است که آن سازمان یکی از پوشش‌های سیا بود. این نه‌تنها مطابق با چیزی است که ما اینک در مورد چگونگی راه‌اندازی جنگ سرد توسط آمریکا می دانیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما