loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیرامون فلسفه اصول فقه

با نگاهی بر آرای آیت الله العظمی شیخ محمدحسین غروی اصفهانی

ناشر سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی

گردآورنده کتاب مسعود فیاضی

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 659

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

در مجموعه حاضر به ابعاد فلسفی و کلامی مرحوم اصفهانی نیز پرداخته شده است؛ ولی تمرکز اصلی مباحث معطوف به مباحث مربوط به «فلسفه اصول فقه» با محوریت آرای ایشان می‌باشد.

از این جهت، مجموعه حاضر در سه بخش تقدیم شده است؛

بخش اول، درباره مباحث «درباره فلسفه اصول فقه» است. در این بخش، مباحثی مانند تعریف، روش، هدف، فایده، ساختار مسائل و قلمرو فلسفه اصول فقه و تفاوت آن با رئوس ثمانیه و مبادی علم در قالب سه مقاله و یک مصاحبه بیان شده است.

بخش دوم، به بعضی مسائل دانش جدید فلسفه اصول فقه مانند «ارتباط علم کلام با دانش اصول فقه»، « مراد جدی و کاربردشناسی در اصول فقه»، «تأثیر هرمنوتیک و مبانی آن بر مباحث اصول فقه»، «نگاهی نو به مولوی و ارشادی‌بودن احکام و برایند روش‌شناختی آن»، «نظریه حق»، « ماهیت احکام امضایی»، «درآمدی بر مبانی فهم متن از دیدگاه محقق اصفهانی و هرمنوتیک» و «ظرفیت‌شناسی علم اصول فقه برای تولید علوم انسانی اسلامی» مربوط است که حتی‌المقدور با محوریت آرای محقق اصفهانی تبیین شده‌اند.
البته تعداد مسائل این دانش نوپا، بسیار فراتر از موارد معدودی است که در این بخش مورد مطالعه قرار گرفتند؛ ولی پرداختن به این عناوین از باب نمونه و به دلیل اهمیت آنها بوده است.

بخش سوم نیز به ابعاد کلامی و فلسفی مرحوم محقق اصفهانی مربوط می‌باشد که در قالب دومقاله نیز سامان یافته است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما