loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

راهنمای دانشجویی برای علوم اعصاب اجتماعی - جلد اول

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده جیمی وارد

مترجم علیرضا حدادی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 374

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 101141 10003022
200,000 180,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

جلد اول کتاب راهنمای دانشجویی برای علوم اعصاب اجتماعی تالیف جیمی وارد با ترجمه علیرضا حدادی به همت انتشارات دانشگاه امام صادق به چاپ رسیده است.

علوم اعصاب اجتماعی را می‌توان به‌عنوان تلاش برای درک و توضیح استفاده از مکانیزم‌های عصبی، چگونگی افکار، احساسات و رفتار افراد تحت‌تأثیر حضور واقعی، تصور یا حضور ضمنی دیگران تعریف کرد. علوم اعصاب اجتماعی به‌دنبال ایجاد پل‌هایی بین سطوح مختلف توضیح رفتار اجتماعی است. مغز و عملکردهای آن، احتمالاً باعث ایجاد محدودیت‌های عینی در نحوه تعامل اجتماعی می‌شود، نه صرفاً تحریک دنیای اجتماعی.

راه‌های مختلفی وجود دارد که در آن «مغز اجتماعی» می‌تواند اجرا (پیاده‌سازی) شود. در یک سطح، ممکن است روال‌های خاص دامنه‌ای وجود داشته باشد که برای خدمت به کارکردهای خاص تکامل یافته است. از سوی دیگر، همان مجموعه‌ از روال‌ها ممکن است در شرایط اجتماعی و غیر‌اجتماعی نیز مورد استفاده قرار گیرد. روال‌های عصبی عمدتاً برای برخورد با موقعیت‌های اجتماعی مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما به کارکرد عمومی‌تر و یا راه‌حل‌های غیر‌‌مدولارانه در سراسر مغز (مانند سیستم‌های آینه‌ای) اعمال می‌شود.

دو جلدی دستنامه علوم اعصاب اجتماعی، اولین کتاب مستقل درباره علوم اعصاب اجتماعی در تمایز با علوم اعصاب شناختی است. این کتاب در سال 2017 توسط نشر راتلج منتشر شده است.

فهرست جلد یکم

فصل 1: مقدمه‌ای بر علوم اعصاب اجتماعی
فصل 2: روش‌های علوم اعصاب اجتماعی
فصل 3: خاستگاه‌های تکاملی هوش اجتماعی و فرهنگ
فصل 4: هیجان و انگیزه
فصل 5: چهره‌خوانی و زبان بدن

کتاب درسی حاضر به ‌این خاطر نوشته شد که تمایل داشتم همراه با کتاب «راهنمای دانشجویی برای علوم اعصاب شناختی» ، به‌ویژه در حوزهٔ علوم اعصاب اجتماعی، متنی وجود داشته باشد. علوم اعصاب شناختی ممکن است به‌عنوان رشته‌ای مادر برای علوم اعصاب اجتماعی در نظر آید؛ اما در چند سال گذشته آشکار شد‌ که علوم اعصاب اجتماعی به‌طور فزاینده‌ای رشد کرده و تلاش می‌کند خانه‌ای مجزا برای خود تأسیس کند. به‌عنوان مثال، در حال حاضر چندین مجلهٔ عالی به آن اختصاص داده شده است و بسیاری از دانشگاه‌ها، علوم اعصاب اجتماعی را به‌عنوان یک واحد متمایز از علوم اعصاب شناختی در برنامهٔ درسی مقطع کارشناسی معرفی کرده‌اند. این کتاب درسی منعکس‌کنندهٔ بلوغ جدید این رشته است و سعی می‌کند هیجان این رشته را به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد در مقاطع اولیه منتقل کند.

علاقهٔ من به این زمینه، ناشی از ادعاهای مربوط به سیستم‌های آینه‌ای، همدلی و نظریهٔ ذهن بود. در آغاز این پروژه، تصور می‌کردم که این مباحث، هستهٔ اصلی کتاب درسی را تشکیل خواهد داد. با‌‌این‌‌حال، هر چه بیشتر در ادبیات نظری کاوش کردم، از حجم و کیفیت تحقیقات در زمینه‌های دیگر مانند تعصب‌، اخلاق، فرهنگ و اقتصاد عصبی حیران و شوکه‌ شدم. امیدوارم که کتاب تهیه‌شده، حاوی دیدگاه متعادل‌تری نسبت به پیش‌بینی ابتدایی‌ام دربارهٔ این رشته باشد. مانند کتاب درسی پیشین من، این کتاب نیز خلاصه‌ای جامع از تمام رشته نیست. هدف من این نیست که همه چیز را در مورد علوم اعصاب اجتماعی به دانشجویان آموزش دهم، بلکه هدفم فراهم‌کردن پایه‌های فکری برای کسب این دانش است تا اگر بخواهند بتوانند خودشان محقق شوند. شیوهٔ من تلاش برای ارائهٔ یافته‌های کلیدی در رشته‌ها، توسعهٔ مهارت‌های تفکر انتقادی و القای اشتیاق برای موضوع است.

در نبود کتاب‌های درسی پیشین دربارهٔ علوم اعصاب اجتماعی، تمرین جالبی بود که تصمیم بگیرم چگونه این رشته را به فصل‌هایی مجزا تقسیم کنم و آن‌‌ها را مرتب نمایم. به‌عنوان مثال، فصل مربوط با «روابط» بارها ظاهر و ناپدید شد (با تقسیم فعلی بخش‌ها، درنهایت بین فصل‌های «تعامل» و «توسعه» قرار گرفت). 2 فصل ابتدایی کتاب با مروری بر موضوع و خلاصه‌ای از روش‌های مورد استفاده در علوم اعصاب اجتماعی آغاز می‌شود. فصل «روش‌ها» نسخه‌ای فشرده، اما به‌روز‌شده از فصل‌های گسترده‌تر در کتاب «راهنمای دانشجویی برای علوم اعصاب شناختی» است. این فصل از مثال‌هایی در ادبیات علوم اعصاب اجتماعی استفاده می‌کند تا روش‌های مختلف را نشان دهد. فصل سوم تحولات هوش اجتماعی و فرهنگ را پوشش می‌دهد و نورون‌های آینه‌ای را در زمینهٔ تقلید، یادگیری اجتماعی و استفاده از ابزار معرفی می‌کند. در ادامه به فصل چهارم و پنجم می‌رسیم که به بلوک‌های «ابتدایی» سازنده فرایندهای اجتماعی، یعنی احساسات و انگیزه (فصل 4)، و شناخت دیگران (فصل 5) می‌پردازد. همچنین فصل ششم همدلی، نظریه ذهن و اوتیسم را مطالعه می‌کند. سپس دو فصل بعدی به تعاملات اجتماعی و سپس روابط نگاهی انداخته و به موضوعاتی مانند نوع‌دوستی، نظریهٔ بازی، دلبستگی و طرد اجتماعی می‌پردازد. فصل 9 مربوط به گروه‌ها و هویت است که مفهوم «خود»، تعصب و دین را پوشش می‌دهد. تا این‌که فصل 10 رفتار ضد اجتماعی، پرخاشگری و اخلاق را بررسی می‌کند. در‌نهایت فصل آخر رشد اجتماعی را از دوران نوزادی تا نوجوانی مطالعه می‌کند.

ویرایش دوم به‌طور کامل بازنگری و گسترش یافته است تا حجم رو‌به‌رشد شواهد و نظریه‌ها را منعکس کند. در انجام این کار، مراقب هستم تا مطمئن شوم که «تصویر بزرگ» در جزئیات گم نمی‌شود. اضافات قابل توجه به ویرایش دوم عبارت‌اند از: تأکید بیشتر بر ژنتیک و هورمون‌ها و گسترش موضوعاتی مانند عصب‌شناسی فرهنگی، تنظیم احساسات، نشانگرهای بیولوژیکی اوتیسم، قدرت و موقعیت، دسته‌بندی اجتماعی چهره‌ها و افراد، و همچنین محاسبات جدید از عملکرد نورون آینه‌ای.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما