loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

زن در اسلام (مبانی، حقوق و تکالیف)

5 (1)
خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 101208 10003022
86,000 77,400 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در کشور ما با وجود تمام پیشرفت های به دست آمده برای زنان پس از انقلاب اسلامی، با آغاز دهه هفتاد گفتگوهای چالشی و گاه انتقادی پیرامون حقوق زن در گرفت. فعالیت داخلی منقدان به ضمیمه فشارهای خارجی برای تضعیف دیدگاه دینی درباره حقوق فردی، خانوادگی و اجتماعی زنان باعث گردید متفکران دینی با تلاش بیشتری به دفاع از دیدگاه اسلامی راجع به زن و خانواده بپردازند. برای این منظور با تبیین صحیح آموزه های اسلامی درباره زنان، به پالایش فکر دینی از سنت های نادرست از یک سو و جلوگیری از التقاط و رخنه افکار غربی به بهانه نوخوانی متون دینی از سوی دیگر روی آورند.

در کتاب زن در اسلام؛ تلاش شده ضمن بهره گیری وافر از میراث علمی گذشتگان و نوشته های ارزشمند معاصر، ماهیت بین رشته ای مطالعات زنان حفظ گردد. به همین دلیل به حسب نیاز و با نگاه تخصصی به موضوعات در هر گفتار، کوشش شده تا نسبت موضوع با دانش مربوطه از نظر محتوا و منابع رعایت گردد. افزون بر این، در فصل اول تا سوم، مبانی و در فصل های بعدی یک دوره فشرده از حقوق و مسئولیت های زنان در عرصه های فردی، خانوادگی و اجتماعی شامل پاسخ به شبهات، تولید روش علمی در برخی مباحث و بازخوانی جایگاه علمی برخی گزاره ها در حوزه مطالعات زنان، بررسی تطیبقی موضوعات زنانه با تأکید بر تبیین روزآمد فکر دینی، تبیین نظام حقوقی اسلام در باره زن و… محورهای کلان کتاب را تشکیل می دهندو طلاب علوم دینی به صورت منضبط و سازمان یافته با این حوزه علمی آشنا می شوند. جایگاه انسانی زن، جایگاه ارزشی زن، تفاوت های تکوینی زن و مرد، هویت و نقش های جنسیتی، نسبت میان زن و مرد، برابری و فمینیسم، عناوین گفتارهای این اثرند. سازماندهی موضوعات زیر نظر محققان به نام این رشته علمی انجام گرفته تا علاقمندان دالان مطالعاتی آن را آگاهانه تر طی کنند. حفظ ماهیت بین رشته ای و ضرورت رویکرد علمی دامنه مباحث را به فلسفه، فلسفه اخلاق، فقه، اصول فقه، حقوق و جامعه شناسی کشانده است. به پیوست بحثی در مورد فمینیسم و تحلیل و نقد آن آمده است.

نفقه ای که مرد به همسر خود می پردازد، مانند تامین خورد و خوراک بنده و کنیز و چهارپا نیست؛ چنان که تامین مخارج خویشاوندان دیگری که نفقه آنان در صورت فقر و نیاز بر دوش مرد است از آن جمله به شمار نمی آید. یک مرد نفقه فرزندان خود را تامین می کند؛ چون آنان را به وجود آورده و نفقه، حق طبیعی فرزندان است. همو نفقه والدین نیازمند خود را تامین می کند؛ زیرا والدین او را به وجود آورده و تیمارش کرده اند و حقی بر او یافته اند. این کاری انسانی است که انسان به دیگر خویشاوندان نیازمندش انجام می دهد. همان گونه که مستحب است در صورت امکان، انسان به دیگر خویشاوندان نیازمندش کمک رساند و نفقه آنان را تامین کند.

نفقه زن نیز برای خود مبانی و کارکردهایی دارد که فلسفه آن را تشکلیل می دهد. توضیح ان که مرد مالکزن نیست و زن در عین آنکه یه عقد شوهرش درامده از استقلال شخصیت برخوردار است . مرد نمی تواند او را به انجام کارهای خانه، حتی شیر دادن فرزندش وادار کند؛ یا نمی تواند به دارایی شخصی او تعرض کند و یا برای آن تصمیم بگیرد. زن نیز به حکم دلایل شرعی، اهلیت کافی برای مالکیت و اداره دارایی خود دارد…
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما