loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحولات فکری حوزه علمیه قم (1301 - 1357)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 101692 10003022
120,000 114,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

حوزه­ ی علمیه­ ی قم از ابتدای تأسیس تا پیروزی انقلاب اسلامی مقاطع مختلفی را تجربه کرد و با محوریت زعمایش در عرصه­ های گوناگون سیاسی، فرهنگی و اقتصادی گام­هایی به پیش برداشت و یا احیاناً در برخی از موارد متوقف شد. شیخ مؤسس علاوه بر ایجاد برخی تنظیمات، کوشید برای ارتقای حوزه‌ی نوپا، آن را از تنش‌های سیاسی دور نگاه دارد و با حزم و دوراندیشی، رژیم را در براندازی آن ناکام گذارد. در مقطع مدیریت مراجع ثلاث، تعدد مدیریت حاکم بر حوزه و تلاش عوامل حکومت پهلوی در تفرقه­ افکنی بین حوزویان، باعث متوقف شدن این مرکز علمی از ادامه‌ی مسیر شد. آیت‌الله بروجردی با پذیرش زعامت حوزه، برای سرعت­ بخشی به تعالی آن و جبران سال­های ازدست‌رفته، اصلاحات مهمی را در دستور کار خود قرار داد.

حوزه­ ی علمیه در این مقطع با محوریت زعیم خود، در عرصه­ های علمی، فرهنگی، اقتصادی، بین ­المللی، سیاسی و اقتصادی به رونق و توسعه دست یافت. مرکز مذکور در دوره­ ی نهضت، به‌ رغم محوریت زعمای چندگانه به رشدی قابل‌توجه دست یافت. در این دوره، فکر و اندیشه­ ی طلاب و فضلا، به‌ شدت تحت تأثیر نگاه تحول­گرای امام خمینی قرار گرفت و پس از تبعید ایشان، شاگردانش این مسیر را پی گرفتند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما