loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخوان المسلمین سوریه و آینده تحولات این کشور

ناشر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور

نویسنده فرزان شهیدی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 158

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 102759 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
30,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

اخوان‌المسلمین زمانی که تصمیم به تبدیل شدن به پدیده‌ای منطقه‌ای گرفت، سوریه اولین کشوری بود که به این تفکر اجازه بازتولید در خاک خود داد. اصلی‌ترین دلیل پیوستن سوریه به جنبش اسلام‌گرای حسن البنا، مقابله با سیطره انگلیس بر این کشور بود. کما اینکه این عنصر سبب پاسخ مردم سوریه به هر جریانی بود که آزادی سوریه، از سیطره خارجی را مطرح می‌کرد. بعدها حزب بعث سوریه به رهبری صلاح بیطار هم بر این اساس شکل گرفت و به سرعت به یک جریان محوری تبدیل گردید. در بقیه کشورهای عرب منطقه شامل عراق، اردن و فلسطین هم همین حکایت وجود داشت و مردم به هر ندایی که در آن مبارزه با انگلیس را جدی می‌دیدند، پیوستند. ملی‌گرایی عربی هم درست در همین بستر شکل گرفت اما گذشت زمان، مبارزه با استیلای انگلیس جای خود را به تلاش برای به دست آوردن قدرت داد و لذا این تشکل‌هایی که به نام و در بستر مبارزه با استیلای انگلیس شکل گرفته بودند، به رویارویی با هم پرداختند و در این بستر نزاع میان بعثی‌ها و اخوانی‌ها در سوریه شکل گرفت و البته این درگیری با اخوان‌المسلمین در کشورهای دیگر نیز به وجود آمد. کما اینکه همزمان با چالش بعثی‌ها با اخوانی‌ها در سوریه، پان عربیسم جمال عبدالناصر هم در مصر با جنبش اخوان‌المسلمین به رهبری حسن الهضیبی درگیر شد.
بنابراین درگیری‌های اخوانی‌ها به مرور از درگیری با «غرب استیلاگر» به سمت مقابله با هر قدرت سیاسی داخلی که مانع اخوانی‌ها در به‌دست آوردن حکومت باشد، چرخش پیدا کرد و در نهایت به درگیری‌های خونینی منجر گردید.
در این کتاب، نویسنده محترم جناب آقای فرزان شهیدی که در چند دهه اخیر، تحولات سوریه را با دقت دنبال کرده، تلاش نموده است تا ترسیم روشنی از اندیشه‌ها، آراء و عملکرد اخوانی‌های سوریه و هر آنچه مربوط به تقابل آنان با دولت بعث می‌باشد، ارائه دهد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما