loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ایران و ترکیه؛ خصومت، رقابت و شراکت

ناشر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور

نویسنده شعیب بهمن

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 270

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 102763 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
42,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ایران و ترکیه در دهه‌های اخیر به عنوان دو وزنه‌ی مهم در معادلات منطقه‌ای، همواره نگاه‌های مختلفی به یکدگیر داشته‌اند. گاهی به واسطه اشتراکات بسیار فرهنگی و تاریخی، شریک خوبی برای یکدیگر بوده‌اند و گاهی به واسطه مسائل سیاسی، رقبای سختی برای یکدیگر بوده‌اند. البته تاریخ را که نگاه کنیم به‌خصوص در دوران خلافت عثمانی در ترکیه و پادشاهی صفوی در ایران، این دو حتی به سمت دشمنی هم گرایش داشته‌اند اما در دوره جدید عمده روابط به سمت رقابت یا شراکت در حرکت بوده است. آنچه که بدیهی است روابط میان ایران و ترکیه هیچ‌گاه از الگوی یکسانی پیروی نکرده و به خصوص در دوران کنونی از شراکت تا رقابت در نوسان بوده است.
بر این اساس مسئله‌ای که نیاز به بررسی دقیق دارد، یافتن الگوی تحلیل مناسب برای تعیین مناسبات ایران و ترکیه می‌باشد. ایران و ترکیه علاوه بر همسایگی، اشتراکات تاریخی و فرهنگی بسیاری دارند، به گونه‌ای که تغییر در یک کشور به سرعت بر دیگری تأثیر می‌گذارد و کوچک‌ترین حادثه، واکنش طرفین را به همراه دارد. ایران و ترکیه به واسطه سابقه تاریخی که دارند، در هر حادثه‌ای که در غرب آسیا رخ می‌دهد، حضوری پر رنگ دارند و هر یک به طریقی در این معادلات نقش‌آفرینی می‌کنند.
از این رو این ضرورت وجود دارد، که ضمن مطالعه دقیق و موشکافانه روابط ایران و ترکیه الگویی برای روابط دو کشور باید ترسیم گردد. این الگو به تصمیم‌‌گیران کشور کمک می‌کند تا با دیدی واقع‌گرایانه مناسبات ایران و ترکیه را تنظیم کنند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما