loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

فریب بزرگ: علم اقتصاد یا اقتصاد علم‌ نما

به‌ همراه متن انگلیسی

4.3 (11)

ناشر دانشگاه امام صادق (ع)

نویسنده مسعود درخشان

مترجم عاطفه تکلیف

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 486

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 102765 10003022
350,000 315,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب فریب بزرگ: علم اقتصاد یا اقتصاد علم‌ نما نوشته مسعود درخشان است و در انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) به چاپ رسیده است.

موضوع این کتاب بررسی نقادانه‌ای از منشأ علم اقتصاد جدید است. در این بررسی رویکرد تاریخی را اتخاذ کرده‌ایم. اکثریت اقتصاددانان معاصر بر این عقیده‌اند که اقتصادِ جدید ساحتی علمی است بدین دلیل که روش تحلیلی به‌کار رفته در آن به‌واقع ریاضی است. از این‌رو به منشأ و ماهیت رویکرد ریاضی به اقتصاد پرداخته‌ایم زیرا که از اهمیت نظری بسیار بالایی برخوردار است. این رویکرد مبتنی بر مفاهیم و روابط اقتصادی انتزاعی است که فقط برای به‌کارگیری ریاضیات مناسب‌اند. ما بر این عقیده‌ایم که رویکرد ریاضی موجب شده است که ظرفیت علم اقتصاد در توضیح و رویارویی با مسائل اقتصادی در دنیای واقعی محدود شود در حالی که این مسائل برای سیاستگذاران اقتصادی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

نشان داده‌ایم ویکرد ریاضی به اقتصاد حاصل شده است چیزی جز « اقتصادِ علم‌ نما » نیست که امروزه به‌ علم اقتصاد جدید معروف است. اقتصادِ علم‌نما فریب بزرگی است زیرا که چهرۀ زشت سرمایه‌داری را در پشت نقاب زیبای «اقتصادِ علمی» که ادعا می‌شود مستقل از ارزش‌هاست پنهان می‌کند. اقتصاددانان سرمایه‌داریی معاصر چنین می‌پندارند که اقتصاد علم است زیرا که ماهیتِ ریاضی دارد. چنین باوری وجود رابطۀ متقابل بین اقتصاد و نظام ارزش‌های اخلاقی را نفی می‌کند در حالی که چنین رابطه‌ای در واقعیت وجود دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
نظرات

سیدکرامت عباسی

بسیار عالی.خواندن دقیق و نقادانه این اثر را به دوستداران دانش علوم اقتصادی /اجتماعی پیشنهاد می کنم.قابل تامل است.

14 تیر 1402

جان پور عزیزی

مشتاق محتوای کتاب هستم

20 بهمن 1401

شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما