loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقاومت در اسلام؛ نظریه و الگو

ناشر موسسه مطالعات اندیشه سازان نور

نویسنده اصغر افتخاری

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 653

هم اکنون غیرقابل سفارش!

معرفی کتاب

«مقاومت» از آغاز در «نهاد بشر» قرار داده شده است و وجه بارز انسانیت می‌باشد. در تاریخ ملل هم، مقاومت به عنوان یک ارزش بنیادین مطرح شده و اقوام و تمدن‌ها با آن مورد سنجش و ارزش‌گذاری قرار می‌گیرند. پویایی و پایایی هر تمدن و تدین هم به میزان استقامت و پایداری پیروان آنان بازمی‌گردد.
در شرایع آسمانی هم «استقامت» جایگاه بارز و برجسته‌ای دارد و از آن به عنوان یک سپر بازدارنده از آسیب و انحراف یادشده و نسبت برجسته‌ای با «صراط مستقیم» دارد و در اسلام، مؤمنان با تکرار آن تمرین داده شده‌اند. «اهدِنَا الصِّرَاطَ المُستَقِیمَ، صِرَاطَ الَّذِینَ أَنعَمتَ عَلَیهِمْ غَیرِالمَغضُوبِ عَلَیهِمْ وَلاَ الضَّالِّینَ». عدم استقامت از این منظر بسیار نکوهیده و سبب گمراهی است.
اگرچه استقامت در همه ادیان مورد تأکید بوده است، شاید بتوان گفت اسلام بر آن تأکید بیشتری داشته است، تا جایی که پیامبر اکرم«صلی‌الله علیه و آله و سلم» می‌فرماید: «دستور به استقامت مرا پیر کرده است چرا که از عدم استقامت پیروانم بیمناکم». استقامت در کلام الهی سبب اصلی جلب عنایت خاص خداوندی است و مطمئن‌ترین راه هم به حساب می‌آید:«إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَیْهِمُ الْمَلَائِکَةُ أَلَّا تَخَافُوا وَلَا تَحْزَنُوا وَأَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتِی کُنتُمْ تُوعَدُونَ» (فصلت/41)
تجربه 250 ساله «دوران حضور» ائمه شیعه صلوات‌الله علیهم هم به نحو بسیار بارزی و بارزتر از هر قطعه تاریخی دیگر به وصف «استقامت» آراسته است. اینکه در طول این دوران ائمه در حصر، حبس و تحت شکنجه و آزار قرار داشته و در نهایت به شهادت رسیده‌اند و با این وجود امروز یا به عنوان رهبران اسلام ـ از سوی اهل سنت ـ و یا به عنوان «جانشینان به حق پیامبر» شناخته می‌شوند و بیش از 400 میلیون نفر در دنیا، شیعه آنان خوانده می‌شوند، برخاسته از آن استقامت است.
با این وجود و علیرغم آنکه هزاران کتاب در باب پیامبران، امت‌ها و شخصیت‌های مقاوم نوشته شده است، اما جای یک کتاب که این خط سیر بنیادین را یک جا بررسی کرده و «تئوریزه» کند، خالی بود تا اینکه استاد فرهیخته و متفکر و صاحب نام در میان اساتید و جامعه جمهوری اسلامی جناب آقای دکتر اصغر افتخاری عضو محترم هیئت علمی دانشگاه امام صادق علیه‌السلام دست به کار شد و این اثر ثمین و ماندگار را برای جامعه علمی و رهروان تفکر مقاومت به رشته تحریر درآورد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما