loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نوسازی آموزش عالی از دیدگاه مقام معظم رهبری

ناشر آفتاب توسعه

گردآورنده کتاب فائزه دین پرست | امیر سیاه پوش

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 456

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 102909 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
300,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

علم و دانش از ارزشمندترین مطلوب‌ها در تاریخ بشر بوده است. این ارزشمندی هم به خاطر ذات علم و هم به خاطر امکانی است که دانش برای دستیابی به سایر «مطلوب‌ها» و «ارزش‌ها» در اختیار انسان قرار می‌دهد. این موضوع در دنیای معاصر اهمیت و ظهور صدچندانی پیدا کرده است. هیچ عرصه‌ای از عرصه‌های حیات انسانی را نمی‌توان در نظر گرفت که بدون توجه به دانش و بدون اتکا به آن قابل تکوین و استمرار باشد. چگونه می‌توان بدون دانش بر مشکلات اقتصادی فائق آمد و برای رفاه و منفعت بیشتر در این عرصه تلاش کرد؟ آیا مدیریت موفق و کارآمد در عرصه سیاست بدون کسب دانش لازم امری است ممکن؟ و اگر هم با اتکا به زور و قوه قهریه ممکن باشد آیا قابلیت استمرار خواهد داشت؟ موضوعات فرهنگی و اخلاقی را چگونه می‌شود فهمید و میوه‌های سالم و رسیده آن را در اختیار آحاد جامعه قرار داد؟ قدرت نظامی آیا از علم و فنّاوری قابل تفکیک است؟ کمتر انسان صاحب اطلاعی است که معتقد باشد بدون علم می‌توان برای این سؤالات جوابی درخور پیدا کرد. در جهان‌بینی اسلامی نیز جایگاه علم، عقلانیت و تفکر جایگاهی است بی‌نیاز به توضیح و تطویل.

رهبر معظم انقلاب هم با اشراف بر مبانی و مستندات قرآنی و روایی و هم با اطلاع از اهمیت و جایگاه علم در دنیای پیچیده امروز مسئله تولید علم و ارزش آن را در پیشانی مباحث خود قرار داده و به‌کرات و گاه با ادبیاتی همسان و بی‌تغییر بر آن تأکید داشته‌اند. از نظر ایشان دانش قدرت است[1] و نظام اسلامی در جامعه امروز که دشمنانی زورمند، قوی‌پنجه و جرّار بر آن سیطره دارند و با اتکا به دانش و تجهیزات تولیدشده بر اساس علم و فناوری درصدد حفظ و گسترش هژمونی خود هستند چاره‌ای جز مجاهدت مضاعف برای تولید دانش و رسیدن به قله‌های علم و فناوری ندارد.[2] ایشان در توضیح این موضوع صرفاً به بیان اهمیت و ضرورت آن اکتفا نمی‌کنند بلکه در حد مجال و مقدور ابعاد مختلف موضوع را توصیف و تبیین نموده و برای رسیدن به نهضت تولید علم راهکارهای متعددی ارائه می‌کنند. از نظر ایشان نهضت تولید علم امری است مقدور و ممکن و پیشینۀ تمدنی و پرافتخار ایرانی و نیز استعداد بالای مردم ایران نشان می‌دهد می‌توانیم به‌سرعت به سمت مقصود حرکت کنیم. علاوه بر این دو، دستاوردها و توفیقاتی است که در عرصه‌های مختلف من‌جمله در صنایع هایتک حاصل شده و اعتماد به نفس ملی را افزایش داده است. اما از نظر ایشان این عوامل کافی نیست و نمی‌توان صرفاً با ذکر افتخارات گذشته، یادآوری استعداد و اشاره به توفیقات جدید به آن قله رسید بلکه باید برنامه‌ریزی جامع و شاملی برای این موضوع صورت بگیرد. لازم است تمام اقتضائات و الزامات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی تولید علم شناسایی و برای تحقق آن برنامه‌ریزی شود. همچنین همۀ موانع این مسیر باید شناسایی گردد: تهدیدها، فرصت‌ها، نقاط قوت و نقاط ضعف باید شناخته شود.

در این تحقیق تلاش شده مجموعه مطالب بیان‌شده توسط رهبر معظم انقلاب گردآوری و در نظامی منطقی و منسجم عرضه شود. طبیعتاً برای تدوین چنین موضوعاتی راه‌های مختلفی وجود دارد و می‌توان چارچوب‌های گوناگونی در نظر گرفت که هرکدام مزایا و نواقصی خواهد داشت. در اینجا چارچوبی پیشنهاد شده که اولاً اصل موضوع تولید علم و اهمیت آن را روشن سازد ثانیاً اقتضائات و لوازم مختلف رسیدن به آن در چارچوبی که گفته شد را در برگیرد. به‌عبارت‌دیگر به تمام وجوه سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اخلاقی تولید علم از منظر رهبر انقلاب پرداخته شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما