loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی

ناشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه

نویسنده سید جواد ورعی

سال نشر : 1390

تعداد صفحات : 182

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 103058 10003022
2,800 2,700 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب بررسی فقهی اصل در روابط خارجی دولت اسلامی تالیف سید جواد ورعی به همت پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به چاپ رسیده است.

اصل و قاعده فقهی در روابط خارجی دولت اسلامی چیست «جنگ و جهاد» یا «صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز»؟ در این اثر دلائل هر دو نظریه بررسی می‌شود. از قرآن و روایات بر‌می‌آید که جهاد بدون آنکه سببی مانند: «هجوم دشمن به سرزمین‌های اسلامی»، «فتنه و توطئه بر علیه اسلام و مسلمانان»، «ظلم و به استضعاف کشیدن انسان‌های ضعیف» داشته باشد، جایز نیست. دیگر نظریه آن است که نه «جنگ» اصالت دارد و نه «صلح» بلکه رعایت «مصلحت اسلام و مسلمانان» اصالت دارد که گاهی با «جنگ و جهاد» تأمین می‌شود و گاهی با «صلح و همزیستی مسالمت‌آمیز». ماهیت جنگ و صلح اقتضا ندارد که دارای حکم ثابت و غیر قابل تغییری باشند، بلکه تابع شرایط مختلف زمانی و مکانی‌اند.

سیره عقلای عالم نیز در تعامل با اقوام و ملل دیگر همواره بر «حفظ و تأمین منافع ملی» استوار بوده است. البته «مصلحت» مورد نظر مقوله‌ای «سیّال» نبوده و بر «اصولی ثابت» استوار است که آن را ضابطه‌مند می‌سازد. «عزت و کرامت جامعه اسلامی»، «آمادگی و قدرت دفاعی»، «ممنوعیت برقراری روابط صمیمانه با دولت‌های غیر اسلامی»، «ممنوعیت استعمار و استثمار»، «ممنوعیت تحمیل و استبداد» و «آزادی دعوت به توحید» از جمله این اصول ثابت است و قاعده «مصلحت» در این چهارچوب قرار می‌گیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما