loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مجموعه گفتارهایی در باب تاریخ شفاهی

ناشر پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

گردآورنده کتاب مهدی خلیلی | محمد جمشیدی منش

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 243

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 103096 10003022
110,000 99,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مجموعه گفتارهایی در باب تاریخ شفاهی توسط نشر پژوهشکده فرهنگ و هنر منتشر شده است.

تاریخ شفاهی، با آنکه روش‌ها و رویه‌های خاص خود را دارد، اما به‌دنبال شعبده‌بازی نیست و لقمه را دور سر نمی‌چرخاند. مستقیم به‌سمت فعالان و حاضران یک واقعه می‌رود، مردم معمولی را به میدان تاریخ می‌آورد و به آن‌ها اجازۀ مشارکت در تاریخ می‌دهد. هواداران تاریخ‌نگاریِ رسمی استدلال می‌کنند که پژوهش تاریخی باید مبتنی بر اسناد باشد و استفاده از روایت‌های گفتاری افرادِ حاضر در یک واقعه را کاری سطحی می‌دانند.

پل تامپسون در کتاب درخشان خود، صدای گذشته، در مقابل این ادعا استدلال می‌کند که روش تاریخ شفاهی بسیار دیرپاست. می‌گوید تمام تاریخ‌های نوشته‌شده‌ای که آن‌ها را سندی متقن می‌دانیم، درواقع چیزی نیستند جز مکتوب‌کردن گفته‌های کسی که در واقعه‌ای حضور داشته است. پورتلی نیز استدلال می‌کند که بسیاری از گزارش‌هایی که می‌بینیم، این‌گونه شروع می‌شوند: «طبق اطلاعات شفاهی به‌دست‌آمده...». این خود حاکی از آن است که اکثر گزارش‌هایی که اکنون مکتوب شده‌اند، از شواهد شفاهی سرچشمه گرفته‌اند. مضاف بر این، می‌گوید حتی گزارش‌های دادگاه‌ها که ما در اتقان آن‌ها تردیدی نداریم، چیزی نیستند جز گفته‌های قاضی و پیاده‌کردن آن گفته‌ها توسط منشی او.

مجموعه گفتارهایی در باب تاریخ شفاهی، حاوی هشت مقاله درباره تاریخ شفاهی است.
مقاله اول تا ششم برگرفته از کتاب گفتارهایی در باب تاریخ شفاهی است.

مجموعه گفتارهایی در باب تاریخ شفاهی را رابرت پرکس و الستر تامسون گردآوری کرده اند و شامل پنج بخش می باشد.در هر بخش پاره ای از مهم ترین کتاب های موجود در این حوزه را جمع آوری کرده اند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما