loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بازاندیشی در معنای مدرنیته

پسا استعمارگرایی و تخیل جامعه شناسانه

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 103099 10003022
190,000 171,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب بازاندیشی در معنای مدرنیته، تالیف گرمیندر بهامبرا، توسط شهاب تقی پور ترجمه شده و انتشارات پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی آن را به چاپ رسانده است.

بازاندیشی در معنای مدرنیته، درصدد نقد خودتعریف‌گری مدرنیته و در نتیجه استعلا بخشیدن به خودش و استفاده از برچسب غیرمدرن و عقب‌مانده برای توصیف دیگری‌هاست.

جوامع غیرغربی طبق الگوی مرحله‌گرایی و تطبیقی که در تفکر اجتماعی روشنگری و سپس در جامعه‌شناسی کلاسیک غالب است، در مرحلۀ عقب‌تر و درجۀ تمدنی پایین‌تر هستند.
نظریه‌های متأخرتر که تحت‌تأثیر تبعات جنگ جهانی دوم علیه نازیسم و در فضای رقابت با کمونیسم هستند نیز دیگری‌های مدعی نظم‌بخشی را یک کلیت تمامیت‌خواه فرض کرده‌اند که همچون فاشیسم و نازیسم و کمونیسم حتی اگر در دورۀ مدرن باشند بازهم مدرن نیستند.
نه‌تنها آن‌ها دیگری مدرنیتۀ غربی منتهی به نئولیبرالیسم هستند، بلکه یک مثال و الگوی نمادین از شکست هرگونه تلاش تمدن‌گرایانه برای ارائۀ جایگزین نیز محسوب می‌شوند.

بر اساس این نظریه‌ها حالا هرگونه تفکری که تلاش می‌کند در زمانۀ حال زندگی کند، اگرچه در دورۀ تاریخی مدرنیته زندگی می‌کند و از فناوری‌‌های مربوط به این زمان بهره می‌برد، جز بنیادگرایی یا رمانتیک‌گرایی خطرناک چیزی در چنته ندارد.
فقط آن‌هایی مدرن فرض می‌شوند که بتوانند از بنیادهایشان بگریزند (کارکردگرایی ساختاری و نوسازی) یا دست‌کم بتوانند در عین اتصال به اصول و بنیادهای مدرنیتۀ غربی، خاص‌بودگی‌های فرهنگی (که از اصول عقب‌مانده‌شان جدا شده‌اند) خود را حفظ کنند و شعبه‌ای محلی از مدرنیته را تأسیس کنند.
نمایندگان این تفکر اخیر نظریه‌هایی مثل مدرنیته‌های چندگانه یا افکار امثال هابرماس و گیدنز هستند.
تفکری که شاید رویکرد غالب در جامعه‌شناسی ایران این روزهاست. موضوعی که تحت‌عنوان مدرنیتۀ ایرانی شناخته می‌شود.

بازاندیشی در معنای مدرنیته را به تمامی دوست داران غرب شناسی توصیه می کنیم.

ادعای اصلی این کتاب بر این فهم استوار است: منشی که ما از طریق آن گذشته را می فهمیم روی پرورش نظریه اجتماعی معطوف به موقعیت هایی که ما اکنون با آنها سر و کار داریم، موثر است...
اگر نظریه اجتماعی همیشه به شکل وسیعی بر ایده خاص بودگی اروپا مبتنی بوده است، پس زیر سوال بردن این خاص بودگی نظریه را سراپا دگرگون خواهد کرد.
این امر، افقی به ما هدیه می دهد تا آغازی باشد برای دوباره به جهان نگریستن و شروعی برای اینکه بتوانیم آینده را به اشکال جدیدی دربیاوریم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما