loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

درخشش ابن رشد در حکمت مشاء

ناشر طرح نو

نویسنده غلامحسین ابراهیمی دینانی

سال نشر : 1389

تعداد صفحات : 509

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

این کتاب نخستین و جامع ترین کتاب تالیف شده به زبان فارسی درباره ابن رشد است.
ابن رشد از برجسته ترین فیلسوفان مسلمان است، این فیلسوف سعی داشت فلسفه ارسطویی را با تفکر اسلامی سازگار کند و حال آنکه آراء فلسفی ابن رشد در اندیشه غربی تاثیر شگرفی داشته است و اندیشه وی کمتر مورد توجه متفکران مسلمان واقع شده است.
نویسنده در کتاب مذکور به طور دقیق و تحلیلی اندیشه های ابن رشد را بررسی و با آراء دیگر فیلسوفان مسلمان مقایسه و با نگرش کاملی نقاط ضعف و قوت فلسفه ابن رشد را گوشزد می کند.

ابوالولید محمد بن احمد بن رشد معروف به ابن شد در سال 520 هجری قمری در شهر قرطبه به دنیا آمد. به رغم اهمیت و شهرتی که ابن رشد در سطح مراکز فلسفی جهان پیدا کرده است در میان فلاسفه ایرانی از کمترین موفعیت برخوردار بوده است. شاید گزاف نباشد اگر ادعا کنیم در مدت حدود هشت قرن که از وفات ابن رشد می گذرد حتی یک کتاب به زبان فارسی درباره فلسفه ابن رشد و اندیشه های او به رشته نگارش در نیامده است.مجموعه این امور نگارنده این سطور را بر آن داشت تا به مطالعه و بررسی آثار ابن رشد بپردازد و برای نخستین بار اثری را به زبان فارسی درباره اندیشه های این فیلسوف بزرگ به رشته نگارش درآورد.پیروان ابن رشد ضمن اینکه در خط فکری او حرکت می کنند افق اندیشه خودشان را گسترده تر کرده و به جای اینکه ابن سینا را به عنوان یک متکلم مطرح کنند عنوان فیلسوف نو افلاطونی را بر او اطلاق کرده اند.حقیقت این است که پیروان ابن رشد همانند مرشد و مقتدای خود دچار نوعی کج فهمی شده و در بررسی شخصیت فکری ابن سینا مرتکب اشتباه گشته اند.کسانی که معتقدند شیخ الرئیس ابوعلی سینا یکی فیلسوف نو افلاطونی است به همان اندازه مرتکب اشتباه می شوند که ابن رشد در متکلم خواندن او به راه خطا رفته است. ابن سینا یک فیلسوف نو افلاطونی به معنای مصطلح این کلمه نیست.اطلاق عنوان متکلم نیز ردایی است که با قامت بلند و رسای او سازگار شناخته نمی شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما