loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساختارهای اجتماعی قاتل امام (ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام

برگرفته از مباحث پژوهشی حجت الاسلام و المسلمین مسعود صدوق (ره)

5 (1)

ناشر دفتر نشر معارف

نویسنده محمدصادق حیدری

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 184

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 103562 10003022
75,000 67,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «ساختارهای اجتماعی قاتل امام (ع)، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام» تألیف محمدصادق حیدری توسط نشر معارف منتشر شده است.

جگونه امتی که به اسلام و پیامبر اکرم منتسب بود در برابر فاجعه ای به این عظمت، نه تنها سکوت کرد بلکه با آن نیز همراه شد؟
این پرسشی است که در ذهن کسانی که با واقعه عاشورا رو به رو می شوند پدید می آید.
پس از جنگ ها و فتوحات آن زمان، سرزمین های اسلامی بسیار گسترده شده بودند و تعداد مسلمانان نیز رو به افزایش بود؛ میلیون ها مسلمان از افغانستان تا روم شرقی، از قفقاز و آذربایجان تا بحرین و عمان، در این سرزمین ها زندگی می کردند. طبیعی است که در چنین جامعه ای به تعداد افراد خود، نظرهای متفاوت وجود داشته باشد اما چگونه این جمعیت، در جنایت فجیعی مثل شهادت امام حسین به اتفاق نظر رسید؟
کتاب پیش رو به این پرسش می پردازد.

این کتاب بر پایه سلسله سخنرانی های حجت الاسلام محمدصادق حیدری در دهه اول محرم 1397 نوشته شده است.

کتاب ساختارهای اجتماعی قاتل امام، ساختارهای اجتماعی برانداز نظام، در گفتار اول تا سوم، واقعیتی به نام «ساختارهای اجتماعی» را به عنوان عامل اصلی در ایجاد وحدت رویه بین افراد و اقشار مورد توجه قرار می‌دهد و با تقسیم آن بر اساس «کفر، نفاق، ایمان» و اشاره به نقش بزرگ ساختارها در رقم‌خوردن سعادت و شقاوت جوامع و افراد، سرنخ‌هایی برای شکل‌گیری «فقه حکومتی» ارائه می‌نماید و همزمان سهمی اساسی برای این ساختارها، در جنایت عظیمی همانند قتل ذریه رسول خدا (ص) تعریف می‌کند.

از گفتار چهارم، ساختارهایی که موجب پدید آمدن حادثه بزرگی به نام شهادت اباعبدالله‌الحسین (علیه‌السلام) شده‌اند، به صورت عینی و در دو عرصه «سیاسی» و «اقتصادی» تبیین می‌گردد.
بر این اساس، روشن می‌شود که پیام عاشورا برای امروز نیز باید ناظر به وظایف اجتماعی در مقابله با ساختارهای مادی باشد و اساساً مشکلات فعلی «جامعه شیعه» که بزرگترین دستاورد آن در عصر غیبت کبری، شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی است نیز ناشی از همین ساختارهاست.

در نتیجه، این کتاب با تطبیق قاعده‌مندِ «ساختارهای اجتماعیِ قاتل امام» بر «ساختارهای اجتماعیِ برانداز نظام»، فهمی نوین از پیام عاشورا و تکالیف جدیدِ برخاسته از آن برای این دوره از تاریخ را ارائه می‌کند و پیشنهاداتی برای طراحی ساختارهای الهی مطرح می‌نماید تا مبنای عمل برای حل چالشهای نظام مبارک جمهوری اسلامی قرار گیرد.

اثر پیش رو تنها به ساختارهای سیاسی اقتصادی در آن زمان و این دوران پرداخته است و ساختارهای فرهنگی قاتل امام و برانداز نظام را مورد بحث قرار نداده است.

مقام معظم رهبری:
"من همیشه نظام های اجتماعی را به تورهای ماهی گیری مثال می زدم که گاهی در میان خود هزاران ماهی را می کشانند به یک سمت خاصی و آن ماهیان خودشان متوجه نیستند که با همان حرکت تور، دارند به یک طرفی کشیده می شوند و نمی فهمند که یک کسی دارد آنها را هدایت می کند در داخل تور.
آنها خیال می کنند آزادند و دارند راه می روند، هیچ احساس اسارت هم نمی کنند.
نظام های اجتماعی هم این چنین اند، حتی نظام صحیح هم به یک معنا همینطور است. اگر چه او دیگر اسارت نیست چون در او آگاهی و بینایی هست، وانگهی نظام مستند به خدا و بندگی بالاخره بندگی خداست، اما هر نظام اجتماعی این خصوصیت را دارد، انسان ها در نظام اجتماعی داخل یک تور نامرئی هستند و دارند کشانده می شوند به یک طرفی؛
اگر چنانچه آن ها را به طرف بهشت ببرند، انسان ها به طرف بهشت می روند و اگر به طرف جهنم ببرند انسان ها دارند به طرف جهنم کشیده می شوند."
(جلسه بیست و دوم تفسیر سوره بقره، 1371/1/26)
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما