loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

پیمانکاران اعتراض

چگونه سرمایه داری از کنش گری مدنی، کسب و کاری سودآور می سازد

ناشر افکار

نویسنده پیتر دوورن | جانویو لابرن

مترجم نیکزاد زنگنه

سال نشر : 1400

تعداد صفحات : 259

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 103735 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
125,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «پیمانکاران اعتراض» اثر پیتر دوورن به دنبال نقد نظری و مستند به ایده تکیه بر ابرشرکت‌ها با هدف کنش‌گری است. این نقد با تحلیل تاریخی به نحوه ارتباط تحمیل شده بین نوع دوستی و بنگاه اقتصادی و گسست واقعی آن‌ها از هم می‌پردازد.
مهترین نکته‌ای که در این کتاب به آن پرداخته شده، سیر تبدیل اعتراض به ابرشرکتی‌سازی است. به این بیان که هدایت و کنترل اعتراضات علیه ابرشرکت‌ها، صاحبان این ابرشرکت‌ها را بر این واداشته تا با سرمایه‌گذاری بر مخالفین خود، کنش‌گری را به نفع خود تغییر دهند.
این کتاب در مرحلۀ اول با توصیف بینش ابرشرکتی و نحوۀ ایجاد حاکمیت این بینش بر معترضین همراه با ارائه شواهد بسیار به استوارسازی نقد خود به وضع موجود می‌پردازد و در مرحلۀ بعد با بیان عواملی چون امنیتی سازی مخالف، خصوصی سازی زندگی اجتماعی و نهادینه سازی کنش‌گری و شواهد آن‌ها به پیش‌بینی خود از آینده که همان نظم جهانی ابرشرکتی شده است، استحکام می‌بخشد.

این کتاب از شش فصل تشکیل شده است، در مجموع این شش فصل نویسنده به دنبال آسیب‌ شناسی اعتراضات و کنش‌گری‌های موجود در کشورهای آمریکا و اروپا است.

کتاب «پیمانکاران اعتراض» از یک مقدمه و چهار فصل اصلی و یک نتیجه تشکیل شده است.

در فصل اول این کتاب به تبیین مفاهیمی چون تشکیلات، اعتراض، کنش‌گری و رادیکالیسم می‌پردازد و بعد از آن دورنمایی کلی از مباحثی که در فصل‌های آینده به عنوان عواملی که اعتراض را تبدیل به یک پدیده ابرشرکتی می‌کند، می‌پردازد.

در فصل دوم معیار بحث حاکمیّت بینش ابرشرکتی بر افراد کنش‌گر است که در واقع این فصل با بیان شواهد متعدد، به خوبی تناقضی که بین مطالبه کنش‌گر با واقعیت وجود دارد را به رخ معترضین می‌کشد و به معترضین می‌فهماند که بینش ابرشرکتی آن‌ها را نیازمند سازوکارهایی می‌کند که نه تنها آن‌ها را از هدف اصلی منحرف کرده بلکه در مقامل عمل همسو و همکار با ابرشرکت‌ها بر ضد نوع بشر کار می‌کنند.

فصل سوم عدم موفقیت کنش‌گری‌های امروزی را در امنیتی‌سازی مخالف و کنش‌گر می‌بیند. مهمترین ویژگی این فصل مربوط به بیان نوع جدید از برخورد امنیتی با کنش‌گران توسط دولت‌هاست. در این حالت ابرشرکت‌ها و دولت‌های حامی از روش حذف مستقیم استفاده نمی‌کنند. بلکه نسبت‌های تروریستی و ضد امنیتی به معترضین با نفوذ، چهره آن‌ها را مخدوش کرده و از مقبولیت انداخته می‌شوند.

اما فصل چهارم یکی از عوامل موفق نبودن کنش‌گری‌های موجود را در زوال زندگی‌های شهروندی اجتماعی می‌بیند. در واقع یکی از مهمترین زیرساخت‌های شکل‌گیری یک اعتراض، زندگی اجتماعی و احساس مسئولیت اجتماعی است که در حال حاضر این نوع زندگی جای خودش را به فردی‌سازی مسئولیت داده و دردسری بزرگ برای کنش‌گری علیه ابرشرکت‌ها ایجاد کرده است.
فصل پنجم نیز نهادینه‌سازی کنش‌گری را به عنوان آخرین عامل عدم موفقیت کنش‌گری‌های حال حاضر می‌شمارد. ظهور سازمان‌های مردم نهاد با بودجه‌های کلان، نوعی رقابت برای کسب سود و جذب سرمایه برای کنش‌گران ایجاد کرده است. نمونه‌های فراوان در این زمینه نشان‌دهندۀ بزرگترین اعمال سازشکارانه با عوامل ابرشرکت‌هاست که در واقع به حذف حقیقت کنش‌گری منجر شده است.

نتیجه تمامی این گفتارها را نویسنده در یک انقلاب جهانی می‌داند که از مدت‌ها پیش شروع شده است و آن نظم جهانی ابرشرکتی شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما