loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حوزه نجف و تحولات سیاسی ایران

از جنبش مشروطه تا انقلاب اسلامی 1285 ـ 1357 ش

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 104237 10003022
88,000 79,200 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

حوزه نجف اشرف با سابقه ای دیرپا در صیانت از مکتب تشیع، در قرون سیزدهم و چهاردهم هجری نقش مهمی در تحولات سیاسی ایران به عنوان مهد تشیع ایفا کرد و دخالت علما و مراجع این حوزه در تحولات عهد قاجار و جنبش مشروطیت بسیار پررنگ بود.

کتاب حاضر در 10 فصل تنظیم گردیده است:
فصل اول به عنوان زمینه مقدماتی ورود به بحث اهمیت جایگاه فقهای شیعه و تشکیل حوزه علمیه نجف و اهمیت این جایگاه نزد ایرانیان و نقش ایرانیان در بازسازی شهر نجف و مدارس علمیه آن، مورد توجه قرار گرفته است.
در فصل دوم نقش عملمای حوزه نجف در تحولات سیاسی ایران در دوره قاجار به ویژه نقش آنان در جنگهای ایران و روس تا مقطع انقلاب مشروطیت ایران، توضیح داده شده است.
فصل سوم به دوران درخشان نقش آفرینی علمای حوزه نجف در تحولات مربوط به جنبش مشروطیت ایران اختصاص دارد و این نقش آفرینی را تا پایان جنگ جهانی اول دنبال کرده است.
فصل چهارم به مبارزات سیاسی علمای نجف در مقطع پایان جنگ جهانی اول تا تأسیس دولت عراق (تحت قیمومیت بریتانیا) اختصاص دارد که تقریباً همزمان با رویدادهای اواخر حکومت قاجار و قدرت گیری رضاخان است.
فصل پنجم مواضع روحانیون بزرگ نجف را در قبال انقراض حکومت قاجار و تشکیل سلسله پهلوی و دوران سلطنت رضاشاه بررسی کرده است.
فصل ششم مواضع سیاسی علمای حوزه نجف طی بیست سال از سال 1320 سقوط رضاشاه تا سال 1340 شمسی است.
فصل هفتم مواضع علمای نجف بویژه دو چهره سرشناس آن آیت الله سید محسن حکیم و آیت الله سید ابوالقاسم خویی در قبال نهضت روحانیون ایران به پیشگامی آیت الله خمینی طی سالهای 1340 تا تبعید آیت الله خمینی به نجف در مهر 1344 مورد توجه قرار گرفته است.
فصل هشتم مواضع سیاسی حوزه نجف را در سالهای تبعید آیت الله خمینی در عراق طی سالهای 1344 تا مقطع انقلاب اسلامی بحث و بررسی نموده است.
در فصل نهم مواضع حوزه نجف و مرجعیت مهم آن، یعنی آیت الله خویی و نیز آیت الله سید محمدباقر صدر در خصوص انقلاب اسلامی تجزیه و تحلیل شده و در فصل دهم نتیجه گیری ارائه گردیده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما