loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کردستان در روند انقلاب اسلامی (دوره دو جلدی)

مجموعه تاریخ های محلی انقلاب اسلامی 8

ناشر موسسه چاپ و نشر عروج

نویسنده عباس نصر

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 1688

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 104255 10003022
395,000 355,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

در مجموعه ای که تحت عنوان کردستان در روند انقلاب اسلامی پیش روی شما خواننده گرامی قرار گرفته حوادث و رویدادهای منطقه کردستان در جریان مبارزات مردم مسلمان ایران و پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(س) در قالب هشت بخش با طی روند منطقی تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش اول این کتاب، «بازشناسی کردستان» نام گرفته و به مطالبی همچون «تاریخ و فرهنگ کردستان»، «میراث تاریخی و فرهنگی» و «موقعیت استراتژیک کردستان» می پردازد. در آغاز این بخش آمده است:«کردها از تبار ایرانی و بخش اصلی بازماندگان قوم ایرانی ماد هستند. مادهای آریایی پس از ورود به زاگرس اقوام بومی آنجا یعنی کاسی ها و لولویی ها در لرستان دیگر اقوام آسیایی را در خود حل کرد و زبان ایرانی خود را در منطقه رواج کامل داد.

در کتیبه های سومری 2000 سال قبل از میلاد از کشوری به نام «کاردا» نام برده شده است. این اقوام همان قومی بودند که به گفته گزنفون مورخ یونانی را براتیگان پسر شاه آشور که با قبایل گورتی در حال جنگ بود بستند و لشکرکشی او را به سوی دریای مدیترانه متوقف ساختند. گرنفون این قوم را کاردو می نامد. بنابر نوشته های تاریخ نویسان و جغرافی دانان عرب، از قبیل بالاهوری، طبری و ابن اثیر قبایلی که بعدا به نام کرد شناخته شدند بیشتر نواحی شرقی رود بوتان و سواحل شمالی دجله را تا نواحی جزیره (جزیره ابن عمر) متصرف شدند.»

بخش دوم این کتاب نیز با عنوان «کارکردهای سیاسی و بحران توسعه نیافتگی» به موضوعات مختلفی از قبیل «کارکردهای سیاسی رژیم شاه در کردستان»، «بازتاب جشن ها»، «وضع آموزش و پرورش»، «وضع روستاها»، «وضع بهداشت» و «وضع کارگران» این استان پرداخته است.

بخش سوم «رویدادها و نگرانی ها» نام گرفته و «جنگ ایران و عراق با نام کردها»، «قانون خودمختاری کردهای عراق»، «ژنرال بارزانی و توافق الجزیره»، «ظهور طالبانی»، «تیمور بختیار و اعدام ها» و «ناراحتی یاران امام از اوضاع کردستان» از جمله مباحث مطرح شده در این بخش است.

در صفحه 167 این کتاب نوشته شده است:«در اسنادی که در این نوشتار آمده است ملاحظه می شود که مبارزان ایران چگونه با تنگنای رابطه با کردستان مواجه بوده اند. این تنگناها برای طرفداران امام خمینی خیلی سخت تر بوده است. برای مثال آیت الله جنتی موضوع شکست اعراب از اسرائیل را نبود وحدت در میان مسلمانان دانسته است و به همین دلیل از سخنرانی ایشان در سنندج جلوگیری شده و طبق آنچه در سند آمده است به دلیل موقعیت خاص استان کردستان(و شهر سنندج) از سخنرانی های بعدی ایشان جلوگیری به عمل آمده است و لذا در شهربانی هم از ایشان تعهد گرفته اند که در هیچ یک از شهرهای دیگر کردستان سخنرانی نکند.

بخش چهارم کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» با نام «امام، روحانیت و کردستان» به ناگفته هایی از «روحانیت کردستان در اسناد ساواک»، «بازتاب تبعید امام»، «تلاش های مرزی برای امام»، «تلاش های برون مرزی برای امام» و روحانیت شهرهای مختلف کردستان از جمله بیجار، بانه، مریوان و سقز پرداخته است. «خاطرات دو مبارز از تبعید در کردستان» و «تبعید آیت الله شیخ حسینعلی منتظری به سقز» نیز از مباحث مطرح شده در این بخش است.

بخش های پنجم و ششم به ترتیب «تاریخ شفاهی» و «رویدادهای انقلاب به روایت اسناد ساواک» را مطرح کرده اند.

در بخش هفتم «روزشمار رویدادهای 57 تا پیروزی انقلاب» آمده و مباحث جالبی مثل اینکه «چه شد که تیراندازی کردند؟»، «تذکر به دولت»، «علت آشوب کرمانشاه چه بود؟»، «تعطیلی مدارس»، «اعتصاب در بانه»، «انحلال اتاق اصناف»، «استعفای استاندار» و تظاهرات شهرهای مختلف در این بخش از کتاب آمده است.

بخش هشتم و پایانی کتاب «کردستان در روند انقلاب اسلامی» نیز به انتشار اسناد مرتبط با نقش کردستان در انقلاب اسلامی اختصاص یافته و مستندات مختلفی از جمله تصویر نامه های انقلابیون کردستان در این بخش آمده است.
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1399
  • چاپ جاری
    1
  • تاریخ اولین چاپ
    1399
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    وزیری
  • تعداد صفحات
    1688
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    2000
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    پنجشنبه 17 فروردین 1402
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 17 فروردین 1402
  • شناسه
    104255
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما