loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

بانکدار آنارشیست و دریانورد

ناشر هرمس

نویسنده فرناندو پسوا

مترجم علیرضا زارعی

سال نشر : 1399

تعداد صفحات : 75

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 104312 10003022
32,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

بانکدار آنارشیست نمایشنامه‌ایست که بر پایۀ نقیضه (پارودی) استوار است. نقیضۀ یک مفهوم: آنارشیسم. ایده‌ای اتفاقی میان دو دوست که روبه‌روی هم سر میز شام نشسته‌اند، باعث واشکافی لایه‌های پنهان مفاهیم می‌شود. آنارشیسم تکنوکرات، آنارشیسم مبارز، شبه آنارشیسم و… دیدگاه‌های جدلی و اجتماعیِ پسوآ در این اثر کوتاه بسیار پیشرفته و امروزی است.

فرناندو پسوا (١٨٨٨-١٩٣5) شاعر، نویسنده، مترجم و منتقد پرتغالی است. منتقدان، او را تأثیرگذارترین نویسندۀ پرتغالی و از بنیانگذاران پست مدرنیسم می‌دانند. شهرت قابل توجه پسوا پس از مرگ او به دست آمد. امروزه بسیاری در پرتغال و برزیل او را شاعر برتر زبان پرتغالی می دانند.

کتاب «بانکدار آنارشیست/ دریانورد» همان‌طور که از اسمش پیداست، شامل دو عنوان از نمایش‌نامه‌های این نویسندهٔ پرتغالی است.

داستان "بانکدار آنارشیست" در کافه‌ای در لیسبون اتفاق می‌افتد که در آن راوی با یک دوست قدیمی که اکنون یک بانکدار ثروتمند است ملاقات می کند. او از دوستش درباره ریشه های آنارشیستی‌اش سوال می کند و در کمال تعجب متوجه می شود که بانکدار هنوز خود را آنارشیست می داند. داستان حول محور دفاع شدید بانکدار از موقعیت خود و ادعای او مبنی بر اینکه او تنها آنارشیست واقعی در میان دوستان به اصطلاح آنارشیستش است میچرخد. اما چگونه با این ادعا می‌تواند بانکدار بودنش را که نشانه‌ای واضح از سرمایه‌داری و در تضاد با عقائد بنیادی آنارشیسم است، توجیه کند؟ در این مکالمه که با پرسش‌های کنجکاوانهٔ دوست بانکدار پیش می‌رود، ما می‌توانیم سیر تبدیل شدن یک انسان از طبقه‌ای فرودست در جامعه به یک انسان بورژوای سرمایه‌دار را مشاهده کنیم.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
بازدیدهای اخیر شما