loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تئاتر، تماشا و نگاه برانگیخته از منظری اروپایی 1

ناشر افق

نویسنده اریکا فیشر لیشته

مترجم سارا رسولی نژاد | مهدی مشهور

ویراستار سرمد اغوالی | مهدی مشهور

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 264

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 104510 10003022
170,000 161,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تئاتر از آخرین میراثی است که مردم می‌توانند توسط آن با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. تئاتر یکی از کمیاب‌ترین مکان‌هایی است که در آن، بدن‌ها میتوانند هویت خود و حتی تواناییهایی جادویی را به نمایش بگذارند. تئاتر نهادی اجتماعی، ایجادگر و ارائهکنندۀ روابطی است که کنش‌های اجتماعی را محقق میکند. نمایش‌نامه، اجرا و مکان اجرا همگی در این کنش‌ها دخیل‌اند. به‌طور‌کلی، ما خودمان به شرایط جمعی تئاتر اعتبار می‌بخشیم. مورخان تئاتر اذعان می‌کنند که تئاتر و جامعه بهشدت با هم مرتبطاند.

در این سه کتاب، هر فصل به روش خود، بهصراحت یا بهطور ضمنی، به موضوعاتی می‌پردازد که مرز تئاتر را از دیگر رسانه‌ها، اشکال هنری، پرفورمنس‌های فرهنگی، نهادها و زندگی روزمره در فرهنگ غربی قرن بیستم جدا می‌کند. در قرن بیستم اصطلاح تئاتر معانی متفاوتی به خود می‌گیرد. مبادلاتی که بین انواع رسانه‌ها، اشکال هنری، پرفورمنس‌های فرهنگی، نهادها، زندگی روزمره و تئاتر رخ می‌دهند، در حال تغییر مفهوم تئاترند. پرداختن به مفهوم تحولیافتۀ تئاتر، به شکل دقیقی از تحقیقات میانرشته‌ای نیاز دارد که شامل سه مفهوم متفاوت و درعینحال مرتبط به تئاتر است: تئاتر بهعنوان یک شکل هنری، تئاتر بهعنوان یک ژانر فرهنگی و تئاتر بهعنوان یک رسانه.

تئاتر به عنوان ژانری خاص از مقوله‌ی پرفورمنس فرهنگی، همان ویژگی‌های اساسی سایر اجراهای فرهنگی- اجتماعی اعم از مراسم و تشریفات، جشن‌ها، جشنواره‌ها، بازی‌ها، مسابقات ورزشی، جلسات سیاسی، کمپین‌های انتخاباتی، نمایش‌های سیرک‌، نمایشگاههای استعماری ، سخنرانی‌ها، کنسرت‌ها و غیره را دارد. شاید هوشمندانه باشد که برای مطالعه‌ی یک فرهنگ، سراغ تئاتر آن فرهنگ برویم و به مطالعهی تئاتر و رابطه‌اش با دیگر ژانرهای پرفورمنس فرهنگی بپردازیم. یکی از نقاط عطف سه‌گانۀ حاضر، مسئله تئاتر و ورود صداهای دیگر به آن است. فیشر لیشته ابتدا تئاتر اروپا را از منظر داخلی می‌کاود، زمانی که اروپاییان خودشان را صدای غالب جهان می‌دانستند و کار خود را ایدة ناظر بر تمامی ایده‌ها.

لیشته در این کتاب‌ها شاخص‌ها را اتفاقاً از تئاتر اروپا آغاز نمی‌کند و می‌رود سراغ تئاتر ژاپن یا آفریقا و چین و... او عواملی را می‌کاود که ما به مرور نمودهایش را در تئاتر اروپا می‌بینیم، نمودهایی که این تئاتر را روز به روز قدرتمندتر کرد. لیشته از بحث‌های مفصلش در باب تاریخ در جلد اول کتاب، با نگاهی موشکافانه و دقیق در جلد دوم کتاب، سراغ نمونه‌ها رفته و رویکردی تحلیلی عمیقی ارائه می‌دهد از مسئله بینافرهنگی؛ و مدام به تئاتر ژاپن، آفریقا، چین و... نقب زده و برسی‌هایی از زوایای گوناگون ارائه داده است. در پایان و در جلد سوم سراغ نظریه‌ها و تحلیل‌های تاریخی از منظر متفکران می‌رود. نویسنده در این کتاب‌ها، به مدد نمونه‌های تاریخی و واکاوی امر کشف و شهود و تجربه در طول تاریخ برای رسیدن و البته ساختن امر زیبایی‌شناسی در تئاتر، به تاملات عمیقی درباب تئاتر می‌رسد که بسیار کارآمد بوده و سرشار از الگوهای راهبردی در تئاتر است

در مجموع این کتاب‌ها مخاطب را در مسیری قرار می‌دهد که درک کند چگونه می‌توان رویکردی چندجانبه به یک امر مطالعاتی داشت. ضرورت این سه‌گانۀ «تئاتر، تماشا و نگاه برانگیخته از منظری اروپایی» برای هر جامعه تئاتری آنجا برجسته می‌شود که می‌آموزد چگونه فرهنگ و ادراک خودمان را در مطالعه تئاتر گسترش دهیم، چگونه از تحلیل های سطحی بگریزیم و برای بارور کردن تئاترمان دست به مطالعات، تحلیل و تعمق بسیار بزنیم. مهمترین منظری که در این کتاب‌ها نظرها را به خود جلب می‌کند، نه پرداختن به تاریخ تئاتر، بلکه تحلیلی که از تاریخ به دست می‌دهد و تحلیلی که سرانجام به نظریه می‌رسد. این کتاب با دقتی هوشمندانه بَرهم‌کنشی، تأثیرات و هم‌زیستی هنرهای مختلف و سایر فرآیندهای فرهنگی در ارتباط با تئاتر را بررسی و تحلیل می‌کند و از این نظر، برای دانشجویان تئاتر و فعالان این حوزه بسیار مفید خواهد بود.

برای مطالعه‌ی یک فرهنگ، شاید هوشمندانه باشد که سراغ تئاترش برویم و به مطالعه‌ی تئاتر و رابطه‌اش با دیگر ژانرهای پرفورمنس فرهنگی بپردازیم. جای تعجب نیست که تئاتر، به عنوان ژانری خاص از پرفورمنس فرهنگی، منظری برای بیان دیدگاه‌ها و امکانی برای سایر رویکردهای بین رشته‌ای در مطالعات فرهنگی فراهم می‌آورد. تا پایان قرن هجدهم، تمرکز تئاتر بر شخصیت‌های روی صحنه و ارتباطات میان آنها بود، با شروع قرن نوزدهم این توجه به روابط بین صحنه و تماشاگر معطوف شد و در آغاز قرن بیستم ساختار تبادلات تئاتری در اروپا به‌کلی دچار تغییرات اساسی شد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما