loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

نقش غرب در پیدایش و گسترش اختلافات مرزی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 10452 10003022
80,000 72,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تحقیق حاضر به بررسی و تحلیل عملکرد استعمار و امپریالیسم در کشورهای تحت سلطه، ایجاد مرزهای مصنوعی و قراردادی، و دولت های مصنوعی اختصاص دارد که باعث و بانی درگیری های بسیار بین کشورهای آسیایی، آفریقایی، و آمریکای لاتین هستند.
فصل اول به تعاریف و کلیات اختصاص یافته و مباحث نظری تحقیق را مطالعه می کند. در این فصل در مورد استعمار و امپریالیسم و نظریات مربوط به آنها و مرزهای سیاسی بین المللی و پیچیدگی آنها و همچنین مروری بر عملکرد استعمار در کشورهای تحت سلطه بحث شده است.
فصل دوم در مورد اکتشافات جغرافیایی و نحوه استقرار اروپاییان در کشورهای آسیایی - آفریقایی - آمریکایی لاتین است. در قرن پانزدهم که در ساختمان کشتی پیشرفت های زیادتری حاصل گردید و کشتی ها مجهز به انواع بادبان های متحرک بهتری گردید، با به کار بردن قطب نما ممکن گردید که کشتی به کلی از ساحل دور شود و در میان اقیانوس ها راه خود را پیدا نماید. پرتغالی ها اولین ملتی بودند که از این وسیله جدید استفاده کردند. شاید علاقه آنها بیش از هر چیز به سیر و سیاحت و اکتشاف بود، اما شکی نیست که فکر رابطه تجاری و داد و ستد با مردم آسیا آنها را به وسوسه انداخت. قرن ها بود که آسیا منبع اخذ بسیاری از کالاهای ذی قیمتی بود که در اروپا طالبان فراوان داشت. در این فصل درباره هفت امپراتوری استعماری توضیحاتی داده شده است.
فصل سوم، اختلافات ارضی و مرزی در آسیا مورد مطالعه قرار گرفته است. با توجه به اینکه قاره آسیا منطقه وسیعی را در بر می گیرد و مطالعه همه مرزها نیاز به مطالعات گسترده ای دارد، در این فصل به خاورمیانه پرداخته شده و در مورد خلیج فارس، ایران و کشورهای عربی مثل سوریه، اردن و ... بحث شده است.
فصل چهارم در مورد مرزهای افریقا است که نحوه استقرار و تسلط استعمارگران و ایجاد کشورهای مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفته است. امروزه در قاره آفریقا 54 کشور وجود دارد که مرزهای تمامی این کشورها ساخته و پرداخته اروپاییان است. در هر قسمتی که اروپاییان تسلط داشتند و از آن بهره برداری می کردند، پس از خروج همان منطقه به چندین کشور تقسیم شد که حاصل آن کشمکش های مرزی فراوان امروزه قاره آفریقا است. فصل پنجم در ارتباط با آمریکای لاتین است. در این فصل نیز تشکیل دولت ها و مرزها توسط اروپائیان مورد مطالعه قرار گرفته که حاصل آن به وجود آمدن 31 کشور در این منطقه است. ضمنا در این فصل در مورد ایالات متحده آمریکا هم بحث شده که پس از استقلال تبدیل به امپریالیسم می شود و پس از بیرون رفتن کشورهای اروپایی از منطقه، خود جانشین استعمارگران اروپایی می گردد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما