loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

عقلانیت شیعی: نقد تلقی گنوسی از شیعه در نگاه محمد عابد جابری

ناشر شرکت چاپ و نشر بین الملل

نویسنده محسن دریابیگی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 202

چاپ تمام شده ؛ درصورت چاپ مجدد به من اطلاع بده notify me

معرفی کتاب

کتاب عقلانیت شیعی، نقد تلقی گنوسی از شیعه در نگاه محمد عابد جابری تألیف محسن دریابیگی، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شده است.
شیوه جابری در مقوله‌بندی اندیشه جهان عرب به روش ساختارگرایان است که کاملا در کتاب عقلانیت شیعی آشکار است. وی علوم نظری جهان اسلام را به برهانی، عرفانی و بیانی فصل‌بندی می‌کند و با زوج‌های ساختاری محورهای هر یک از این سه گونه اندیشه را برمی‌شمرد.
این تقسیم‌بندی در کتاب عقلانیت شیعی صرفا توصیفی نیست؛ او اندیشه عرفانی را عقلی منحرف می‌خواند که جهان اندیشه اسلامی را از مسیر مستقیم دور ساخته است. آنقدر که او به اندیشه عرفانی می‌تازد به علوم بیانی نمی‌تازد. در چهارچوب فکری وی علوم بیانی بیشتر بر عقل اهل سنت سایه افکنده و اندیشه عرفانی بر عقل شیعیان. از نظر دریابیگی محمد عابد الجابری از زمره متفکرانی است که از دلالت‌های عقلی مدرسه امامیه غفلت کرده و این اندیشه جامع را به مدرسه عرفانی تقلیل داده است.
کتاب عقلانیت شیعی حاوی سه فصل است: جابری و تشیع، نقد آراء و اندیشه‌های جابری و نتیجه‌گیری.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما