loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

علوم اجتماعی را بگشایید

گزارشی در باب ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 104967 10003022
48,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب علوم اجتماعی را بگشایید، گزارشی در باب ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی است. این کتاب نوشته امانوئل والرشتاین است. کتاب علوم اجتماعی را بگشایید با ترجمه مهدی معافی در انتشارات پگاه روزگار نو منتشر شده است.

این کتاب شامل چهار بخش است. در بخش اول، «والرشتاین» به ساخت تاریخی علوم اجتماعی از قرن هجدهم تا سال 1945 (پایان جنگ جهانی دوم) می‌پردازد. والرشتاین در بخش نخست به برآمدن علوم اجتماعی یکه‌نگر (ایدئوگرافیک) و قانون‌نگر (نومتتیک) در میانه نزاغ الهیات و فلسفه می‌پردازد.
ماحصل تکوین علوم اجتماعی در قرن هجدهم و نوزدهم، ظهور رشته‌های تاریخ، اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم سیاسی و انسان‌شناسی است. والرشتاین با توضیح زمینه‌های سیاسی و پیوست‌های اجتماعی این رشته‌ها، کاربرد قدرت از این علوم را توضیح می‌دهد.
در فصل دوم، والرشتاین به مباحث درون علوم اجتماعی از سال 1945 تاکنون می‌پردازد. والرشتاین در دو فصل نخست به بررسی انتقادی تاریخ تکوین علوم اجتماعی و چالش‌های از سرگذرانده آن می‌پردازد و در فصل سوم به بررسی دلالت‌های نظری این ادعاها رسیدگی می‌کند. او معتقد است که ساختاربندی جدید علوم اجتماعی باید در سه سطح بازآرایی رشته‌های علوم اجتماعی، بازتعریف مرز یا حتی تمامیت سه ابرحوزه علوم طبیعی، علوم انسانی و علوم اجتماعی و همچنین ساختاربندی مجدد نهادهای دانش با تجدیدنظر در محوریت دانشگاه‌پژوهشی، رخ دهد.
او برای رسیدن به چنین حکمی چهار مسئله مهم از قبیل دلالت‌های رد تمایز هستی‌شناختی میان انسان‌ها و طبیعت، دولت‌محوری علوم اجتماعی، تنش میان امر جهان‌شمول و امر خاص، و پرسش از عینیت را در دستور کار خود قرار می‌دهد. فصل پایانی کتاب به نتیجه‌گیری والرشتاین از مباحث مطروحه و طرح ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی اختصاص دارد. وی چهار پیشنهاد عملی و عینی برای ساختاربندی مجدد علوم اجتماعی مطرح می‌کند که شامل گسترش نهادها یا مؤسسات درون‌دانشگاهی یا منسوب به دانشگاه‌ها، ایجاد برنامه‌های پژوهشی فرارشته‌ای و یکپارچه درون ساختار دانشگاهی، انتصاب اجباری اساتید در دو یا چند دپارتمان یا دانشکده، و کار مشترک دانشجویان تحصیلات تکمیلی است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما