loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تحویل گرایی و الهیات: نقد و بررسی تحویل گرایی در الهیات معاصر

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 105263 10003022
160,000 144,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

تحویل‌گرایی یکی از رویکردهایی است که در دین‌شناسی علمی به‌ کار می‌رود.
در این رویکرد، دین به پدیده‌ای اجتماعی یا روحی و روانی تحویل برده می‌شود؛ بنابراین بر اساس جامعه‌شناسی، روان‌شناسی و پدیدارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.
تحویل‌گرایی دارای ابعاد معناشناختی، معرفت‌شناختی، روش‌شناختی و هستی‌شناختی است؛ با توجه ‌به سیر تحولات در الهیات، گونه‌های مختلفی از تحویل‌گرایی را می‌توان ملاحظه کرد، مانند:
تحویل دین به بُعد عقلانی (به این معنا که دین چیزی نیست مگر مجموعه باورهایی که مبتنی بر ادله عقلی است و معرفتی می‌باشد)،
تحویل دین به بُعد اخلاقی (بر این ‌اساس دین چیزی نیست مگر آموزه‌های اخلاقی)،
تحویل دین به بُعد احساسی و عاطفی
تحویل دین به بُعد اجتماعی
تحویل دین به بُعد اسطوره‌ای و تاریخی
در تمام این انواع تحویل موضوع قابل ‌توجه، این است که دین به یکی از ابعاد آن تحویل برده می‌شود. ازاین‌رو نقد و بررسی رویکرد تحویل‌گرایی در الهیات لازم و ضروری به نظر می‌رسد.

کتاب تحویل‌گرایی و الهیات: نقد و بررسی تحویل‌گرایی در الهیات معاصر، توسط قاسم اخوان نبوی نوشته شده و انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی آن را منتشر کرده است.

برای تبیین پدیده‌های مرکب، تحویل‌گرایی راه امن و صحیحی نیست، زیرا در پدیده‌های مرکب و پیچیده که دارای ابعاد مختلفی هستند، نمی‌توان تمام ابعاد آن را به یک بُعد و یا یک لایۀ معنایی تحویل برد، زیرا مانع از شناخت تمام ابعاد و سطوح معنایی یک حقیقت می‌شود.
روش‌های دیگری را نیز می‌توان برای تبیین پدیده‌ها استفاده کرد؛
چنان‌که رویکردهایی مانند پدیدارشناسی و نوخاسته‌گرایی (با وجود تفاوت‌هایی که بین این دو روش وجود دارد) به‌عنوان رویکردهایی که ضد تحویل‌گرایی شناخته می‌شوند.
استفاده‌کردن از رویکرد تحویل‌گرایی برای تبیین دین و الهیات مستلزم نسبیت‌گرائی و نا‌واقع‌گرائی است، این مسئله با حقیقت دین و الهیات که در بر دارندۀ معارفی درباره جهان است، ناسازگار می‌نماید.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما