loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

داستان انقلاب در ایران و جهان

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 105269 10003022
175,000 157,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

ماجراهای داستان بلند «تالار پذیرایی پایتخت» نوشته محمدعلی گودینی، در یکی از روستاهای استان کرمانشاه و تهران می‌گذرد. این داستان، از این نظر که به یکی از مفاد شش‌گانه به اصطلاح «انقلاب سفید» محمدرضا شاه ـ به دستور دولت وقت آمریکا ـ یعنی «اصلاحات ارضی» و تأثیر آن بر کشاورزی و اوضاع اجتماعی و اقتصادی ایران پرداخته، تاکنون، در نوع خود، بی‌نظیر است.
نویسنده، در قالب پیرنگی ساده و سرراست، بدون قهرمان‌پروری و با بی‌تعصبی، نشان می‌‌دهد که اجرای ناقص و بی‌پشتوانه اصلاحات ارضی، نه فقط باعث بهبود کشاورزی و زندگی کشاورزانِ مشمول این طرح نشد، بلکه کشاورزی کشور را به قهقرا برد؛
و باعث کوچ گسترده روستائیان به شهرهای بزرگ، خاصه تهران، ایجاد پدیده حاشیه‌نشینی، که خود توأم با فقر، فساد، فحشا، اعتیاد، دزدی و ناامنی و ناهنجاری‌های فرهنگی، از جمله هویت‌باختگی شد.
این اثر، عمدتاً جنبه اجتماعی ـ فرهنگی دارد، و جز اشاراتی کوتاه، به مسائل سیاسی آن دوران، به طور خاص، نپرداخته است.

کتاب داستان انقلاب در ایران و جهان به قلم محمدرضا سرشار و به همت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده‌ است.

فصل اول: رمان انقلاب چیست؟
رمان چیست؟
ماهیت رمان/تعریف هگل و پیروان او از رمان، تا چه حد قابل پیروی است؟
آیا رمان، یک‌گونه ادبی صرفاً ماهوی است؟
تعاریف مبتنی بر جنبه ساختاری رمان
آیا رمان یک قالب کاملاً تازه و متعلق به عصر جدیدی است؟
سیر تحولات رمان در طول زمان
اومانیسم و انسان پروبلماتیک
آیا قهرمانان رمان‌های دینی بی‌مسئله‌اند؟
کدام انسان، کدام عصر و کدام حماسه جدید؟
آیا رمان با درون‌مایه‌های دینی از اساس غیرقابل‌جمع است؟
آیا وظیفه رمان تفکر در باره وجود و کشف معمای "من" است؟
رمان کدام انقلاب؟
محدوده زمانی و مکانی انقلاب اسلامی ایران چیست؟
منظور از رمان انقلاب چیست؟

فصل دوم: مروری بر دوازده داستان در ارتباط با انقلاب‌های فرانسه و روسیه، شامل داستان دو شهر، بینوایان، نود و سه، مادر، پاشنه آهنین، ما، گذر از رنج‌ها، دن آرام، ظلمت در نیمروز، قلعه حیوانات، 1984، دکتر ژیواگو.
اجمالی از انقلاب‌های فرانسه و روسیه.

فصل سوم: بررسی چهارده داستان بلند و رمان در باره انقلاب اسلامی ایران، شامل زنده‌باد مرگ، ترکه‌های درخت آلبالو، مدار صفر درجه، اسیر زمان، سال‌های بنفش، لاله برافروخت، قطار 57، اسماعیل، گرگ سالی، تالار پذیرایی پایتخت، فصل کبوتر، خلوت مدیر، لحظه‌ها جا می‌مانند، مفتون و فیروزه، نشانی روی آب و رد کبوتر.

فصل چهارم: برخی مختصات داستان‌های در باره انقلاب‌های فرانسه و روسیه، شامل: داستان‌های در باره انقلاب فرانسه، داستان‌های واقعیت‌گرای همسو با انقلاب روسیه، داستان‌های واقعیت‌گرای ضدانقلابی، داستان‌های علمی - تخیلی در باره انقلاب روسیه، گزارشی اجمالی از داستان‌های ایرانی منتشره در باره انقلاب، وجوه مشترک داستان‌های انقلاب ایرانی.
این کتاب می‌تواند به‌عنوان یک منبع درسی دانشگاهی برای استادان و دانشجویان رشته ادبیات انقلاب (مقاومت) مورداستفاده قرار بگیرد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما