loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حجاب و آزادی روابط

نطام تربیتی و معرفتی 12

5 (1)

ناشر لیله القدر

نویسنده علی صفائی حائری

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 72

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 105425 10003022
50,000 45,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حجاب و آزادی روابط نوشته علی صفائی حائری (عین صاد) است و در انتشارات لیله القدر منتشر شده است.

حجاب از فروع دین است، ولی به علت تأثیرگذاری اجتماعی‌اش همواره مورد توجه شدید جامعه دینی بوده است؛ تا جایی که حتی به‌غلط معیار اصلی تدین و ایمان بانوان قلمداد می‌شود.

شکی نیست که وجوب حجاب یکی از احکام شرعی است و قرآن و روایات به‌وضوح بر آن دلالت دارند؛ اما گاه برخورد با حجاب، صرفاً از منظر فقهی است که در این منظر، مشخص می‌شود آری، حجاب واجب است؛ ولی گاهی نگاه ما عمیق‌تر شده، از منظر تربیتی که هدف اساسی دین نیز همین است، به وجوب حجاب نگاه می‌کنیم.
در این نگاه، دیگر یک «باید و نباید» خشک دستوری نیست؛ بلکه حجاب در سامانه تربیتی دین و به عنوان مقدمات و لوازم رشد آدمی معنا می‌یابد و این معنا چون روحی، آیات و روایات پیرامون حجاب را معنا می‌کند.
با این نگاه، علاوه بر اینکه تعارض برخی روایات با هم و با سیره معصومین از میان برداشته می‌شود، نقشه تحقق این وجوب شرعی و مراحل تربیتی محقق شدن آن معلوم می‌شود. مشخص می‌شود چه زمینه‌ها و ریشه‌هایی لازم است تا درخت وجود آدمی چنین ثمره‌ای دهد و معین می‌گردد وسعت این مقوله چه میزان است و تنها مربوط به پوشش زن نیست.
در این نگاه، شبهاتی که پیرامون آن طرح می‌شود نیز پاسخ خود را خواهند یافت. استاد علی صفایی حائری چنین نگاهی را برای ما به ارمغان آورده است.

حجاب و آزادی روابط تألیف‌شده دو سخنرانی و یک دست‌نوشته (بخش مرور و جمع‌بندی) است.
یکی از دو سخنرانی که بخش عمده کتاب را تشکیل می‌دهد، در سال 76 ایراد شده که البته چکیده و ماحصل همین بحث در کتاب بررسی با عنوان «حجاب و آزادی روابط»، مطرح شده بود. برای دسترسی آسان‌تر و انسجام بیشتر، آن بحث مطرح‌شده در کتاب بررسی، ذیل عنوان مرور و جمع‌بندی در انتهای کتاب حاضر آمده است.

«این شناخت‌ها و این جهان‌بینی، زمینه‌ای است که عشق و عقیده‌ای به‌وجود می‌آورد و این عقیده زیربنا و ریشه‌ای است برای اجرای احکام. منهای دین، یعنی منهای «زیربناها و شناخت‌ها» و «عشق و ریشه»، چطور می‌توانیم قانون‌ها و احکامی را تحقق بخشیم که انسان را به ایثار و گذشت برساند؟

وقتی من می‌خواهم انسان را از خودش جدا کنم، باید نیروی قوی‌تری را در وجودش گذاشته باشم. وقتی می‌خواهم او را با بارهایی راه ببرم، باید موتور نیرومندی را در او کار گذاشته باشم؛ وگرنه راه رفتن نیست که غلطاندن است.

هر عامل و محرکی، مادامی‌که در درون انسان و در دل انسان رخنه نکند و مادامی‌که در آن راه پیدا نکند، نمی‌تواند او را به حرکت وادار کند. می‌شود او را بغلطاند؛ می‌شود او را به زور بکشد؛ ولی نمی‌شود او را راه ببرد. حتی خدا، مادامی‌که در دل من راه پیدا نکند و عشقش در دلم ننشیند، نمی‌تواند محرک من باشد. اکراه و غلطاندن ثمر و نتیجه‌ای ندارد. محرک‌ها مادامی‌که در دل انسان نیامده باشند، شناختشان و سپس عشقشان در دل، جا نگرفته باشد، فقط انسان را می‌غلطانند و به جبر می‌کشند؛ یعنی انسانیت و آزادی او را از او سلب می‌کنند؛ در صورتی که "لا اِکراهَ فِی الدِّینِ"؛ «در دین اکراهی نیست». مادامی‌که این شناخت‌ها و این عقیده‌ها نباشند، عمل و حرکتی نیست. "قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَیِّ"؛ این شناخت‌ها تحقق پیدا کرده و آشکار شده است؛ آنچه که استعدادها را رشد می‌دهد و آنچه که استعدادها را می‌بلعد و گم می‌کند.

دین به‌خاطر اینکه بتواند بار احکام سنگین و نظام‌های وسیع را تحمل کند، به ریشه‌هایی احتیاج دارد و به زمینه‌هایی. این زمینه از تفکر شروع می‌شود؛ تفکر در انسان و در جهان و در نقش انسان در جهان. این بینش و این تفکر و این جهان‌بینی، ما را به عقیده‌هایی می‌رساند و این عقیده‌هاست که می‌تواند نظام‌ها و احکام را به تحقق برساند. مادامی‌که این زمینه و این ریشه نباشد، احکام دوام ندارد؛ عادت و سنت خواهد بود و هیچ سنت و عادتی نمی‌تواند دوام بیاورد؛ ناچار گرفتار ضدسنت‌ها و عصیان‌ها و سرکشی‌ها می‌شود. در جامعه‌های آزاد، ضدسنت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و در جامعه‌های بسته، گروه‌های عاصی و سرکش در برابرش قد علم می‌کنند.»
  • زبان کتاب
    فارسی
  • سال نشر
    1402
  • چاپ جاری
    2
  • تاریخ اولین چاپ
    1401
  • نوع جلد
    جلد نرم
  • قطع
    رقعی
  • تعداد صفحات
    72
  • ناشر
  • نویسنده
  • وزن
    100
  • تاریخ ثبت اطلاعات
    دوشنبه 8 خرداد 1402
  • تاریخ ویرایش اطلاعات
    پنجشنبه 6 مهر 1402
  • شناسه
    105425
  • دسته بندی :
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما