loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

تاریخ شیعه در لبنان - جلد اول: حکومت شیعی در لبنان

ناشر امیرکبیر

نویسنده سعدون حماده

مترجم سید‌ احمد کریمی حقیقی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 666

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 105467 10003022
450,000 427,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کشور لبنان سرزمینی است که ادیان و مذاهب گوناگونی را در دل خود جای داده است. منطقه‌ای استراتژیک که شیعیان نیز در آن نقش پررنگی داشته و دارند. ریشه‌های تشیع در این منطقه را برخی به ابوذر غفاری می‌رسانند و آثاری نیز منسوب به او در جنوب لبنان وجود دارد.

تاریخ شیعه در لبنان - جلد اول: حکومت شیعی در لبنان نوشته سعدون حماده است و با ترجمه سید‌احمد کر یمی‌حقیقی در انتشارات امیرکبیر منتشر شده است. با توجه به اینکه تجربه تاریخی شیعیان از روایت ملی لبنان حذف شده و مورخان مسیحی معاصر که تخصصشان عرضه حوادث است، سیره شخصیت‌های مقدس شیعه را از تفاصیل تاریخ لبنان کنار گذاشته‌اند، پژوهش در عرصه تاریخ شیعه در این کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

کتاب «تاریخ شیعه در لبنان» را «سعدون حماده» تاریخدان معروف لبنانی به رشته تحریر درآورده و در سال 2008 توسط انتشارات دارالخیال لبنان به چاپ رسیده است. انتشارات امیرکبیر نیز پس از خرید امتیاز انتشار ترجمه فارسی این کتاب از ناشر لبنانی، ترجمه جلد اول این کتاب را چاپ و روانه بازار کرده است.

جلد اول این کتاب تاریخی شامل پنج باب است. در باب اول به مبحث «شیعه در دولت عثمانی» پرداخته شده و در باب دوم «لبنان شیعی در قرن 16» مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در سه باب دیگر نیز به توضیح موضوعات «حکومت شیعی در لبنان»، «حکومت شیعی در بقاع» و «حکومت شیعی در جبل عامل» پرداخته شده است.

تجربه تاریخی شیعیان از روایت ملی لبنان حذف شده و مورخان مسیحی معاصر که اختصاصشان عرضه حوادث است، سیره شخصیت‌های مقدس شیعه را از تفاصیل تاریخ لبنان کنار گذاشته‌اند.
نظام حکومتی کلاسیک لبنان بدین شکل نتیجۀ قوۀ خیال نظریه‌پردازان مسیحی بوده است؛ باید گفت که هیچگاه امارت قبایل دروزی، تنها موسسه حکومتی یا مهم‌ترین آن‌ها در تاریخ خودمختاری لبنان به‌شمار نمی‌رفته است.

در تاریخ، امرای شیعه جبل لبنان همچون بقاع و جبل عامل، یا هم‌پیمانانی قوی بودند، یا اینکه رقبایی در برابر توسعه‌طلبی امرای دروز در گسترش قلمرو و نفوذ سیاسی آن‌ها به‌شمار می‌رفته‌اند. از قرن هفدهم میلادی، پاتریارک الدویهی روایتی موهوم را دربارۀ امیر شوف به‌عنوان حاکم حقیقی و بی‌همتای لبنان پایه‌ریزی کرد.

او اولین کسی بود که این فرضیه را مطرح کرد که بر اساس آن کتاب‌های تاریخ مدارس و پژوهش‌های دانشگاهی نگاشته شد، پژوهش‌هایی که هدفشان ترسیخ پایه‌های این نظام از منظر تاریخی بود؛ از این منظر که یک رهبر در جبل دروز در رأس حکومت قرار داشته و حاکم لبنان یکپارچه از منظر سیاسی و اداری به شمار می‌رفته است.

بر اساس این روایت، تمامی دیگر جریان‌ها به حاشیه رانده شده و زعم بر این بوده که لبنان کشوری دروزی و مارونی بوده است. بدین شکل تاریخ بخش اعظم لبنان کنونی، یعنی بقاع، جبل عامل و جبل لبنان کنار گذاشته شده و از تاریخ ملی عام این کشور کنار می‌رود تا بدین‌وسیله تاریخ شوف بر تمام لبنان عمومیت یابد.

کتاب تاریخ شیعه در لبنان پژوهشی است تا از این سیاه‌چاله موروثی، بیرون آمده و به تاریخ دیگر جریان‌ها در لبنان اعتبار از‌ دست رفته‌شان را بازگردانیم؛ جریان‌هایی که شیعیان در دوران عثمانی بیشترین آن‌ها را تشکیل دادند و همچنین مناطق حضور آن‌ها، گسترده‌ترین مناطق و حاکمانشان، ریشه‌دارترین حاکمان این مرز و بوم بوده‌اند.

جلد اول تاریخ شیعه در لبنان، با عنوان حکومت شیعی در لبنان به قلم سعدون حماده و با ترجمه سید احمد کریمی حقیقی توسط نشر امیرکبیر منتشر شده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما