loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سعادت و شقاوت انسان

معارف اسلامی

ناشر مصابیح الهدی

نویسنده مجتبی تهرانی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 224

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 105678 10003022
65,000 58,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آنچه در این مجلّد مورد بحث قرار گرفته است

تعریف سعادت و شقاوت: تعاریف متعدّدی که ارائه شده است، اگرچه از نظر ظاهر مختلف به نظر می رسد، ولی حقیقت آن ها یک چیز بیش نیست. تعریف کلّی این است که سعادت هر شئ عبارت است از وصول آن شئ به خیر وجودی و هستی آن به طوری که کمال لایق خودش را دریابد و از آن کمال لذّت ببرد. این معنا گسترده است و حتّی نباتات، گیاهان و حیوانات را هم در بر می گیرد؛ زیرا در این تعریف به سعادت هر شئ اشاره دارد و هر شئ در این مسیر تا آنجایی که جا دارد و می تواند به خیر وجودی خود که کمال لایقش است دست پیدا کند، پیش می رود و این وصول به خیر وجودی موجب سعادتمندی او خواهد بود.

کتاب سعادت و شقاوت انسان به قلم آیت‌ الله مجتبی تهرانی و به همت انتشارات مصابیح الهدی منتشر شده‌ است.

حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی(ره) طیّ جلسات متوالی به مبحث سعادت و شقاوت پرداخته اند. به جهت اهمّیت، این موضوع در علوم مختلف هم مورد بحث قرار گرفته است. علمای اخلاق غایت و نهایت از زدودن رذایل اخلاقی و کسب فضایل اخلاقی را رسیدن به سعادت می دانند. محور مباحث اهل معقول و فلاسفه راجع به سعادت و شقاوت، عبارت از مسایل عقلی است؛ از جمله اینکه آیا سعادت و شقاوت دو صفت ذاتی برای موضوعاتشان هستند؟ یا با ارادۀ تخلّف ناپذیر ازلی حقّ تعالی، ثبوت آن ها برای موضوعاتشان حتمی است یا اینکه اکتسابی و ارادی و قابل حصول است. از طرفی، موضوع سعادت و شقاوت در مباحث معرفتی و عرفانی هم مطرح می شود.

مؤسّسۀ پژوهشی فرهنگی مصابیح الهدی که مسئولیت حفظ و نشر آثار معظّم له را به عهده دارد، همۀ آنچه را ایشان پیرامون این موضوع طی دوازده جلسه مطرح کردند در قالب یک مجلّد در اختیار طالبان معارف اسلامی قرار می دهد.

حقیقت سعادت، رسیدن انسان به هدف نهایی و کمال واقعی خودش است که عبارت از قرب الی الله؛ به تعبیر دیگر، خیر مطلق و لذّت است؛ زیرا کمال و خیر مطلقی غیر از ذات مقدّس الهی وجود ندارد. هرگاه انسان به آن مرحلۀ عظیم برسد، قطعاً روح او دارای بهجت و سروری می شود که هیچ شادمانی و سروری به منزلت آن نخواهد رسید. در عالم آخرت نیز در جوار ذات الهی متنعّم به نعمت هایی می شود که هیچ گوشی نشنیده و هیچ چشمی ندیده و بر دل هیچ کسی خطور نکرده است. محلّ بروز و ظهور این سعادت مطلق، جهان آخرت است. اگرچه سعادت نسبی که آن را سعادت جسمانی نامیده اند، در دنیا برای انسان بروز و ظهور می کند و این سعادت جسمانی، همان خیر مضاف یا خیر نسبی است که در کلمات فلاسفه آمده است.

رسیدن به کمال و سعادت نه تنها ذاتی انسان نیست؛ بلکه امری است اختیاری و باید هرکسی با اعمال اختیاری به طور آگاهانه و براساس انتخاب راه صحیح آن را به دست آورد. عواملی که انسان را به سعادت و کمال حقیقی می رسانند، عبارت است از علم و معرفت به خدا، ایمان محکم به ذات مقدّس الهی و سایر عقاید، انجام اطاعت خالصانه، اعمال شایسته و تزکیه و تهذیب روح از اخلاق رذیله. در یک جمله می توان گفت که انسان در اثر تکامل در دو بعد حکمت نظری و عملی، قادر است با اعمال اختیاری خود به هدف اصلی خود که همان سعادت و خوشبختی است، نایل شود.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما