loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

سیر تفکر معاصر - جلد سوم

ناشر سوره مهر | پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی

نویسنده محمد مددپور

سال نشر : 1393

تعداد صفحات : 528

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 1059 10003022
75,000 71,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

این کتاب در یازده فصل به بررسی حیات فکری و روشنفکری جدید و ابعاد آن با تاکید بر زندگی، آثار و آراء میرزا فتحعلی آخوندزاده می پردازد. برخی از عناوین کتاب عبارتند از:
مبانی پروتستانتیسم اسلامی، آغاز اصلاح دین از طریق پروتستانتیسم اسلامی، دین طبیعی، سیر تکوینی فقه ونقد آن، پروتستانتیسم دراحکام شریعت و...
نویسنده در سیر تفکر معاصر با نقد اندیشه های آخوندزاده و بررسی آثار وبه ویژه نمایشنامه های او و ذکر نظرات متفکران دیگر درباره او سعی دارد روشنفکری وی را به بوته نقد کشیده واین تفکر را که اسلام مانع پیشرفت است وفقط با زدودن دین ، جوامع می توانند پله های ترقی را طی نمایند ، بزداید . آخوندزاده که عده ای او را مظهر اصلی ونمونه کامل روشنفکری معاصر می دانند ، با اعتقاد به برتری ذاتی تمدن اروپا دراثر « مکتوبات کمال الدوله » تمام توجه خود را به رفرم جهان اسلام معطوف می دارد و به نوعی این اثر را به خیال خود برای نابودی اسلام می نویسد.

مبانی ومواد فکری ماتریالیسم وراسیونالیسم آخوندزاده را باید در تفکر فلسفی وعلمی قرن 18 ونوزده جست. این دو قرن که به قرون روشنایی واصالت علم شهرت پیدا کرد به دنبال تحولات فلسفی ودینی قرن 16 و17 تکوین یافت. در این دوران شریعت قدیم به تدریج جای خود را به شریعت جدید داد . در این دوره دیگر دین نمی توانست شریعت جدید محسوب گردد، بلکه این بار علم بود که آن را می بایست در کلیسای علم وعقل ناسوتی جدید پرستید. عصر روشنایی داعیه جایگزینی کلیسای علم را به جای کلیسای دین داشت. . . .
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما