loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مقام مردم

مکتب امام

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 106370 10003022
24,000 22,800 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب مقام مردم تالیف محمدرضا فلاح شیروانی توسط موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) تنظیم و به همت پژوهشکده باقرالعلوم منتشر شده است.

این مقاله تنها سطور مختصری از نگاه او به مردم و مردم‌سالاری را بدون توجه به سطوح راقی هستی‌شناختی به تصویر کشیده است.
حضرت امام(ره) طی سال‌های زندگی‌شان موضع بسیار متفاوتی در باب مردم داشت. این موضع متفاوت شامل نوع نگاه به مردم، نقش، جایگاه و اقتدارات آنها، عواطفی ویژه و پیامبرگونه نسبت به ایشان، تعاملی بسیار کریمانه و انسانی با آنها و در کنار همه‌ی اینها، اعتماد شگفت‌انگیزی بود که به تعهد، تحرک و همراهی مردم داشت. با نظر به دیدگاه‌های مردم‌محور حضرت امام و نقش مؤثر این نگاه در ویرایش زندگی معاصر کشور ما، با این که از اهتمام‌های عمیق ایشان به فلسفه‌ی فطرت یا فلسفه‌ی ولایت و موضوعاتی از این دست باخبریم، می‌توانیم ایشان را «فیلسوف مردم» بخوانیم و نگاه‌های جدی الهیاتی ایشان به انسان، جامعه، عیال الله و مردم را جدی بگیریم.

همهٔ راه‌های ممکن در این کشور تجربه شد و همه ناکام و ناموفّق از آب درآمد. احزاب گوناگون سیاسی، جریان‌های وابستهٔ به شرق و غرب و حرکت‌های مسلّحانه، همه و همه در این کشور در برهه‌ای از زمان سر بلند کردند؛ اما هیچ‌کدام نتوانستند برای این ملت کاری انجام دهند. لذا اختناق و سرکوب در این کشور روزبه‌روز شدیدتر شد. حتّی در سال‌های آخرِ قبل از پیروزی انقلاب، وقتی جوانانی به مبارزهٔ مسلّحانه رو آوردند، آن حرکت‌های مسلّحانه به شدّت سرکوب شد؛ تسلّط رژیم پهلوی هم بیشتر گردید و به‌تدریج یأس دل‌ها را فراگرفت ... آن نیرویی که می‌توانست در مقابل رژیم پهلوی به معنای واقعی کلمه بایستد، ملت بود؛ یعنی باید همهٔ ملت به صحنه می‌آمد تا می‌توانست رژیم فاسد و وابسته و دیکتاتور و ظالم پهلوی و پشت سرش امریکا را شکست دهد. هیچ کانون و مرکزی در ایران وجود نداشت که بتواند ملت را بسیج کند؛ مگر روحانیت و پرچم‌داران دین، با شعار دین. در کشور ما این یک تجربهٔ طولانی است؛ این‌ها را باید با چشم دقّت نگاه کرد."

بیانات در مراسم سیزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) 1381/3/14
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما