loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

گفتمان توسعه و تاریخ جهان؛ از استعمار تا اهداف توسعه پایدار

ناشر نقد فرهنگ

نویسنده آرام ضیائی

مترجم میلاد رستمی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 421

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 107498 10003022
235,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

نه تنها شیوۀ سخن گفتن و اندیشیدن انسان در مورد «توسعه»، بلکه قواعد این سخن گفتن و اندیشیدن نیز با گذشت زمان متحول شده‌ است. گفتمان توسعه و تاریخ جهان از روش‌های دیرینه‌شناسی و تبارشناسی میشل فوکو استفاده می‌کند تا ریشه‌های گفتمان توسعه را تا استعمارگری متأخر دنبال کند و گسست‌ها و ناپیوستگی‌های مهمی را برملا کند که به استقرار یک گفتمان نو و صنعت همراه آن انجامیده‌اند.

کتاب گفتمان توسعه و تاریخ جهان؛ از استعمار تا اهداف توسعه پایدار با بحث از کشمکش‌ها، ازآنِ‌خودسازی‌‌ها و تحولات مفهوم توسعه ادامه می‌یابد.
کتاب نشان می‌دهد که برخی روندهای موجود در گفتمان توسعه که پس از بحران دهۀ 1980 پدیدار شدند (تأکید بر مشارکت و مالکیت، توسعۀ پایدار و بازار آزاد) با قواعد ابتدایی گفتمان توسعه ناسازگارند، و بنابراین، به تناقض‌هایی جدی انجامیده‌اند. حالا عناصر اروپامداری، اقتدارگرایی و سیاست‌زدایی در گفتمان توسعه برملا شده‌اند، اما این گفتمان همچنان ازآنِ‌خودسازی‌‌های مترقی و پیش‌رونده را ارج می‌نهد.

نویسنده با تحلیل ویژگی‌های قدیم و جدید گفتمان توسعه (در بحث پیرامون اهداف توسعۀ پایدار)، و بحث از اهمیت و نقش تحلیل گفتمان در مطالعات توسعه، کتاب را به پایان می‌رساند.
هدف کتاب حاضر کمک به پژوهشگران و دانشجویانی است که در حوزه‌های مطالعات توسعه، تاریخ جهان و تحلیل گفتمان فعالیت می‌کنند.
پژوهشگران و دانشجویان حوزه‌های بین‌رشته‌ای از جمله جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی، مطالعات توسعه، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، جغرافیا، مطالعات زبان و ادبیات نیز می‌توانند از این کتاب سود ببرند.

کتاب گفتمان توسعه و تاریخ جهان؛ از استعمار تا اهداف توسعه پایدار به قلم آرام ضیایی و با ترجمه میلاد رستمی توسط نشر نقد فرهنگ به چاپ رسیده است.
آرام ضیایی استاد بنیاد آلمانی پژوهش‌های توسعه و مطالعات پسااستعماری واقع در دانشگاه کاسل آلمان است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما