loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

ساده لوح کردن ما: برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری

ناشر دوران

نویسنده جان تیلور گاتو

مترجم علی سعیدی

سال نشر : 1401

تعداد صفحات : 132

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 108266 10003022
احتمال تاخیر در تهیه
65,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب ساده لوح کردن ما: برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری تالیف جان تیلور گاتو با ترجمه علی سعیدی به همت نشر دوران به چاپ رسیده است.

ساده لوح کردن ما، نقد سیستم آموزش‌وپرورش است و نویسندهٔ آن اعتقاد دارد ساده‌لوح‌کردن ما، برنامهٔ درسی پنهانِ تحصیلات اجباری است.

کتاب ساده لوح کردن ما نوشتهٔ آموزگار و نویسندهٔ مشهور امریکایی، جان تیلور گاتو است که تفسیری متفاوت و جامعه‌شناسانه از اهداف و نقش آموزش‌وپرورش، به‌ویژه در مدارس دولتی ایالات متحد امریکا، ارائه می‌دهد.
گاتو معتقد است که در نظام مدارس عمومی جایی برای معلم خوب نیست.
وی رذیلت‌های نظام آموزش اجباری مدارس دولتی را محکوم می‌کند و اصول اساسی آن را با انتقاداتی اساسی به چالش می‌کشد.
به گفتهٔ او، گسترش مدرسه، کودکان را از وقت آزاد مورد نیاز برای شناخت مستقل جهان و زندگی واقعی محروم می‌کند. در عوض، آن‌ها می‌آموزند که بدون هیچ پرسش و کنجکاوی‌ای از دستورها پیروی کنند.

به باور گاتو، نظام مدرسهٔ کنونی در درجهٔ اول قرارگاهی است نامنعطف برای جاانداختن نظم عمومی که در بطن خود میل به محدودکردن، مدیریت‌پذیرترکردن و اطاعت‌پذیرترکردن مردم دارد. اهداف را می‌توان بسیار متفاوت اعلام کرد، اما مقصود نهایی فقط همین است و ما باید از آن آگاه باشیم.
کودکان، به زعم گاتو، در نظامی آموزشی گرفتار شده‌اند که برای همهٔ دانش‌آموزان و همهٔ محیط‌ها یکسان است: فضایی خشک و بی‌روح نظیر زندان‌هایی تزیین‌شده که در آن دانش‌آموزان منفعلانه به حفظ‌کردن محتواهایی بی‌معنا مشغول‌اند و در بند سنجش خرده‌اهداف آموزشی محصور شده‌اند.

به باور گاتو، خودشناسی، مشارکت در زندگی واقعی با مشکلات واقعی آن، فرصتی برای مستقل‌بودن و کسب تجربه در زمینه‌های مختلف زندگی به فرزندان ما اجازه می‌دهد که قیدوبندهای جامعهٔ منفعل مدرن را بشکنند.
وی خواستار محدودکردن تأثیر مدرسه بر کودک و یافتن راه‌هایی برای مشارکت کودکان و خانواده‌ها در زندگی واقعی جامعه است.

«چند وقت پیش، زنی به نام کتی از دوبویز، ایندیانا، برای من نوشت:

کدام ایده‌های بزرگ برای کودکان خردسال مهم است؟ مهم‌ترین چیز این است که به آن‌ها بفهمانید که انتخاب چیزهایی که می‌آموزند یک هوا و هوس تصادفی نیست، نظم خاصی در همه چیز وجود دارد، این طور نیست که فقط اطلاعات بر سر آن‌ها ببارد و آن‌ها ناچار شوند که آن را جذب کنند. وظیفهٔ ما کمک به درک پیوستگی و ربط همه چیز است، تا تصویر اطلاعات کامل شود.

کتی اشتباه می‌کند. اولین درسی که به بچه‌ها می‌دهم درس سردرگمی است و وجودنداشتن هیچ نظمی. من به آن‌ها یاد داده‌ام که همه چیز را جدا از هم و غیروابسته ببینند. هیچ چیز با هیچ چیز مرتبط نیست. من خیلی چیزهای مختلف را آموزش می‌دهم: من به آن‌ها در مورد حرکت سیارات در مدارها، قوانین مربوط به اعداد خیلی بزرگ، و در مورد برده‌داری می‌گویم، به آن‌ها نقاشی، حرکات موزون، ژیمناستیک، آواز کُر آموزش می‌دهم، به آن‌ها یاد می‌دهم که در برخورد با مهمانان ناخوانده چه‌گونه رفتار کنند. و هم‌چنین چه‌گونه با غریبه‌هایی که ممکن است دیگر هرگز آن‌ها را نبینند، رفتار کنند، به آن‌ها یاد می‌دهم که در مواجهه با آتش سوزی چه‌گونه رفتار کنند، زبان‌های برنامه‌نویسی کامپیوتر را به آن‌ها یاد می‌دهم، به آن‌ها یاد می‌دهم که چه‌گونه در آزمون‌های استاندارد قبول شوند، برعکس آن‌چه در دنیای واقعی اتفاق می‌افتد، تفکیک سنی را به آن‌ها می‌آموزم.... ارتباط این دروس به هم چیست؟

با بررسی دقیق‌تر، حتا در بهترین مدرسه‌ها، محتوا و ساختار برنامه‌های درسی از فقدان منطق رنج می‌برد و مملو از تضادهای درونی است. خوشبختانه، کودکان نمی‌توانند سردرگمی و آزاری را که از نقض مداوم نظم طبیعی چیزها تحت عنوان آموزش با کیفیت به آن‌ها تحمیل می‌شود، با کلمات بیان کنند. هدف سیستم مدرسه این است که دانش‌آموزان با مجموعه‌ای از معلومات و اصطلاحات سطحی از اقتصاد، جامعه‌شناسی، علوم طبیعی، و غیره از مدرسه خارج شوند تا این‌که با دانشی عمیق که از اشتیاق خالص به دست آمده است. اما آموزش باکیفیت مستلزم مطالعهٔ عمیق هر چیزی است. علاوه بر این، کودکان در مدرسه‌ها بزرگ‌سالانی را مشغول به کار می‌بینند که کاملاً از هم جدا هستند و کم‌ترین ارتباط را با هم دارند. این افراد معمولاً وانمود می‌کنند که افرادی متخصص و خبره در کار خود هستند اما در واقع، در بیش‌تر مواقع، این‌چنین نیست.»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما