loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 108334 10003022
94,000 89,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب «مفهوم اطلاق در نظریه ولایت مطلقه فقیه از دیدگاه امام خمینی (ره)» جدیدترین اثر سیدجواد ورعی، از انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) منتشر شد.

در این پژوهش مفهوم «اطلاق» در «نظریه ولایت مطلقه» از دیدگاه امام خمینی را بررسی می‌کند و معقد است به رغم معانی متعددی که فقیهان از اطلاقِ ولایت در فقه اراده کرده‌اند، امام خمینی این واژه را در معنای متفاوتی به کار برده است.
اطلاق ولایت از دیدگاه امام خمینی در برابر دیدگاهی است که اختیارات حکومت اسلامی را به چارچوب احکام فرعی شرعی محدود کرده و صرفاً مجری احکام شریعت می‌داند.
از نگاه امام خمینی حکومت که «فلسفه عملی تمامی فقه در تمامی زوایای زندگی بشریت است»، به منظور اداره مطلوب جامعه، می‌تواند در قلمرو مصالح عمومی قانون وضع کند، هر چند خارج از محدوده احکام فرعی شرعی باشد. این دیدگاه هرگز به معنای آن نیست که اختیارات حکومت اسلامی نامحدود و فاقد هر گونه چارچوبی است.

اختیارات حکومت هر چند از این زوایه مطلق است، اما از جهات دیگر محدود و مقید است. از جمله حدود و قیود اختیارات حکومت اسلامی «رعایت عدالت»، «مصلحت»، «قلمرو عمومی»، «سیره حکومت پیامبر و معصومان» و «قانون» است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما