loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

شهود زیبایی و خلق اثر هنری

1 (1)

ناشر سوره مهر

نویسنده سید مهدی امامی جمعه

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 452

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 108508 10003022
275,000 261,300 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب شهود زیبایی و خلق اثر هنری، نوشته سیدمهدی امامی جمعه است و در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

ایده کلی که روح کتاب شهود زیبایی و خلق اثر هنری را تشکیل می‌دهد هنر در عالم انسانی ذیل هنر ربوبی است یعنی همانطور که در عالم ربوبی هنر و فرآیند هنری جریانی از نگاه تا تصویر است همان هم در عالم انسانی رخ می‌دهد.
سیدمهدی امامی جمعه اشاره کرده است که آفرینش الهی که بی پایان است و ادامه دارد فرآیندی است از نگاه تا تصویر. در حکمت و فلسفه ما از تصویر با عنوان حضرت تصویر یاد شده است و صورت و تصویر محل ظهور اسماً حق تعالی است.
وی با اشاره به سخنان ملاصدرا گفت: خداوند که اول خالق تصویر است به انسان نیز این قدرت یعنی خلق تصویر را داده و در انسان هنر را به ودیعه گذارده است.

فهم زیبایی و عشق به ما کمک می‌کند که هنر را از دید ملاصدرا عمیق‌تر بفهمیم. او در آثارش به طور پراکنده از 15 نوع زیبایی‌های فرمیک و 16 نوع زیبایی‌های محتوایی صحبت کرده که در تاریخ فلسفه اسلامی بی‌نظیر است. در چشم‌انداز فلسفه صدرایی، انسان خلیفه خداوند است در همه اسماء او از جمله در اسمائی چون خالق، مبدع، جمیل، کل یوم هو فی شأن و مرید و ... بنابراین انسان، هنرمند بالغیر است و همه ویژگی‌های هنر الهی در انسان هم به‌صورت بالغیر و در مرتبه نازل‌تری وجود دارد. تبیین ملاصدرا از خیال، نسبت انسان را با هنر و خلیفة اللهی مشخص می‌کند. این تبیین در آثار مختلف صدرا مطرح است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما