loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حق الناس در مردم سالاری دینی

ناشر مرکز اسناد انقلاب اسلامی

نویسنده سجاد رستمی پور

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 309

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 108954 10003022
170,000 161,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب حق الناس در مردم سالاری دینی، نوشته سجاد رستمی پور است و در انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده است.

بررسی مبانی کلامی و فقهی شیعه نشان می دهد که مفهوم «حق‌الناس» از جمله مباحث بسیار مهم در اصول اعتقادی شیعه می‌باشد، اما به دلایلی همچون شکل‌نگرفتن حکومت اسلامی با محوریت فقه شیعی، مباحث حق‌الناس به حوزه‌ی حکومتی وارد نشده است. این موضوع در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی به طور گسترده‌ای مطرح شده و نظریه‌پردازان انقلاب اسلامی در باب ارتباط جمهوریت و اسلامیت و جایگاه حق مردم سخن گفته‌اند.

سپس‌ با مطرح‌شدن مردم‌سالاری دینی در دهه‌ی 1370 این موضوع به شکل جدی تری نمودار شد. در پژوهش‌ِ پیش رو نویسنده ابتدا به توضیح مبانی مردم‌سالاری می پردازد و در ادامه رابطه‌ی حق و تکلیف شهروندان در جامعه و نسبت آنها با حکومت را تشریح و این سؤال را مطرح نموده که آیا حقوق انسان‌ها تکالیفی را نیز برای آنها به بار می آورد؟ در توضیح این مسئله نویسنده به انواع رابطه‌ ی حق و تکلیف اشاره نموده و رویکرد اسلامی ـ شیعی رایج در این باب را تبیین می کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما