loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

کشف الحجاب: شرح خلاصه الحساب

ناشر بوستان کتاب قم

نویسنده عبدالرحیم کلباسی اشتری

تحقیق و تنظیم کتاب محمدحسین محمدی

زیر نظر احمد کلباسی اشتری

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 336

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109025 10003022
250,000 225,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب کشف الحجاب شرح خلاصه الکتاب اثر آیت الله میرزا عبدالرحیم کلباسی اشتری از انتشارات بوستان کتاب منتشر شده است.

یکی از علوم رایج در حوزه‌های علمیه، حساب و ریاضیات بوده و علما و دانشمندان بزرگی در نشر این دانش تأثیرگذار بودند. کتاب «خلاصه الحساب» تألیف عالم جامع الفنون شیخ بهاالدین عاملی معروف به شیخ بهایی سالیانی در حوزه‌های علمیه تدریس شد و شروح و حواشی مختلفی بر آن تحریر شد که یکی از آنها، شرح حاضر به زبان فارسی است.

فقیه اصولی و ریاضی دان آیت الله حاج شیخ عبدالرحیم کلباسی اشتری (متوفای 1335 قمری) در کتاب حاضر تلاش کرده تا با عباراتی ساده و روان و اضافه کردن توضیحات و مثال‌هایی فهم کتاب خلاصه الحساب را برای فارسی زبانان تسهیل کند.

این کتاب در 10 باب تألیف شده است؛
باب اول با عنوان «اعداد صحیح» مشتمل بر شش فصل است که عناوین آنها عبارتند از: عمل جمع، عمل تنصیف، عمل تفریق، عمل ضرب، عمل تقسیم و عمل جذر.
باب دوم با عنوان «در حساب کسور» طی سه مقدمه به بررسی نسبت بین اعداد، مخرج کسر و عمل تنجیس و رفع پرداخته و جمع و ضرب عدد کسور، ضرب اعداد کسور و استخراج جذر اعداد کسور را تبیین کرده است.
نویسنده در باب سوم، چهارم و پنجم به ترتیب «استخراج مجهولات اربعه متناسبه»، «استخراج مجهولات به حساب خطائین» و «استخراج مجهول از طریق تحلیل و تعاکس» را به رشته تحریر درآورده است.
نویسنده در باب ششم با عنوان «مساحت به تشریح مساحت سطوح مستقیم الاضلاع»، مساحت سایر سطوح و مساحت اجسام می‌پردازد.
«توابع مساحت» عنوان باب هفتم از کتاب حاضر است که در آن وزن زمین جهت اجرای قنات، ارتفاع اشیای مرتفع و به دست آوردن عرض رودها و عمق چاه‌ها را مورد تأکید قرار گرفته است.
باب هشتم با عنوان «جبر و مقابله» طی دو فصل به بیان مقدمات و مسائل شش گانه جبریه می‌پردازد.
نهمین باب به «قواعد متفرقه» و دهمین و آخرین باب از این کتاب به «مسائل متفرقه» اختصاص دارد.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
اخبار مرتبط
بازدیدهای اخیر شما