loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

اخلاق ربانی 39: غرور

ناشر مصابیح الهدی

نویسنده مجتبی تهرانی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 416

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109445 10003022
150,000 135,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

غرور ترکیبی از سه عامل فریب دادن، فریب خوردن و نفس فریب است. فریب دادن عبارت از سوق دادن دیگری به یک امر شری است که آن را خیر جلوه داده است. در حقیقت فریب، ایجاد یک حالت آرامش و سکون نفس به چیزی است که موافق با خواستۀ اوست در حالی که تکیه‌گاه این آرامش بی‌پایه است. دو عامل در ایجاد غرور نقش دارند که عبارتند از حیات دنیایی و شیطان و به تعبیری شیطان درونی و شیطان بیرونی.

اما آنچه که باعث فریب انسان در ربط با حیات دنیا می‌شود، شیطان درونی است. انسان حب به ذات دارد و در این مسیر دو چیز را هدف‌گیری می‌کند؛ جاودانه زیستن و بهتر زیستن که امری طبیعی و پذیرفته شده است، امّا آنچه باعث انحراف و فریب او می‌شود این است که چون پیدایش و بقائش به دنیا و بقای مادّی به تنعّمات دنیوی بستگی دارد؛ باعث می‌شود که او به دنیا رو آورد و به آن رکون کند و فریفتۀ و مغرور به دنیا شود و دل به دنیا بسپرد. شیطان بیرونی نیز دیگر عامل فریب و غرور انسان است، می‌توان گفت ابزار شیطان برای این کار سه قیاس است، قیاس اوّل این است که لذّات دنیا نقد و لذّات اُخروی نسیه است و نقد بهتر از نسیه است. قیاس دوّم این است که لذات دنیا یقینی و لذات آخرت مشکوک است و امر یقینی بهتر از امر مشکوک است. قیاس سوّم این است آخرتی نیست و اگر هم باشد اهل دنیا برنده هستند.

کتاب غرور حاصل 22 جلسه بیانات حضرت آیت الله العظمی حاج آقا مجتبی تهرانی می‌باشد در این کتاب معظم له؟ره؟ در مورد حقیقت غرور، عوامل غرور آفرین، زمینه‌های غرور و مباحث گوناگون در این زمینه بحث و بررسی کرده‌اند.

سؤالاتی که در این کتاب پاسخ داده می‌شود:

غرور چیست و رابطۀ آن با قوای درونی انسان چیست؟

چه عواملی غرور آفرین هستند؟
زمینه‌های غرور در انسان چه می‌باشد؟
رابطۀ انسان و حیات جاودانه چیست؟
غرور با حیات دنیوی چه ارتباطی دارد؟
منظور از دو چهره بودن دنیا چیست؟
ابزار و وسائل غرور چیست؟
آیا غرور با مسائل اعتقادی و معنوی رابطه‌ای دارد؟
رابطۀ بین غرور و عبادت، شهرت، ستایش مردم، نعمت جسمانی و زندگی مادّی چیست؟
آثار زشت غرور در ابعاد گوناگون چه می‌باشد؟

کتاب غرور اثر مجتبی تهرانی از انتشارات مصابیح الهدی منتشر شده است.

یکی از راه‌هایی که اولیاءخدا توصیه میکنند و از متن قرآن گرفته شده، این است که انسانی که اهل فکر هست، فکرش را به کار بیندازد. قبل از آنکه شیطان آن فکر را از او بگیرد، عبرت و پند بگیرد. آن موقع که فکرش سلامت است مراقب باشد و بهترین راهی که توصیه میکنند این است که به طائفۀ مغرورین نگاه کند و وضع‌شان را ببیند که چه شد و چه بُردی کردند؟ به کسانی که غرور به مال، ریاست و… داشتند از نظر روند تاریخی نگاه کند.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما