loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

جمهوری خواهی اخلاقی و محدودیت های اجتماعی در ایران معاصر

الگوپردازی رهبری، اجراگری سیاسی و پیامدهای اجتماعی

ناشر موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)

نویسنده مهدی براتعلی پور

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 273

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109526 10003022
145,000 130,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

کتاب جمهوری خواهی اخلاقی و محدودیت های اجتماعی در ایران معاصر به قلم مهدی براتعلی‌پور به همت مؤسسه چاپ و نشر عروج (وابسته به مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) به چاپ رسیده است

درباره کتاب

جامعه ایران متشکل از جمعیتی با اکثریت مسلمان از دیرباز با هویت اسلامی شناخته شده است؛ به‌گونه‌ای که باورها و رفتارها براساس ارزش‌های دینی برجستگی خاصی بدان بخشیده است با این وجود، تحولات دنیای مدرن تغییرات غیرقابل انکاری را بر بخش وسیعی از مردم برجا گذاشته است. در این جامعه، افراد بسیاری وجود دارندکه شیوه رفتاری متفاوتی را برای خود می‌پسندند.

مهم‌تر، باورها و رفتارهای اکثریت را در زندگی شخصی خود برنمی‌تابند و آن را محدودیت‌های اجتماعی تلقی می‌کنند. این پژوهش جمهوری‌خواهی اخلاقی را به عنوان یک امکان برای حل مشکل مطرح می‌کند و درصدد است ظرفیت فکری و عملی آن را در جامعه ایران بررسی کند. این مفهوم بر تداوم ارزش‌ها با اتکای برخواست همگانی دلالت دارد.

پیامد منطقی این بنیان اصلی، بازنگری مستمر در نگرش افراد جامعه به نظام اخلاق کنونی است. بر این اساس، رفتارها چه بسا در چارچوب محدودیت و تحمیل قدرت حاکم تلقی نگردد، زیرا اولاً؛ شیوه پذیرش و گستره آن برگرفته از خواست همگانی است. ثانیاً؛ پیش از تحمیل نهادی، و به بیان دقیق‌تر، به جای تحمیل نهادی، خود افراد و قدرت استدلالی آنان تضمین‌کننده تداوم ارزش‌ها تلقی می‌گردد.

به لحاظ سازماندهی این پژوهش در چهار بخش برای خوانندگان ارائه می‌گردد: در بخش یک که به کلیات و بنیان‌های نظری پژوهش اختصاص دارد، طی فصول نخست تا چهارم، به ترتیب از کلیات پژوهش، ادبیات پژوهش، پیشینه پژوهش و چارچوب نظری سخن به میان می‌آورد.

بخش دوم به تعریف مفاهیم پژوهش می‌پردازد و طی فصول پنجم و ششم، جمهوری‌خواهی اخلاقی و محدودیت‌های اخلاقی را تشریح می‌کند. بخش سه جمهوری‌خواهی اخلاقی و محدودیت‌های اجتماعی در ایران معاصر را بیان می‌کند و طی فصول هفتم تا نهم الگوپردازی رهبری سیاسی، اجراگرای کارگزاران و پیامدهای اجتماعی را تشریح می‌کند.

بخش چهار به بحث از رویارویی الگوبرداری تاریخی در نگاه جامعه‌شناختی و رسالت تاریخی در نگاه آرمانی مربوط می‌شود و طی فصول دهم و یازدهم از الگوبرداری تاریخی در نگاه جامعه‌شناختی و رسالت تاریخی در نگاه آرمانی بحث خواهدکرد در نهایت، نتیجه‌گیری به دستاوردهای این پژوهش و راهبردهای پیشنهادی خواهد پرداخت.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما