loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

حسین علیه السلام، پیشوای انسان ها

شامل اشعار و گفتار بیش از صد نفر از شعرا و دانشمندان متعهد و انقلابی جهان درباره نهضت و قیام امام حسین علیه السلام

ناشر راه یار

نویسنده جمعی از نویسندگان

ویراستار محمدکاظم کاظمی

گردآورنده کتاب محمود اکبرزاده

با همکاری مرتضی اسماعیلی

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 120

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109689 10003022
120,000 108,000 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

آن‌چه پیش روی شماست، بازنشر یک اثر شورانگیز و ماندگار ادبی در موضوع شعر و نثر عاشورایی است با عنوان حسین پیشوای انسان‌ها که به همت حاج محمود اکبرزاده _ یا همان حاجی اکبرزاده مشهدی‌ها _ جمع‌آوری و توسط انتشارات راه یار تجدید چاپ شده است. کتاب حسین پیشوای انسان‌ها؛ شامل اشعار و گفتار بیش از صد نفر از شعرا و دانشمندان متعهد و انقلابی جهان درباره نهضت و قیام امام حسین(ع) است.اولین چاپ این اثر به فروردین 1343 برمی‌گردد، یعنی در اوج خفقان حکومت دست‌نشاندۀ پهلوی یک‌سال پس از آغاز نهضت امام خمینی. مقدمه‌ای که مرحوم استاد محمدتقی شریعتی بر کتاب نوشته، به همراه آسیب‌شناسی‌ای که خود حاجی اکبرزاده از وضعیت حاکم بر فضای فرهنگی‌ادبی جریان مذهبی در مقدمۀ کتاب به دست داده و هم‌چنین نوع اشعار و متن‌های منثور، همگی نشان از عمق نگاه انقلابی و بصیرت مؤلف کتاب دارد.

محمود اکبرزاده یک سال پس از انتشار حسین پیشوای انسان‌ها یعنی در سال 1344 به اتفاق آیت‌الله خامنه‌ای، محسن محسنیان، حاج کاظم تدین، حاج عبدالرضا غنیان، غلام‌رضا قدسی و چند تن دیگر از همراهان فکری انقلاب، انتشارات «سپیده» را راه‌اندازی می‌کنند. شاید همین فعالیت‌های حاجی اکبرزاده بوده است که ساواک را نسبت به او حساس می‌کند و در نهایت مجبور می‌شوند او را زندانی کنند… شرح این خاطرات در قسمت «م. اکبرزاده» آمده است.

کتاب کتاب حسین پیشوای انسان‌ها؛ از دو بخش اصلی تشکیل شده‌است. بخشی از کتاب که در واقع همان نسخۀ اصلی کتاب حسین پیشوای انسان‌ها است که توسط حاجی اکبرزاده منتشر شده است و در این‌جا هم عیناً و به همان شکل و سیاق آمده‌ است. بخشی هم مطالبی است که انتشارات راه یار با همکاری مرتضی اسماعیلی افزوده است که شامل قسمت‌های «درآمد»، «پیش‌گفتار»، «م. اکبرزاده» می باشد.

استاد محمدکاظم کاظمی که ویراستاری کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها» را هم برعهده داشته است، در مقدمه‌ خودش درباره این کتاب چنین می‌نویسد:
«درباره حاج محمود اکبرزاده و جوانب متعدد شخصیت او بسیار سخن‌ها می‌شود گفت و شایسته این است که باری، کسی از اهل قلم و پژوهش همت کند و یادنامه‌ای حاوی خاطرات و روایت‌های اشخاص مختلف از وجوه مختلف زندگی و زمانۀ حاج محمود اکبرزاده فراهم آورد…

کتاب «حسین پیشوای انسان‌ها»، اول بار در سال 1343 منتشر شده و اینک از آن زمان قریب به شصت سال می‌گذرد. شعر مذهبی فارسی در این مدت گام‌های بلندی برداشته و صورت و سیرتی کاملاً متکامل‌تر از آن زمان یافته است. طبیعتاً با متر و ترازویی که امروز عیار شعرهای مذهبی را می‌سنجیم، نباید به سراغ این شعرها رفت، ولی نباید از این غافل شد که ما از شش دهه قبل صحبت می‌کنیم، زمانی که شاعران نوگرا و پیشگام انقلاب اسلامی همچون علی موسوی گرمارودی و طاهره صفارزاده در سنین جوانی بودند و کسانی همچون علی معلم دامغانی و حسن حسینی هنوز به شعرسرایی شروع نکرده بودند.

هنوز یک سال از خرداد پرحادثه 1342 گذشته بود و تفکر انقلابی تازه در کالبد شعر دمیده شده بود. در آن میدان خالی، طبیعتاً هم اشخاص کمتر بودند و هم شعرها کم‌شمارتر. شاید هم بدین سبب است که مؤلف کتاب به شعر بسنده نمی‌کند و آثار نثر از نویسندگان ایرانی و غیرایرانی از جهان عرب و یا حتی مغرب‌زمین را هم بدین مجموعه می‌افزاید تا هم عیار فکری کتاب بالاتر رود و هم چه بسا که این مطالب، برای شاعرانی که کتاب را می‌خوانند هم آموزنده و جهت‌بخش باشد…»
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما