loader-img
loader-img-2
بعدی
بعدی بازگشت
بعدی بازگشت

صداع قبله عالم

ناشر نیستان هنر

نویسنده صادق عاشورپور

سال نشر : 1402

تعداد صفحات : 158

خرید پیامکی این محصول
جهت خرید پیامکی این محصول، کد محصول، نام و نام خانوادگی، آدرس و کد پستی خود را به شماره زیر ارسال نمایید: کد محصول : 109691 10003022
130,000 123,500 تومان
افزودن به سبد سفارش

معرفی کتاب

صادق عاشورپور کارگردان تئاتر و از نویسندگان و پژوهشگران پیشکسوت عرصه هنرهای نمایشی به ویژه نمایش‌های ایرانی است. وی در این زمینه با نگارش مجموعه 15 جلدی نمایش‌های ایرانی و نیز انتشار 40 مجموعه نمایشنامه نام خود را به عنوان یکی از هنرمندان بین‌المللی در زمینه هنر تئاتر مطرح کرده است. عاشورپور که تقدیر شده از سوی یونسکو و نیز معرفی شده به عنوان پژوهشگر برتر جهان اسلام است در اثر تازه خود با عنوان «صداع قبله عالم» دو نمایشنامه تازه خود را که در سبک نمایشنامه ایرانی تالیف شده را به مخاطبانش عرضه کرده است. این کتاب شامل دو نمایشنامه «صورت سفرنامه» و «صداع قبله عالم» است.

وی در این زمینه در مقدمه کتاب عنوان کرده که نمایشنامه نخست این اثر نمایش‌نامه‌ای است که بر مبنای قصه‌خوانی، و نمونه‌ای دیگر از نمایش‌های ایرانی است، که در روزگار ما آن چه از آن به‌جا مانده است، تخلیصی و تحریفی است از اصل آن که همچونان بیماری محتضر، در حال کشیدن آخرین نفس‌‌های حیات خویش است.

مولف همچنین در مقدمه کتاب صداع قبله عالم، در متنی مجمل و خواندنی درباره سابقه روایت داستانی شفاهی و قصه گویی در ایران از اقوام ابتدایی کوچ نشین تا دوران قاجاریه پرداخته و علت توجه به فرهنگ شفاهی و قصه پردازی شفاهی از سوی ایرانیان را به تفصیل مورد بررسی قرار داده است و حتی در بخشی درباره علت خروج نگاه و شخصیت زنانه از سنت داستان خوانی و نقالی سنتی ایرانی را شرح می‌هد. عاشورپور در همین زمینه با نقل نمایشنامه «صداع قبله عالم» سعی کرده تا سنت فراموش شده و پنهان مانده حضور زنان در نمایش ایرانی به ویژه نمایش بر مبنای قصه خوانی را بار دیگر مرور و مورد توجه قرار دهد.

این کتاب از این منظر برای علاقه‌مندان به هنرهای نمایشی ایرانی می‌تواند مورد توجه واقع شود که نمایی است از سنن و تاریخ کهن ایران در قصه‌خوانی و بیان نمایشی آن و سندی است برای نمایش فرهنک و ادب و هنر تنیده شده در بافت زیستی مردم ایران در طول سال‌های سال زیست و زندگی آن و نیز سندی بر این مدعا که تئاتر هنری جامع و سرشته شده از تمامی هنرها و امری الهی و ماورایی است. در واقع این کتاب آئینه‌ای کوچک و در سهم خود جامع از سنت داستان‌گویی در میان مردم ایران.

انتشارات نیستان از صادق عاشورپور پیش از این مجموعه آثاری چون سقای دیگر، پنج طیاتر، شاکی، فرمان خاتون و کاری باید کرد را منتشرکرده است.
کاربر گرامی توجه داشته باشید که این بخش صرفا جهت ارائه نظر شما در رابطه با همین مطلب در نظر گرفته شده است. در صورتی که در این رابطه سوالی دارید و یا نیازمند مشاوره هستید از طریق تماس تلفنی و یا بخش مشاوره اقدام نمایید.
نام و نام خانوادگی
پست الکترونیک
نظر
کد امنیتی
شما هم می توانید گزیده انتخابی خود از کتاب را ثبت کنید.
نام و نام خانوادگی
عنوان
برگزیده
کد امنیتی
محصولات مرتبط
بازدیدهای اخیر شما